Zophobas - skötsel?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
amodee:
Hej, 
Jag är nybliven ägare av en leopardgecko. Familjen som vi köpte den av matade den med Zophobas och vi fick en liten hink (Turkisk youghurt hink med öppning i locket) med Zophobas med oss vid köpet. 

Efter ett par veckor började det lukta illa i hinken och jag såg att flera var döda. 
Det var jordigt och kladdigt på botten. 
Jag plockade ut alla levande och lade dem i en ny ren likdand hink med lite mat i; skivade morötter cch gurka.
Efter några dagar hittade jag fler döda. Jag gjorde om proceduren och har nu lagt dem i en lägre  genomskinlig låda med öppning, men de dör allt eftersom ändå. 

Det är mellan 20-30 grader i rummet där de förvaras bredvid terrariet. 
Oftast är det mörkt i rummet då det är sonens spelrum så han har alltid mörkergardiner fördragna. 

Vad gör jag för fel?

Mvh
Anette

Medlem i GHF
3094
1677
EmanuelKarl:
Skaffa dubiakackerlackor istället. Mycket lättare att odla, svårare att ha död på och luktar inte som zophobas. Många säger också att zofobas och mjölmask är mycket onyttigare än t.ex dubia or syrsor då de innehåller mycket fett och hårt kitinskal. Vissa säger att detta är en myt (åtminstone för mjölmask) men väldigt många andra säger att det inte är det, så jag hade hållit mig på den säkra sidan. Däremot är det en bra idé att köpa med sig lite zofobas, syrsor eller mjölmask (om ni inte lyckas odla) när du besöker någon lokal djuraffär för att ge den variation

För att gå till roten med problemet med dina zofobas behövs mer information. Vad var det för jordigt och kladdigt på botten? Vad matade du dem med? Fanns det ventilation? 

2
0
amodee:

Jag matade dem med skivad morot och gurka. Som jag skrev låg de i en yoghurt hink med ett uppklippt stort hål i locket  Förra ägaren hade gjort det. 

Klegget i botten såg ut som blöt jord uppblandad med gammal gurka. 


Anledningen till att vi ger geckon zophobas är för att förra ägaren gett det. Geckon är 12 år så jag ville bara ge den det som den fått tidigare. Men kan prova annat. 

 


144
82
javan:
amodee skrev:
Jag matade dem med skivad morot och gurka. Som jag skrev låg de i en yoghurt hink med ett uppklippt stort hål i locket  Förra ägaren hade gjort det. 

Klegget i botten såg ut som blöt jord uppblandad med gammal gurka. 


Anledningen till att vi ger geckon zophobas är för att förra ägaren gett det. Geckon är 12 år så jag ville bara ge den det som den fått tidigare. Men kan prova annat. 

 



Längesedan jag höll Zophobas, men då körde jag vetekli som substrat (fungerar som mat också). Sedan skivor av skalad morot/potatis för vätska. Var noga med att byta ut grönsakerna innan de hinner bli dåliga.

Medlem i SkHF
972
1088
NellyNiklas:

Hej! Kladd och klegg är dåligt för insekter. De andas genom kroppen och blir de blöta eller kladdiga kvävs de och dör. För inte så värst länge sedan odlade jag mina zophobas. Då hade jag dem i en låda med stort hål i locket. Jag matade endast med morot då jag tyckte gurka gjorde substratet för blött. Som substrat använde jag ett tunt lager havregryn.

Jag använde IKEAs "SAMLA" som förvaringslåda, (i lagom storlek). 

Plocka bort maten innan den blir dålig. Håll utkik efter vatten eller fukt på insidan av lådan. Det är tecken på att det börjar bli för blött och ventilationen inte är tillräcklig. (Transparent låda är bra för att hålla koll på detta).

En sidonot. Jag rekommenderar också att testa Dubia kackerlackor och ge de som en stapelföda och Zophobas mer som "snacks" eller "godis" då Dubia har bättre näringsvärde än Zophobas (vill jag minnas, någon får rätta mig om jag minns fel).

mvh Niklas 


25
16
Tariques:
Du har redan fått mycket bra råd här, så som att hålla djuren på ett torrt substrat (så som vetekli, själv använder jag havregryn), att mata med grönsaker som inte har så hög vattenhalt som gurka, att se till att du har bra ventilation etc.

Jag skulle dock säga att det är viktigt att ge dina foderdjur en varierad kost då det som de själva äter senare är vad din gecko kommer ta sin näring ifrån. Om du har mycket problem med fukt skulle jag gissa att du ger dem för mycket mat i taget. Testa med lite mindre portioner och se ungefär hur mycket de äter upp, städa gärna undan gammal mat.
Sen så tycker jag precis som de andra att det är jättebra om du skaffar något mer att varier dieten till ödlan, dubia kackerlackor eller syrsor är det som brukar rekommenderas som basföda.

Jag inkluderar även en tabell med näringsvärde för olika insekter nedanför

25
16
Tariques:
Nu ser jag att denna tabellen inte inkluderade dubias, så här kommer en annan.
Tabellerna som finns varierar lite men alla är överens om att mjölmaskar och zophobas (superworms) är mycket fetare än syrsor och kackerlackor.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild