Var köper ni träull till bananflugekulturer?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

Medlem i SHF
30
6
Bimpa:

Hallå, 

har ett superbra recept på fluggröt, som funkar skitbra när jag odlar bananflugor. Dock skulle jag vilja byta ut den traditionella toarullen mot träull, då de förstnämnda har en tendens att tappa sin funktion efter ett tag... Men var tusan köper man detta, utan kemiska tillsatser och utan att det blir svindyrt? 

Alla tips emottages tacksamt, 

 

/Jimmy


657
344
Johnexotics:
www.insektskungen.se/product-page/tr%C3%A4ull

129
74
Skane:
Får man fråga vad det är för recept? Har nämligen lite problem med detta. :-)

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Skane skrev:
Får man fråga vad det är för recept? Har nämligen lite problem med detta. :-)

pilgift.se/viewtopic.php?f=13&t=3311 Denna tycker jag är överlägset smidigast

129
74
Skane:
EmanuelKarl skrev:

pilgift.se/viewtopic.php?f=13&t=3311 Denna tycker jag är överlägset smidigast


Tack för receptet! :-) Tycker dock att de recepten möglar, finns det inget man kan ta i för att minska risken för mögel. Köper idag ett pulver - men det kostar lite :/

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Skane skrev:


Tack för receptet! :-) Tycker dock att de recepten möglar, finns det inget man kan ta i för att minska risken för mögel. Köper idag ett pulver - men det kostar lite :/

Jag blandar i lite kanel och en skvätt ättika, samt tror jag hade lite mindre torrjäst än i receptet, har för mig att det var Magnus (Tropfrogs) tips, och har inte haft mögelproblem sedan dess. Vad har du för lock?

129
74
Skane:
EmanuelKarl skrev:

Jag blandar i lite kanel och ättika, har för mig att det var Magnus (Tropfrogs) tips, och har inte haft mögelproblem sedan dess. Vad har du för lock?


Tack för tipset, man ska alltid lära sig något nytt! 

Just nu kör jag med "syrse burkar", vanliga sådana som många olika sorters djur säljes i. Dessa har lufthål och säljes med lock. Placerar sedan substratet i en rund plastburk, går att hitta på staples.se (de passar perfekt i de fyrkantiga burkarna:). 

5097
3871
Tropfrog:
EmanuelKarl skrev:

Jag blandar i lite kanel och en skvätt ättika, samt tror jag hade lite mindre torrjäst än i receptet, har för mig att det var Magnus (Tropfrogs) tips, och har inte haft mögelproblem sedan dess. Vad har du för lock?


Hm., det låter som ett utmärkt tips, då måste det ha varit jag :).

Skämt och sidor....Jag kör numera helt utan jäst. Tycker att det blir mindre problem med lukt. Verkar inte påverka produktionen nämnvärt.

Träull köper jag ekologisk på bal hos en skånsk bonde. Riktigt fin. Brukar sälja till hobbyister som kan komma och hämta på Hisingen, men jag gissar att det inte är ett alternativ för ts.

Mvh
Magnus 

129
74
Skane:
Tropfrog skrev:


Hm., det låter som ett utmärkt tips, då måste det ha varit jag :).

Skämt och sidor....Jag kör numera helt utan jäst. Tycker att det blir mindre problem med lukt. Verkar inte påverka produktionen nämnvärt.

Träull köper jag ekologisk på bal hos en skånsk bonde. Riktigt fin. Brukar sälja till hobbyister som kan komma och hämta på Hisingen, men jag gissar att det inte är ett alternativ för ts.

Mvh
Magnus 


Smarta tips ni har... Då kanske man har löst lukt problemet nu... :D 

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:
www.tingstad.com/se-sv/emballage-pasar/fyllnadsmaterial-1/traull/fyllnadsmaterial-traull-5kg-485000
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild