Plantation soil

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

181
110
Stina:

Jonas77: Du har inte funderat på att dela med dig av din erfarenhet? istället för att som jag m fl uppfattar det kritiserar på ett inte så konstruktivt el trevligt sätt. Något att tänka på.


10
1
Patrik:

 

Måste hålla med Jonas om att just i detta fall med ett trälevande djur så spelar det nog ingen större roll vad man använder för bottenmaterial. 

När det kommer till L80 så har man buntat ihop stora grupper reptiler/djur. Självklart ska man alltid sträva att göra det så naturligt som möjligt för djuren men tror att i måna fall så funkar vissa lösningar lika bra som de "naturligare",


52
1
unknown_928929:

Patrik: förutsatt att man kan hålla den luftfuktighet som krävs i burken och har man då inte ett substrat som kan hålla vatten så kommer du aldrig kunna hålla 50-75% RH


508
304
Jonas77:

En annan tolkning är att "djurets behov" även omfattar djurets hälsa och dess välmående.

Calyptratus är kroniska "bottenmaterial"-ätare och kan dö av det.

Vem säger att bottenmaterialet ska stå för luftfukten? Roslagstull?

 


508
304
Jonas77:

Jag har ett faktablad som är i pdf-format (en artikel från tidningen Snoken). Anders har fått fria händer att lägga upp det på sidan.

 

 


508
304
Jonas77:

panterophis, du kanske inte ska förlita dig till Roslagstulls skötselblad enbart. Jag har ganska framgångsrikt haft calyptratus som hobby över en period av ca 15 år, bottensubstratlösa terrarium är inte ett problem, snarare tvärt om.


52
1
unknown_928929:

Jonas77: som Stina sa, du får gärna dela med dig av dina erfarenheter som i det här fallet, hur håller man en luftfuktighet på mellan 50-75% i burkarna utan något substrat som kan lagra vatten? För ingen här har så hög luftfuktighet i sitt hem.

 


181
110
Stina:

Det är synd att du bestämmer Jonas att de är kroniska bottensubstratätare. Ska höra med mina kontakter o se vad de säger om den saken, vad de har för erfarenhet. Uppenbarligen har du kunskap o erfarenhet som åtminstone inte jag har.


Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Givetvis innehåller ett naturtroget terrarium bottenmaterial, allt annat är fel i min värld. Jag kör bottenmaterial i alla mina höga terrarium till klättrande djur. Jag tycker det är så otroligt fult med tidningspapper i botten på ett i övrigt välinrett terrarium och sen får alla andra ha sin egen åsikt inget fel i det. 

Sen vad och hur man gör till kameleont kan jag betydligt mindre om så det säger jag ingenting om, egentligen ormar som är min grejj. Men dom ödlor jag haft har alltid haft bottenmaterial utan problem. Någon som kan utveckla varför man inte ska ha bottenmaterial?

 


508
304
Jonas77:

Man gör det på samma sätt som alla andra i denna hobby, har ett terrarium som är avskilt från din rumsmiljö.

Allt annat än en nätbur bör hålla en högre luftfuktighet än rummet. Nätburar är inte ett bra alternativ i sverige.

Personligen har jag klarat av det bra genom att ha ett duschsystem som gått på timer många gånger per dag. Jag har även haft mer slutna glasterrarium (av klassisk europeisk design) som helt enkelt håller luftfukten längre.

Ska man ha duschsystem så är ett dränage att rekommendera, jag hade lutande botten med en slang på en genomföring som ledde till en slaskhink.

Det kan tänkas gå att ha bottenmaterial, om man lägger ett heltäckande plastnät över det, men då blir det inte så "naturligt" som folk vill ha det heller.

Utöver hur jag har gjort så är det ingen hemlighet att det finns knep för att öka luftfukten; allt från luftfuktare till hederliga akvarie-bubbelstenar i ett glas med vatten.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild