Semesterterrarium?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

230
22
Nooon:

Hej, jag behöver hjälp och fiffiga tips.

Huset ska renoveras det kommer att bli väldigt mycket oväsen och jag kommer att få gå med hörselkåpor på. ...och lilla leopardgeckon kommer att få hemska dagar om hon måste stanna här. Jag har tänkt mig att hon ska få åka på semester till en kompis och bo där under de värsta dagarna. Det kan bli lite längre också. Hennes terrarium är alldeles för stort och tungt för att hon ska kunna få det med sig. Helst hade jag velat hitta någon sorts lättviktigt hopfällbart terrarium att köpa men det verkar omöjligt. En plastback kanske kunde gå men jag vill väldigt gärna ha något som kan öppnas på framsidan och inte behöver stå på golvet för att det har besvärliga mått. Det får inte vara alltför litet eller stort heller ju... och inte för tungt.
En idé? Någon? Jag kan absolut tänka mig att "meka" lite själv... med betoning på lite. Jag har inte tid just nu att bygga något som tar tid.


309
239
Gogs:

Enklast är väl en hammarplast låda.... Annars får du väl snickra ihop nåt enkelt av osb eller nåt...


276
118
Maqea:

Köp ett billigt skåp med glasdörr på blocket. Badrumsskåp eller väggvitrin eller nått. Det funkar ett tag med fuktighet osv sen kan man slänga bort det för det var billigt.

Använd eltejp eller silvertejp på utsidan att täta med om det behövs. Det blir fult men funkar och är billigt.


508
304
Jonas77:

Hammarplast känns ju som en vinnare, jämfört med att snickra och trixa.

 


Medlem i SHF
4003
5031
Jonas_:

Hammarplastlåda är ett billigt riktigt bra alternativ med många storlekar att välja på beroende på djurets storlek.


230
22
Nooon:

Tack för tipsen! :) Jag har letat lite i bägge riktningarna och lutar ändå åt en plastbox. pga att ett skåp ändå är ganska tungt... och det är lokaltrafik som gäller. Om det inte vore för vikten hade jag föredragit ett skåp. 

Jag har hittat denna - www.bauhaus.se/smart-store-70.html

Om jag gör hål i sidan och skruvar dit lister så kan jag ha en plexiskiva som skjutglas. Inte så snyggt arrangemang men då får jag öppningen fram som jag vill ha och ändå låg vikt. ...och jag kanske kan ha den till att lagra terrarie-/akvariegrejer i efteråt.

Vi får se... inget är köpt än och fler tips är alltid välkomna :)


48
13
nasicus:

Clas Olsson har superba plastlådor med bra storleksalternativ.


508
304
Jonas77:

Jag väljer bara lådor till djur som är godkända för livsmedel, de har glas och bestick tryckta på sig.

 


Medlem i SHF
4003
5031
Jonas_:

Varför ska du konstra till det och bygga om en redan smart bra lösning? :) Använd locket i taket, det kan du låsa istället för att riskera att bygga nåt som ödlan rymmer ifrån eller så du inte kan använda lådan efter ödlan flyttat ut.. du gör givetvis som du vill men i mina öron låter det endast grymt onödigt, jobbigt och dyrt! :)

Sen hade jag tagit en lägre låda till leopardgecko men det är jag.. något liknande denna hade jag använt mig av: www.bauhaus.se/bedroller-80x60.html

Lycka till.


230
22
Nooon:

Hammarplast verkar vara samma - Orthex Group
Clas Olsson har också den lådan men det verkar vara den vita varianten. Jag tänkte köpa den transparenta (finns i grått också). 

Det där med material lämpligt för mat... just det! Så måste man ju välja. Viss plast är läskig och luktar dessutom illa. Surfade lite och hittade info om att lådan är ok för mat - orthexgroup.com/smartstore-classic-70

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild