Söker info om Breviceps Adspersus

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
0
Odette:
Som rubriken säger så söker jag info om Breviceps Adspersus, någon som vet av en bra grodsida där man kan läsa på om den arten? Har inte hittat något vettigt genom mina tafatta googlingar, alla sidtips är välkomna!

(En del säger att de inte går att hålla i fångenskap medan andra menar på att det är en ganska lättskött art men svåra att få tag på..)

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Aldrig sett arten till salu på någon mässa, och inte hört någon som lyckats med avel heller. Skulle gissa att det kan vara knepigt att få till rätt förutsättningar för arten, speciellt när det kommer till reproduktion, dvalning och foder. Det är dessutom en art som gräver ner sig, så det kan finnas risk till att man har ett terrarie som ser tomt ut till större delen av tiden.

Finns lite info om dem på amphibiaweb: amphibiaweb.org/species/2372
Samt i boken "Frogs of Southern Africa" av Louis du Preez och Vincent Carruthers

Läs på för all del, men skulle starkt avråda från att försöka skaffa arten till att hålla i fångenskap. Att hitta fångenskapsuppfödda kan bli jobbigt nog (om inte omöjligt).

Det finns andra arter som kanske kan vara bättre alternativ, exempelvis Kaloula pulchra.


4
0
Odette:
Tack för svar, önskar innerligt att jag kunde ha sådana. Enda grodarten jag hittat som jag tycker är söt ???? skulle inte ha något emot att inte se till dem så ofta om det bara var möjligt att ha dem.

Men tack ändå, ska kolla in länken!

4
3
Piff:
Jag har också denna arten på min önskelista! :) Kollar man på instagram verkar arten vara ganska så vanlig utomlands, speciellt i asien. Då den inte är inhemsk så kan man ju hoppas att de har hittat ett sätt att föda upp den i fångenskap på, och att arten snart kommer till Sverige. 

4
0
Odette:
Ja precis..  det vore underbart!!! Den dagen!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild