Mysksköldpadda Utomhus?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
2
Terrariumbuff:
Hej! Ni som har mysksköldpaddor, har ni någon utomhus inhägnad till dessa? Har två 6 månaders av arten razor back. Skulle vilja ha någonting till dem utomhus. Är det för tidigt när de är så små? Förstår att jag måste göra det säkert för fåglar och annat. Men tänker just på att få till tempen i vattnet och så. Tar alla tips jag kan få.

mvh Martina 

226
223
Formula76:
Det går utmärkt att ha de ute på sommaren! 
En liten damm med gömställen, grenar och växter.
Gör gärna så där blir lite skugga också då det kan bli väldigt varmt i en liten damm.

Jag har mina Sternotherus oderatus ute året runt i en större damm. Men den arten är lite nordligare än razor back så den tål lite mer kyla.

3
2
Terrariumbuff:
Ja det e ju lite det jag är rädd för, att det skall bli så kallt. Har satt en tunna på 90 liter där den har skugga halva dagen. Kommer inte upp i mer än 22 grader. ???? De skall ju ha 25-27 grader. tyvärr är där inte något bättre ställe att ställa det på så att det har mer sol.

Medlem i GHF
635
408
Jimmy:
Du får ha den i soligt läge och har karet sidor som ger lä, så kommer det bli 30 grader eller mer på solplatsen när solen ligger på.
Är vattnet 22 grader som kallast så låter det inte så tokigt. 

226
223
Formula76:
Terrariumbuff skrev:
Ja det e ju lite det jag är rädd för, att det skall bli så kallt. Har satt en tunna på 90 liter där den har skugga halva dagen. Kommer inte upp i mer än 22 grader. ???? De skall ju ha 25-27 grader. tyvärr är där inte något bättre ställe att ställa det på så att det har mer sol.


22grader räcker länge. 
De mår bäst av att vara ute

5061
3826
Tropfrog:
Nu är inte jag någon erfarenhet av denna arten, men vill ändå dela med mig hur jag själv researchar miljö när jag försöker lära mig om ett djur.

Det första är att ta reda på det latinska namnet. I detta fallet kom jag fram till Sternotherus men inget artnamn. Det går att finslipa med rätt artnamn.

Sen kollar jag på Google efter en karta för utbredning. Googlar artnamn+ distribution. Här kan man se en karta för genus Sternotherus:

www.researchgate.net/figure/1-Distribution-of-the-Stinkpot-Sternotherus-odoratus-Reprinted-from-Ernst-CH-JE_fig1_267424636

På kartan kan man se att åtminstone familjen förekommer så långt norrut som norra lake michigan, men bara en tunn sträng. I södra lake michigan är den däremot mycket vanlig i alla väderstreck. Det är riktigt bra, för där ligger både en stor sjö och en stor stad. Det brukar vara mycket lätt att hitta pålitlig väderdata därifrån. 

När jag googlar Chicago climate kan man hitta tex detta:

www.currentresults.com/Weather/Illinois/Places/chicago-temperatures-by-month-average.php

Lägsta och högsta temperatur april till oktober 4 respektive 29 grader.  Med vintrar som kan gå ner till minus 9 grader.

Kollade också vattentemperaturen. Hittade detta:

www.watertemperature.net/united-states/lake-michigan-water-temperature.html

Maj till oktober. Lägsta 4,1 och högsta 22,1 grader.

Nu vet jag inte om just din art lever just där. Men att säga att temperaturen måste vara 22 grader hela tiden är nog helt orimligt. Reptiler är växelvarma djur och väl anpassade till den miljö de lever i naturligt. Vattnet i min damm som bara får sol 6 timmar om dagen i Göteborg är uppe i 19 grader just nu. Det leder mig att tro att det är fritt fram att släppa ut en padda direkt nu utan särskild tillvänjning.

Mvh
Magnus 

226
223
Formula76:
Tropfrog skrev:
Nu är inte jag någon erfarenhet av denna arten, men vill ändå dela med mig hur jag själv researchar miljö när jag försöker lära mig om ett djur.

Det första är att ta reda på det latinska namnet. I detta fallet kom jag fram till Sternotherus men inget artnamn. Det går att finslipa med rätt artnamn.

Sen kollar jag på Google efter en karta för utbredning. Googlar artnamn+ distribution. Här kan man se en karta för genus Sternotherus:

www.researchgate.net/figure/1-Distribution-of-the-Stinkpot-Sternotherus-odoratus-Reprinted-from-Ernst-CH-JE_fig1_267424636

På kartan kan man se att åtminstone familjen förekommer så långt norrut som norra lake michigan, men bara en tunn sträng. I södra lake michigan är den däremot mycket vanlig i alla väderstreck. Det är riktigt bra, för där ligger både en stor sjö och en stor stad. Det brukar vara mycket lätt att hitta pålitlig väderdata därifrån. 

När jag googlar Chicago climate kan man hitta tex detta:

www.currentresults.com/Weather/Illinois/Places/chicago-temperatures-by-month-average.php

Lägsta och högsta temperatur april till oktober 4 respektive 29 grader.  Med vintrar som kan gå ner till minus 9 grader.

Kollade också vattentemperaturen. Hittade detta:

www.watertemperature.net/united-states/lake-michigan-water-temperature.html

Maj till oktober. Lägsta 4,1 och högsta 22,1 grader.

Nu vet jag inte om just din art lever just där. Men att säga att temperaturen måste vara 22 grader hela tiden är nog helt orimligt. Reptiler är växelvarma djur och väl anpassade till den miljö de lever i naturligt. Vattnet i min damm som bara får sol 6 timmar om dagen i Göteborg är uppe i 19 grader just nu. Det leder mig att tro att det är fritt fram att släppa ut en padda direkt nu utan särskild tillvänjning.

Mvh
Magnus 


Så brukar jag också resonera, ta reda på var de finns naturligt och jämför de temperaturerna med dina.

Sternotherus carinatus
Det är en betydligt sydligare art, det är sydliga Mississippideltat den hör hemma.
Men jag hade inte tvekat att ha den ute på sommaren, såvida det hade varit en riktigt ruggig kylig sommar. 
Det gör den bara gott att vara ute.

Medlem i GHF
635
408
Jimmy:
Har arten så sydligt utbredningsområde så känns 22 gradigt vatten lite kallt. 25-27 som riktmärke mer rimligt.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild