Trädlevande grodor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1228
464
leedragon:

Så vem är grym på trädlevanade grodor här?

Har tyckt att de är coola som fan genom åren men vet typ inget om dem.

Så kan ni typ berätta det ni orkar om eran 2 favorit trädlevande arter?


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Korallfingergrodor är väl en rätt bra kandidat om man inte haft trädlevande grodor tidigare. Nackdelarna med dem är att de blir relativt stora (vilket kanske också kan ses som ett plus för vissa) samt att hanar kan låta extremt högt när de spelar.
Annars är de lättskötta och trevliga grodor.

Andra vanliga arter är väl skumbogrodor (Polypedates leucomystax) och amerikanska lövgroda (Hyla cinerea). 

Sen är väl rödögda trädgrodor välkända och fina med alla deras färger.




1228
464
leedragon:
anders skrev:
Korallfingergrodor är väl en rätt bra kandidat om man inte haft trädlevande grodor tidigare. Nackdelarna med dem är att de blir relativt stora (vilket kanske också kan ses som ett plus för vissa) samt att hanar kan låta extremt högt när de spelar.
Annars är de lättskötta och trevliga grodor.

Andra vanliga arter är väl skumbogrodor (Polypedates leucomystax) och amerikanska lövgroda (Hyla cinerea). 

Sen är väl rödögda trädgrodor välkända och fina med alla deras färger.




 Är det de som kalla för monkey frog? jag undrar de som låter, hur hanterar man det? typ om man bor i lägenhet haha.

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
leedragon skrev:

 Är det de som kalla för monkey frog? jag undrar de som låter, hur hanterar man det? typ om man bor i lägenhet haha.


De som kallas för (waxy) monkey tree frog är arterna Phyllomedusa sauvagii och Phyllomedusa bicolor. Korallfingergrodor liknar dem någorlunda, och är även de lite waxliknande i huden. De sitter dock inte framme och solar i den usträckning som åtminstone P.sauvagii kan göra.


Korallfingergrode-hanar låter väldigt högt. Vanligtvis så spelar de inte så mycket, men när de väl får för sig att det är parningssäsong, så kan man räkna med att få ett par sömnlösa nätter. Så bor man i en lyhörd lägenhet så är ett tips att enbart skaffa honor.
Har man någon enstaka hane kanske det kan gå bra, men har man flera, så triggar de igång varandra.

1228
464
leedragon:

anders skrev:


De som kallas för (waxy) monkey tree frog är arterna Phyllomedusa sauvagii och Phyllomedusa bicolor. Korallfingergrodor liknar dem någorlunda, och är även de lite waxliknande i huden. De sitter dock inte framme och solar i den usträckning som åtminstone P.sauvagii kan göra.


Korallfingergrode-hanar låter väldigt högt. Vanligtvis så spelar de inte så mycket, men när de väl får för sig att det är parningssäsong, så kan man räkna med att få ett par sömnlösa nätter. Så bor man i en lyhörd lägenhet så är ett tips att enbart skaffa honor.
Har man någon enstaka hane kanske det kan gå bra, men har man flera, så triggar de igång varandra.


Har sett en del exempel med prolaps hos grodor, vet du möjligtvist vad orskar det och hur man undviker och i behandlar det i fall det uppstår?


508
304
Jonas77:
Terrariedjurs tillgänglighet kommer ju och går med hur popullära de är och hur folk odlar osv. Kan man få tag på rödögda så är de ju grymma djur. Jag och många av mina vänner odlade dessa och hela livscykeln var rolig. Inte allt för störande på nätterna och väldigt lätta att sköta om man har alla grundförutsättningar för dem i terrariet.

508
304
Jonas77:
anders skrev:



Korallfingergrode-hanar låter väldigt högt. Vanligtvis så spelar de inte så mycket, men när de väl får för sig att det är parningssäsong, så kan man räkna med att få ett par sömnlösa nätter. Så bor man i en lyhörd lägenhet så är ett tips att enbart skaffa honor.
Har man någon enstaka hane kanske det kan gå bra, men har man flera, så triggar de igång varandra.



Amen. Jag vill jämföra ljudet med en brunstig åsna, men detta är ju inte den enda grodan som kan förvåna en med sitt höga läte. Det är lite grodors grej.

1228
464
leedragon:

Jonas77 skrev:



Amen. Jag vill jämföra ljudet med en brunstig åsna, men detta är ju inte den enda grodan som kan förvåna en med sitt höga läte. Det är lite grodors grej.

JA juste, glömde att du övergick från kameleonter till grodor. vilka var dina favorit grodor btw?

Shit låter de så pass mycket? lär nog inte bli aktuellt om man bor i lägenhet, honor i sånna fall.


508
304
Jonas77:
Vet inte om jag övergick till något direkt. Hade en kamrat som odlade rödögda och jag tog ett gäng. Jag Jobbade som labbass, drev upp grodor i labmiljö, så jag tog mina yngel dit och gav dem samma diet, typ spenat och 25 grader. Metamorferna vart superstora och starka, en metamorf som var timmar gammal med svans hoppade en meter ur min hand...

Andra vänner hade white lips, mjölkgrodor, ebraccata etc. men jag tycker nog rödögda är den ultimata trädgrodan. Den är ikonisk och kul att ha. Söker du på trädgroda så är det rödögda som kommer först...

1228
464
leedragon:

Jonas77 skrev:
Vet inte om jag övergick till något direkt. Hade en kamrat som odlade rödögda och jag tog ett gäng. Jag Jobbade som labbass, drev upp grodor i labmiljö, så jag tog mina yngel dit och gav dem samma diet, typ spenat och 25 grader. Metamorferna vart superstora och starka, en metamorf som var timmar gammal med svans hoppade en meter ur min hand...

Andra vänner hade white lips, mjölkgrodor, ebraccata etc. men jag tycker nog rödögda är den ultimata trädgrodan. Den är ikonisk och kul att ha. Söker du på trädgroda så är det rödögda som kommer först...


ahh shit. För mig är det skitintressant. Kan typ 0 om grodor så att läsa om såna finder är väldigt underhållande. Hur de kan hållas i ett labb och samtidigt få bra utveckling på dem. rätt cool.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild