Grenar & rötter från naturen?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

15
6
hannesgunnarsson99:
Hej, Tänkte kolla om/hur ni ´Behandlar´era rötter & grenar som ni tagit ifrån naturen; eller är det bara att skölja av det snabbt och in med de i terrariet? 
Tack på förhand! 

102
100
jonnyake:
hannesgunnarsson99 skrev:
Hej, Tänkte kolla om/hur ni ´Behandlar´era rötter & grenar som ni tagit ifrån naturen; eller är det bara att skölja av det snabbt och in med de i terrariet? 
Tack på förhand! 


Hej!

Jag brukar samla på mig rötter som legat länge i sjöar eller vattendrag. Sedan blir dom alltid liggandes mins ett halvår så att dom torkar ordentligt. Innan användning sköljer jag av dom ordentligt så att eventuellt skräp försvinner.

Vet att många kokar grejerna, det kan vara bra om man vill använda rötterna direkt. Att koka är inget måste, men då är man iaf säker på att man inte får in några ovälkomna gäster.

Med vänliga hälsningar Jonny

660
344
Johnexotics:
Jag sköljer av dom i dushen sen låter dom torka i förådet nån vecka. man vill undvika få in små rovdjur om man har insekter/spindlar

273
209
AndreasB:
Förr kokade jag, la i ungen eller frysen. Men idag sköljer jag bara av.

15
6
hannesgunnarsson99:
Tack för svar! :)

44
32
Zootenance:
Jag brukar lägga dem i duschen, koka upp vatten i vattenkokare i omgångar och skölja dem med det kokande vattnet. Därefter låta dem ligga en stund medan ångan av det kokheta ångar av, och sedan duscha dem med så varmt vatten som möjligt i duschslangen.

Medlem i SHF
3998
5021
Jonas_:
Jag borstar i värsta fall av rötter, grenar, stenar osv om dom är riktigt lortiga. I övrigt gör jag ingenting  :) det enda jag undviker och inte vill ha med är stora mängder myror. 

Att koka eller frysa kan man göra om man känner att man har tid över, det är onödigt jobb tycker jag :) jag har tagit inredning utifrån sen mitten av 90-talet och aldrig upplevt problem. Plockar även löv och bottenmaterial utomhus.

36
40
Boobanner:
Säger som föregående. 25 år av att plocka inredning utifrån utan att koka, spola eller frysa något. Aldrig haft något problem.

1228
464
leedragon:
hannesgunnarsson99 skrev:
Hej, Tänkte kolla om/hur ni ´Behandlar´era rötter & grenar som ni tagit ifrån naturen; eller är det bara att skölja av det snabbt och in med de i terrariet? 
Tack på förhand! 

Det beror på vad de är till, för amfibier så saneras dem, för reptiler ingenting.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild