Lukt i terrariet

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
0
tildal:
Hej!

Mitt terrarium har på senare tid gett ifrån sig en sur-aktig doft, skulle inte säga att det luktar illa men det är en lagom obehaglig doft, om ni förstår.
Någon som vet vad lukten kan bero på eller om detta är normalt?
Samt skulle vara tacksam om någon vill dela med sig av tips i hur man på bästa sätt håller bra miljö och hygien inne i terrariumet, hur ni städar, hur ni håller fuktnivån uppe, hur ni använder er av eran respektive värmekälla osv

5061
3824
Tropfrog:
Vore kanske bra att dela med sig lite mer om terrariet. Djur? Miljö? Inredning? Ventilation?

Jag är helt säker på att det inte är själva terrariet som luktar utan något däri ;)

Mvh
Magnus

4
0
tildal:
haha ja aboslut kanske skulle underlätta :)

Har en majsorm med kokosfiber som underlag, har två levande växter inne i terrariumet och några stenar och en gren. har även som en grotta för min orm samt ett vattenbad. Har en värmelampa som lyser på ena halvan av terrariumet där det för närvarande ligger en stor sten. 

mitt terrarium har som en ventilations stringa i taket, går från kortsida till kortsida kanske kan vara ca 20-30cm bred. brukar hålla luftfuktigheten på omkring 50 men det kanske är lite högt?

Min fundering är att det är substratet som luktar så funderar på om jag ska byta substrat eventuellt köpa nytt och helt fräscht kokosfiber och försöka på nytt 

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:

avföring? 

uppkastad mat i ett hörn? 

Vatten i substratet som surnat? 

 

Kan vara många olika orsaker, ibland kan man känna bara på lukten i ett orm-rum att någon av nudlarna har skitet. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild