Värme för trädlevande orm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

5
1
Jennymek:
Har tänk att bygga ett nytt terrarium, 130Lx60Dx100H. Hur hade ni löst både värme och ventilation på bästa sätt? Ska vara regnskogsanpassat om det har med saken att göra.

36
40
Boobanner:
Regnskogsanpassat har väldigt mycket med saken att göra. I ett regnskogsterrarium behöver du egentligen mest fokusera belysningen på växterna. DVS att UV är mindre viktigt men ljustemperatur och ljusstyrka är väldigt viktigt.

Regnskogsbiotopen innebär för långt de flesta arter att de väldigt sällan blir utsatta för direkt solljus, inte heller några större temperaturskillnader därför brukar inte jag använda någon värmespot, utan ha en ganska svag gradient från ena sidan av terrariet till andra dygnet runt. Jag skapar gradienten med värmemattor eller slingor och fokuserar på den "varma" sidan. 

Varm sida är 28 grader och den kalla är runt 25 och går bara ned någon grad eller två på natten.

5
1
Jennymek:
Boobanner skrev:
Regnskogsanpassat har väldigt mycket med saken att göra. I ett regnskogsterrarium behöver du egentligen mest fokusera belysningen på växterna. DVS att UV är mindre viktigt men ljustemperatur och ljusstyrka är väldigt viktigt.

Regnskogsbiotopen innebär för långt de flesta arter att de väldigt sällan blir utsatta för direkt solljus, inte heller några större temperaturskillnader därför brukar inte jag använda någon värmespot, utan ha en ganska svag gradient från ena sidan av terrariet till andra dygnet runt. Jag skapar gradienten med värmemattor eller slingor och fokuserar på den "varma" sidan. 

Varm sida är 28 grader och den kalla är runt 25 och går bara ned någon grad eller två på natten.


Belysning för växterna har jag redan i nuvarande terrarium som jag tänkte 'återanvända'. Men då jag bygger ett betydligt mycket högre terrarium än det nuvarande så blev jag osäker på värmekälla och ventilationen. Har just nu samma grader som du och ska självklart behålla det i nya burken men har aldrig byggt såhär högt så blivit osäker på om det skiljer sig mycket i planeringen av värme och ventilation.

Tanken är att använda mig utav en värmepanel, ser även att många tipsar om just det också. 


36
40
Boobanner:
Jag som sagt använder mattor. Jag vet inte om du har möjlighet att göra såhär, men jag sätter värmematta längs med sidorna, som jag sen reglerar med termostat. Den principen har fungerat för mig oberoende av storlek på burken. Högre burk = längre matta helt enkelt.

Ventilationen kör jag många små hål med ventilationsgaller i plast (köper dem typ på Hornbach). Sen sätter jag dem lågt i framkant och högt i baksidan på terrariet. Ventilation i taket har jag inga bra erfarenheter av då det kan vara svårt att hålla luftfuktigheten uppe. Jag brukar överdriva lite med ventilationen och sen sätter jag igen det jag inte behöver för att få både bra ventilation och luftfuktighet.

36
40
Boobanner:
Här är några burkar som jag jobbar på nu bara så att du kan se vad för ventilationsgaller jag snackar om.

1
0
thepoisensnake:
Jag själv använder en led ramp till minna hortar och värme slinga på botten av terrariet. Terrariet är 120x60x90
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild