Frakt eller import

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

1226
464
leedragon:

Det här har nog frågats tidigare men vad är det som gäller för privat person om man åker med egen bil eller ber nångon att hämta djur åt en hos säljare i Tyskland ( inte på mässor), eller åker kollektivtrafik  från tyskland med djuren till sverige?

Danmark som jag förstår krånglar att släppa djur nu mera, men ska man ha nån slags veterinär intygg från tyskland om djuren? vad ska det stå  i intyget i sånna fall? ( detta har ändrats från att inte behövas nåt från djur köpte i mässor, till att folk fick sina intygg av veterinär på plats på mässorna, sedan sist jag köpte djur i hamm).

Ska man ha nån slags intyg från jorbruksverket eller annan organisation i Sverige för att kunna ta in dem?

 

Det gäller djur i Cites II lista.


Medlem i SkHF
961
1076
NellyNiklas:

Detta är SJV uttalande via deras hemsida. 
jordbruksverket.se/djur/hastar-och-sallskapsdjur/reptiler-och-groddjurh-TainreptilerochgroddjurtillSverige

Jag ser två alternativ framför mig:
1. Ta ruten direkt Sverige-Tyskland och skippa Danmark och allt ev. tjaffs.
2. Ta ruten genom Danmark. I så fall hade jag ringt DK's motsvarighet till SJV och fått skriftligt vad som gäller för genomresa genom Danmark med grod-/kräldjur. På så vis har du ryggen fri, allt på print och möjligheten att be folk fara om det skulle komma till det. 

Om jag minns rätt så kretsar hela problematiken och debatten just kring detta. Du köper ett djur i Tyskland och på genomresa genom DK, med slutdestination Sverige så har du "fört in djuret i DK" och det gillar de inte längre. 


226
222
Formula76:
leedragon skrev:
Det här har nog frågats tidigare men vad är det som gäller för privat person om man åker med egen bil eller ber nångon att hämta djur åt en hos säljare i Tyskland ( inte på mässor), eller åker kollektivtrafik  från tyskland med djuren till sverige?

Danmark som jag förstår krånglar att släppa djur nu mera, men ska man ha nån slags veterinär intygg från tyskland om djuren? vad ska det stå  i intyget i sånna fall? ( detta har ändrats från att inte behövas nåt från djur köpte i mässor, till att folk fick sina intygg av veterinär på plats på mässorna, sedan sist jag köpte djur i hamm).

Ska man ha nån slags intyg från jorbruksverket eller annan organisation i Sverige för att kunna ta in dem?

 

Det gäller djur i Cites II lista.



Jag var i Hamburg för två veckor sen och hämta hem 8 sköldpaddor.
Man MÅSTE ha pass och färskt negativt covid test.
Annars inga problem.
Så vitt jag förstår behöver du bara tillstånd om du tar in mer än 5djur på en gång. Därför tog jag med en kompis.
Sen om de verkligen kollar upp detta med antaler djur/import tillstånd är en annan sak.

1226
464
leedragon:

NellyNiklas skrev:
Detta är SJV uttalande via deras hemsida. 
jordbruksverket.se/djur/hastar-och-sallskapsdjur/reptiler-och-groddjurh-TainreptilerochgroddjurtillSverige


Det står "Vi hittar tyvärr inte sidan du letar efter! Vi har byggt om vår webbplats och har rensat bort sidor som inte längre är aktuella. Många sidor är flyttade och har fått en ny adress."


1226
464
leedragon:

Formula76 skrev:


Jag var i Hamburg för två veckor sen och hämta hem 8 sköldpaddor.
Man MÅSTE ha pass och färskt negativt covid test.
Annars inga problem.
Så vitt jag förstår behöver du bara tillstånd om du tar in mer än 5djur på en gång. Därför tog jag med en kompis.
Sen om de verkligen kollar upp detta med antaler djur/import tillstånd är en annan sak.


Jo men jag vill inte sitta där utan de papper jag skulle ha behövt om de nu kollar, som problemet det var i danska gränsen för ett par år sen som det var för folk som ville ta in djur.


Medlem i SkHF
961
1076
NellyNiklas:
leedragon skrev:

 

Det står "Vi hittar tyvärr inte sidan du letar efter! Vi har byggt om vår webbplats och har rensat bort sidor som inte längre är aktuella. Många sidor är flyttade och har fått en ny adress."


Var nyss där inne och läste. Har nog blivit något knas i copy/pasten 

Du har sökvägen i adressen. Leta upp kategorin djur -> hästar... -> reptiler... -> och läs igenom så hittar du.

5061
3824
Tropfrog:
leedragon skrev:


 

Jo men jag vill inte sitta där utan de papper jag skulle ha behövt om de nu kollar, som problemet det var i danska gränsen för ett par år sen som det var för folk som ville ta in djur.



Det där var ett utbrott av moralpanik efter att en dansk ertappats med massor av illegala djur i Danmark. Det fanns inga papper som skulle kunna lösa den situationen. Myndigheterna gjorde en pudel och släppte alla djuren utan varken papper eller betalning. Sannolikheten att det skulle hända igen är låg, de har förhoppningsvis lärt av sina misstag.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
961
1076
NellyNiklas:
Jag har även fått tag på ett brev från justitiedepartementet i DK, visserligen daterat 2009, att det inte ska vara problem så länge djuren är i transit genom landet, så så länge du har allt på det torra när du väl ska in i Sverige så ska det inte vara några issues. 

1226
464
leedragon:

NellyNiklas skrev:
Jag har även fått tag på ett brev från justitiedepartementet i DK, visserligen daterat 2009, att det inte ska vara problem så länge djuren är i transit genom landet, så så länge du har allt på det torra när du väl ska in i Sverige så ska det inte vara några issues. 


Jag litar inte på det, så dokumentation och intyget som behövs är den vägen jag tar i detta fall.

 


152
227
TowerOfGray:
Kanske detta hjälper lite:

I December förra året så åkte jag ner från Sverige till Tyskland, sedan till Nederländerna.
Plockade upp 5 boa ormar och även 4 lövsvans geckos som var cities B listade.
Papper jag hade vart uppfödar papper. 
Jag åkte sedan förbi Tyskland, upp till Danmark och in genom bron till Sverige.
På gränsen till Sverige så kollade dom med Jordbruksverket att jag hade tillstånd att föra in mer än 5 djur. Och kollade genom bilen, djuren samt uppfödar papperna. Tog inte mer än 15 minuter.
Det var allt. 

Förra veckan så hade jag en transport från Danmark som tog med en ögonfransgecko till mig. Det var dock en större djur transport med fåglar och annat. 
Uppfödar papper fick jag digitalt så dom hade inte ens det i bilen. Åkte in utan problem.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild