Hjälp med Ficus benjamina 'Danielle'

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

273
209
AndreasB:

Hey!

Behöver råd. Jag köpte en Ficus benjamina 'Danielle' för ca 6 mån sedan. Den är i princip bara en stam numera. Tappade sina blad konstant och visar inga tecken på att återhämta sig.

Jag har den i ett 45x45x60 Exo-Terra med hålplåt över hela toppen.

Stod i substrat som var jämt fuktigt, men inte genomblött, temperatur runt 23, belysning ca 12h om dagen "Arcadia Jungle Dawn LED 25".

Vill gärna få denna växt att fungera i terrarium. Någon som har tips åt mig?

Vet inte om det är Ficus växter överlag som är svåra, för jag har aldrig lyckats med ficus pumila variegata heller.


273
209
AndreasB:
Luftfuktighet från 40-70

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:

Om man googlar hittar man skötselråd för växten... 

 

Skötsel: Benjaminfikusen vattnas så att jorden blir ordentligt blöt. Innan nästa bevattningsomgång ska jorden torka upp, men inte torka ut, uttorkning ökar risken för spinnangrepp. Näring ges en gång i veckan från vår till höst, under vinterhalvåret en gång i månaden. Bladen bör duschas ofta.


5095
3865
Tropfrog:
Ficus är notoriska bladfällare när miljön ändras. Är miljön bara ok för dem så kommer det nya så småningom.

Jag tror att du har för lite ljus för benjamina. Det är ett träd som föredrar full sol i tropikerna. Kan behövas en hel del led för att komma ens i närheten.

Mvh
Magnus 

273
209
AndreasB:
Tack för svaren.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild