Termostat

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

64
25
Tocos:

Finns det någon som kan tipsa om en bra termostat?

Jag tänkte köpa 2st och ha till en värmepanel och en värmematta, dom får gärna vara billiga men framförallt bra.

 

//Tommy


230
22
Nooon:

Åh, jag letar också! Jag vill ha en snarast. Jag har letat efter recensioner men det är lite tunt på den fronten. Jag hittar bara enstaka kommentarer. Mest förtroendeingivande verkar Habistat vara. ...och så ska det bara en pulsande eller dimmande termostat för att att få så lite svängning i temperaturen som möjligt. jag lutar åt dimmande Habistat för att det verkar bättre för glasbotten med så jämn temp som möjligt. Pulsande termostater slår på - av - på - av... Jag är inte helt insatt i det och har ingen erfarenhet av någon som helst termostat. Du kanske har koll på detta redan och bara söker bra grejer till bra priser och inte har någon nytta av mitt funderande. ...men i annat fall så kanske det hjälper lite på vägen :) Habistat med dimm eller puls är inte ett billigt alternativ och kanske också är att ta i funktionsmässigt... men man vill ju ha bra grejor när en gnällande plånbok ändå måste fram. :/
Jag ska följa tråden och med intresse läsa kommentarer och tips.


64
25
Tocos:

Jag tog och införskaffade 2st Microclimate B2ME (pulsande, med natt sänkning).

Jag hoppas att dom kommer att fungera bra.


230
22
Nooon:

Jag har kikat på den... men hur gör du med magic eye? Ibland tänder man ju lampan i rummet och ibland är det ganska dunkelt mitt i vintern fast det är dag. Jag tänker att ett sån´t öga inte är så fiffigt ändå och att en timer hade varit mycket bättre.


229
124
CJBReptiles:

Du kan ju ställa in känsligheten på magic eye. Annars så kan du rikta termostaten mot terrariebelysningen.


64
25
Tocos:

Att rikta den mot terrariebelysningen var riktigt smart, då styr man nattsänkningen väldigt precis med timer på belysningen.


230
22
Nooon:

Joo... men var sitter ögat tro? Då måste jag ha den i ljuslådan ovanpå terrariet Tror på att det är bra med lite UV-ljus och har det och i längden förstör det plast (dyr erfarenhet :/ ). Åh, jag funderar fortfarande. Ringde Reptillagret/Flodströms och frågade vilken timer man skulle ha som passade till Pulse Proportional Thermostat Day/Night. Jag vet inte om jag fick ett tillförlitligt svar :( -kände det mest som om de bara ville sälja men mina envisa frågor gav att man skulle kunna använda vilken vanlig timer som helst. Undrar om det är så...

... och så får jag dig om ursäkt, Tocos, för att jag tagit din tråd! Hoppas det är OK att jag spunnit vidare lite.


64
25
Tocos:

Det är bara roligt att du spinner vidare på min tråd, jag har ju trots allt redan köpt termostater :-).

 


733
295
markusbabs:

Tänkte tipsa om first reptiles. Man har ju hört endel dåligt om reptillagrets leveranser så :P

www.firstreptiles.se/webshop/termostater-hygrostater/termostater-microclimate/14 

 

Fick min termostat på enstaka dagar :)


230
22
Nooon:

Jaså... ja, då stämmer mitt intryck av dem. Läste kommentarer av andra på nätet också som haft problem med dem. Lite trist. Jag hittar ingen annan webbshop som säljer Habistat. Ingen svensk i alla fall. De kan säkert ta hem till zoobutiken om jag vill ha en. ...eller så får det kanske bli en Microclimate då. Habistat är dyra... särskilt om jag ska ha en speciell timer också.

Tack för tipset! Många olika att välja på. De är välsorterade :)

En fråga - vad är bättre/sämre med dimmande resp. pulsande. Varför väljer man den ena framför den andra? Dimmande kan man koppla till lampor också - det förstår jag. ...men varför finns det pulsande? Varför inte bara dimmande?

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild