Tryck på regnsystem

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

165
93
Sockerfar:
Hej, har ett regnsystem som fungerat utmärkt, nu när jag skulle modifiera mitt terra så märkte jag att systemet har dåligt tryck, jag var och fiffla igår och fick upp trycket, nu igen har det gått ner. kör med osmos filter och pumpen är under akvariedelen, blir säkert 1m att trycka upp, men som sagt har detta ej varit problem förut. Dem flesta slangarna är det tight mått på dock finns det 3 stycken som är längre kanske 10-15cm, tror ni detta kan vara problemet? när jag enbart kopplar slangarna på pumpen får jag en push effekt, det blir alltså inga fina strålar utan mer att allt hostar. någon som har någon ide? känns som det sipprar in luft någonstans..

har även prövat att använda mindre dysor, rengjort dem osv. blir ingen skillnad..

5099
3873
Tropfrog:
Sipprar in luft låter osannolikt. Så länge trycket i slangen är högre än atmosfärtrycket så kommer varje liten läcka innebära att vatten trycks ut i luften, inte tvärtom. Ser du inga läckor, så har du inget läckage.

1m i höjd är inga problem för regnsystem med högt tryck.

Pumpen bygger upp trycket och dysorna släpper trycket kontrollerat. Om du inte har läckage så är det antingen fel på pumpen eller för många/felaktiga dysor.

Om du gjort någon som helst förändring när trycket försvann så börja söka fel där. Om inte så koppla pumpen på en helt ny dysa. Funkar det bra då så är det bara att byta dysorna en efter en tills trycket kommer tillbaka. Om testet inte funkar, byt pump.

Mvh
Magnus 

165
93
Sockerfar:
Tropfrog skrev:
Sipprar in luft låter osannolikt. Så länge trycket i slangen är högre än atmosfärtrycket så kommer varje liten läcka innebära att vatten trycks ut i luften, inte tvärtom. Ser du inga läckor, så har du inget läckage.

1m i höjd är inga problem för regnsystem med högt tryck.

Pumpen bygger upp trycket och dysorna släpper trycket kontrollerat. Om du inte har läckage så är det antingen fel på pumpen eller för många/felaktiga dysor.

Om du gjort någon som helst förändring när trycket försvann så börja söka fel där. Om inte så koppla pumpen på en helt ny dysa. Funkar det bra då så är det bara att byta dysorna en efter en tills trycket kommer tillbaka. Om testet inte funkar, byt pump.

Mvh
Magnus 



Tjena Magnus, ska gå över slangarna, bör vara tät. Men fördta som slog min tanke. Testade med annan pump och samma effekt. Ska testa med andra dysor, eller göra rent dem noggrannare. Det märkliga här att jag har provat med 4 dysor och 8 och märker ej skillnad. Allt är som det varit, det jag kan tänka på är någon typ av kalkstoppning men i början av cykeln trycker alla dusor ut i ca 5-10sek sen försvinner trycket. Tror du fortf det är dysorna?

5099
3873
Tropfrog:
Om jag skall gissa utan att ha sett grejorna så är det en av två:

En dysa har gått sönder och släpper trycket för mycket.

Du har monterat ihop en eller flera dysor fel efter rengöring.

Igensatta dysor brukar öka trycket  inte sänka.

Mvh
Magnus 

165
93
Sockerfar:
Tropfrog skrev:
Om jag skall gissa utan att ha sett grejorna så är det en av två:

En dysa har gått sönder och släpper trycket för mycket.

Du har monterat ihop en eller flera dysor fel efter rengöring.

Igensatta dysor brukar öka trycket  inte sänka.

Mvh
Magnus 



Kom på att jag testat att enbart köra på trycket på slang utan dysor. Dem första sekunderna är trycket bra. Men dalar fort, det som gör mig så förvirrad. Då borde felet ligga i pumpen men som sagt efter lite fix så gick den hårt och bra men efter 1 dag så dala trycket. Ska bara för att utesluta gå över alla kopplingar på slangarna. Så det inte är kalk i vägen.har väldigt mkt I sthlm. 

5099
3873
Tropfrog:
När du kör på pump utan dysor kan inget tryck byggas upp. Det försvinner ju rakt ut, det blir bara föde, men inget tryck. Är flödet som förväntat?

Kalk i kopplingarna ökar trycket men minskar flödet inte tvärt om.

Är det kanske så att det egentligen är flödet du har problem med inte trycket?

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Har du dusks? De säljer ett litet litet filter på slangen som ligger i vattendunken, detta filtret "rostade" och blev helt tätt efter ett halvår för mig. Hade liknande problem som dig och trodde det var fel i pumpen, men visade sig att detta filtret var problemet.

165
93
Sockerfar:
EmanuelKarl skrev:
Har du dusks? De säljer ett litet litet filter på slangen som ligger i vattendunken, detta filtret "rostade" och blev helt tätt efter ett halvår för mig. Hade liknande problem som dig och trodde det var fel i pumpen, men visade sig att detta filtret var problemet.



Varit inne på att den kunde vara boven. Ska kika direkt, ej kontrollerat den då den ligger dåligt till. 

Magnus tror Emanuel är på rätt spår. Därav det skumma att båda pumparn reagera lika. 

165
93
Sockerfar:
Pillade på den där soxkerbitrn i slutet av slangen. Verkar fått bättre tryck nu. Så ska beställa en ny sådan. Tack för hjälpen, hoppas inget annat dyker upp

206
224
Danne72:
Sockerfar skrev:
Pillade på den där soxkerbitrn i slutet av slangen. Verkar fått bättre tryck nu. Så ska beställa en ny sådan. Tack för hjälpen, hoppas inget annat dyker upp

Har du en ren dunk och kör med osmosvatten så kan du ta bort filtret helt.
mvh Daniel.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild