Terrarium + heltäckande bakgrund till leopardsköldpadda

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

51
21
Zarg:

Tjenixen. Blir snart med leopardsköldpadda, och tänkte att man lika gärna i bra tid kan vara ute och förbereda med ett bra hem.

Måtten är 160x60x50.
Material som används i ordning är:

Terrarium:
- Konstruktionsplywood 12mm.
- Reglar 45x45mm.
- Beckers Grundfärg.
- Beckers vattenbaserade lackfärg vit/svart halvmatt.
- Epotex (2 lager).
- Insektsnät finmaskat i rostfritt stål (halvlocket till terrarium).


Bakgrund:
- Cellplast.
- PVA-lim.
- Husfix.
- Epotex (2 lager).
- Akrylfärg (askgrå, röd, brun, vit).

Med det sagt får ni ursäkta röran. Jag har byggt allt detta i mitt fullt möblerade vardagsrum på 15 kvadratmeter.

TERRARIET



Vit grundfärg applicerad på alla sidor.


Vit lackfärgad insida och svart på utsidan i 2 omgångar.


Locket som fått samma behandling har jag skruvat in insektsnät i runtom. Blev precis som ett Exo-Terratak.


BAKGRUNDEN


Då jag har reglar tvärs över som support för locket så tog jag och sågade ut för detta i cellplasten.


Tyvärr äger jag ingen elektrisk cellplastskärare (Hot-wire cutter), så det blev att skära allt med en ordentligt vass kniv och tälja.


Långsidor och kortsidor klara. Säkrade bitarna med PVA-lim.

2:a omgången med husfix. Applicerar den relativt vattnigt vilket jag tycker funkar bra för bakgrunder. Speciellt om man ska ha 2 omgångar lack och akrylfärg på senare. Då försvinner en hel del av de små porerna / prickarna man ser i detaljerna. Det underlättar vid målning senare för kontrast (speciellt vid dry brush technique / highlights).


Smetade på ett vattnigt lager av akrylfärg, och sedan applicerade 2 lager av epotex på båda sidor av bakgrunderna.


På lacken applicerade jag sedan ett lager grå akrylfärg. Sedan har jag med sprayflaska sprutat på omgångar av svart färg (i skåror och sprickor), sedan rött och brunt på vissa platser för att skapa en gammal sten-look (typ som korrosion ser ut).
Efter detta mixade jag pyttelite vit färg på hushållspapper, tog en torr pensel och nuddade vid och sedan drog fram / tillbaka med penseln för att skapa highlights.
Här kommer den ojämna strukturen in i bilden då det inte fastnar över jämn yta som ni kan se.


Långsidorna klara dom med.


Nu behöver jag bara vänta på att det andra lagret epotex ska härda klart i terrariet innan jag kastar i substrat och bakgrunderna. Applicerade det andra lagret i förrgår och sköldpaddan är här på måndag. Tycker att 7 dagars härdtid för ett torrt klimat ändå borde vara mer än säkert. Det är redan härdat i yttre lagret och inte det minsta sviktande eller klibbigt.

Kommer ha växtbelysning från Dusk med levande växter och grejer i terrariet, så jag slänger väl upp mer bilder ju längre projektet går.


51
21
Zarg:
Bakgrunden passar som handsken ????
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild