Terrarium- behöver svar!!!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

13
1
Lz2542:
Hej! Måste få svar på en fråga som gnager på mig extremt. Min majsorm (juvenil) har aldrig haft problem med födan. Den har ätit som den ska sen jag fick den. Nu helt plötsligt har den inte velat äta på tre veckor sen den ömsa. Ringde butiken jag köpte den ifrån som gav mig tips (att lägga ormen i en mindre "låda" med mössen och sprätta upp lite av mössen). Sen frågade han hur det är med värmen i terrariumet. Det är 27 på den "svala" sidan och cirka 30-31 grader på den varma. Han sa att det kan va bra med mer skillnad på värmen mellan den kalla och svala sidan vilket nog är rätt. Då menar han att jag ska ha varme mattan på den "kalla" sidan för att det inte ska bli för kallt på den kalla, och endast varme lampa på den varma sidan och skaffa en starkare lampa så det blir ungefär 38 grader på den varma sidan. Jag må va nybörjare på ormar men har aldrig hört talas om någon som har varme mattan på kalla sidan och varme lampa på varma? Värmelampan och värmemattan ska väl ändå va på samma sida? Och är inte 38 grader lite för varmt? Tycker det perfekta hade varit cirka 26 grader på kalla sidan och 32 grader ungefär på den varma. Är jag helt ute och cyklar? Hade uppskattat om någon berättade för mig exakt hur de ska vara. Och hur jag uppnår dessa skillnader mellan sidorna på terrariumet. Har innan haft värmemattan på "varma sidan" och värmelampan i mitten så den när ut till varma sidan och kalla vilket gör att det blir lite varmare på varma sidan än med bara mattan men också inte för kallt på kalla sidan med tanke på att jag generellt har det kallt i mitt hus. Om jag ens gör mig förstådd nu. 

72
400
CyberZoo:
Köp en större värmelampa och skippa mattan, då får du en varmare solplats och lite kallare på kalla sidan? Om du inte har UVB-lysrör så kan du lägga till ett sånt istället kanske, då kommer du upp lite i temp och får alla andra fördelar som den medför (förutom D3-syntes).

Medlem i GHF
635
410
Jimmy:
Har du dvalat? Om inte så kan det vara att ormens kropp nu helt enkelt bestämts sig för att ta paus från att äta. 
Ormar från tempererade områden behöver en vintervila. Ge den tid så kommer den börja äta till slut.
27 som kallast är för varmt. Rumstemp (20-22) räcker och ca 30-35 under lampan.

13
1
Lz2542:

Jimmy skrev:
Har du dvalat? Om inte så kan det vara att ormens kropp nu helt enkelt bestämts sig för att ta paus från att äta. 
Ormar från tempererade områden behöver en vintervila. Ge den tid så kommer den börja äta till slut.
27 som kallast är för varmt. Rumstemp (20-22) räcker och ca 30-35 under lampan.



nej har inte dvalat, köpte den för cirka 3-4 månader sen, ägaren sa att jag inte behövde tänka på det med dvalning än när jag köpte den. Om de är det den gett sig in i, vad ska jag tänka på då? Uppskattar ditt svar! Vill inte göra något fel och vill bara att den ska trivas så mycket som möjligt 


13
1
Lz2542:

CyberZoo skrev:
Köp en större värmelampa och skippa mattan, då får du en varmare solplats och lite kallare på kalla sidan? Om du inte har UVB-lysrör så kan du lägga till ett sånt istället kanske, då kommer du upp lite i temp och får alla andra fördelar som den medför (förutom D3-syntes).



varmemattan har jag för att ha något som värmer under kväll/natt på varma sidan, varmelampan har jag mest för att komplettera under dagen för extra värme. Men nu till sommaren så ska jag nog stänga av värmelampan så det inte blir för varmt! 


har inte läst om Uvb lysrör, hur funkar det eller hur sätter man upp det? Det är sällan min orm är aktiv men när den väl är så klättrar den nästan bara så vill ej att den bränner sig. Har satt upp plast blad/"träd" på hela ena sidan som den älskar att klättra och gömma sig i 


13
1
Lz2542:
-

72
400
CyberZoo:
Lz2542 skrev:

varmemattan har jag för att ha något som värmer under kväll/natt på varma sidan, varmelampan har jag mest för att komplettera under dagen för extra värme. Men nu till sommaren så ska jag nog stänga av värmelampan så det inte blir för varmt! 

har inte läst om Uvb lysrör, hur funkar det eller hur sätter man upp det? Det är sällan min orm är aktiv men när den väl är så klättrar den nästan bara så vill ej att den bränner sig. Har satt upp plast blad/"träd" på hela ena sidan som den älskar att klättra och gömma sig i

Lägg in nån/några stenar (som skifferplattor eller liknande) som värmelampan lyser på så kan du förmodligen skippa värmemattan.

Uvb-lysrör är väldigt enkelt att sätta in. Arcadias ProT5-ramper som i min mening är enklast och bäst fäster man med clips som man kan skruva, limma eller "snöra" fast beroende på vilken typ av terrarium man har. Det finns även en typ av skyddsgaller som man sätter runt hela armaturen så att djuret inte kommer åt lampan.  

Medlem i GHF
635
410
Jimmy:
Eftersom den har ätit regelbundet ett tag så tror jag det bästa är att låta den ha normal temp och testa att mata ca en gång i veckan. Sen sikta på att dvala den till nästa vinter. Den kommer säkert komma igång snart.

167
163
Imori:
Kan intyga att värmelampa mot skiffersten fungerar väldigt bra.
En annan positiv sak är att plattan blir en perfekt plats att mata på inne i terrariet.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild