mögel i jorden

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

1229
464
leedragon:

har hört att man kan ha tidningspappaer men det har jag aldrig använt så vet jag inte riktigt hur man gör med det, det lär  bli rätt blött när man  sprayar i terrariet så att djuren dricker


48
0
Sandisen:

ja det har du rätt i, reptil mossa ?

 

jag har läst runt lite och dom flesta har faktiskt inget bottenmateral men det hade blivit snyggare och man hade kunnat sticka ner blomsterpinnar och sånt.


Medlem i SHF
214
439
crocodilejonas:

Det ska inte vara någon fara.
Tidningspapper hade jag INTE rekomenderat, bla för att det helt enkelt är fruktansvärt fult.

Jag föredrar torv som bottenmaterial blandat med lite allt möjligt (beroende på klimat) för en mer naturlig look.

Använd bara ogödslad/naturell jord:)

Ett tips för att slippa geggig jord och hålla den lite fräschare är att isolera botten med lecakulor och sen lägga en marktäckväv eller liknade så inte jorden/torven blandas.
Lägg en värmemata över så höjer du luftfuktigheten i terrariet.
Använder detta på nästan samtliga regnskogsterrarier.


1229
464
leedragon:

kameleonter bor  uppe i träden bottenmaterial är inte naturligt för deras mlljö, du kan klistra de där oinnar annars eller ha de till ett annat projekt


48
0
Sandisen:

tack så jätte mycket för tipset !! ska testa det istället :)


114
16
AdamsReptiles:

Ett lager lecakulor på botten, täckt med finmaskigt nät som man sedan täcker med jord/torv är bra om man vill ha levande växter. På så sätt får rötterna syre och något att rota fast i. Det hjälper också mot mögel.


48
0
Sandisen:

tack så jätte mycket !! :)


Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Klart du ska ha bottenmaterial! Jag ser även mina terrarium som inredning i hemmet och jag vill iaf ha dom snyggt inredda och det är i min mening omöjligt med exempelvis tidningspapper i botten.. Men alla är vi olika :)


48
0
Sandisen:

ja tidningspapper är ju fruktansvärt fult ! men ska testa att ha lekakulor och sen ett nät över och sen torv :)

vet du om man kan ha pinjeträd istället ? vad ha du i ditt terrarium ? :)


Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

"kameleonter bor  uppe i träden bottenmaterial är inte naturligt för deras mlljö" Det stämmer ju inte riktigt, bottenmaterial finns ju givetvis i deras naturliga miljö, även bla den som kan hjälpa till med luftfuktigheten.. Men du menade säkert att dom inte håller till på bottnen på terrariet men för den sakens skull bör man ändå använda den ytan för att göra det så snyggt & naturligt som möjligt.

Sandisen: Jag har bara ormar hemma, men haft ödlor och alltid använt bottenmaterial till alla reptiler så satsa på det istället för nåt tråkigt papper :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild