Hur förflyttar man jungfrugeckos ägg?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

19
3
Jackiboy:
Har tänkt att skaffa en jungfrugecko och har tänkt att föda upp. Tänker ha några stycken i ett 30 30 45 exo terra terrarium. Men har hört och läst att när äggen kläcks så kan dom fly fron exo terra terrarium. Men så läste jag att man kunde flytta äggen till en plast burk. Men vet inte hur man ska flytta dom?

5061
3824
Tropfrog:
De går inte att flytta. De sitter limmade och har skört hårt skal. Varje försök resulterar i fördärvade ägg.

Det du kan göra är att sätta en liten gallerbur eller ett nät över äggen och plocka ut ungarna direkt när de kläcks.

Exoterra är inga lämpliga burkar för jungfrugeckos.

Mvh
Magnus

213
323
MartinJ:
Ett bra knep som fungerar väl (men inte till 100%) är att använda ihåliga röra (t.ex. torkade bambustavar som du sågar ner till många små bitar). De tycks föredra att lägga äggen i dem, och då kan du flytta över röret. Har du flera vuxna geckos kommer du däremot alltid få ägg som inte läggs i rören, och du kommer garanterat inte upptäcka alla ägg. Du kommer även behöva peta sönder majoriteten av nylagda ägg (innan de utvecklats till små geckos) om du inte vill ha en evigt växande hord av geckos. Det blir ganska många ägg över tid om du har flera vuxna!

Exo-Terras kan fungera (vi använde dem med god framgång), men du måste vidta extra åtgärder för att rymningssäkra dem. Ventilationshålen framtill (under dörrarna) måste åtgärdas, till exempel med finmasking metallnät. Försäkra dig om att det inte finns några glipor vid takets fästpunkter, samt på baksidan där man kan dra ut sladdar ur terrariet. Det är också en bra idé att antingen ta bort bakgrunden, eller täta så de inte kan ta sig in bakom den. Vissa Exo-Terra har större glipor mellan dörrar och tak/väggar än andra (dvs. det skiljer i produktionen mellan olika terrarier med samma mått) och där vet jag inte riktigt hur man ska täta om man har terrarium med stora glipor.

Jungfrugeckos är fantastiska terrariedjur, men de kräver lite plannering!

19
3
Jackiboy:
Tack för svaren:))

19
3
Jackiboy:
MartinJ skrev:
Ett bra knep som fungerar väl (men inte till 100%) är att använda ihåliga röra (t.ex. torkade bambustavar som du sågar ner till många små bitar). De tycks föredra att lägga äggen i dem, och då kan du flytta över röret. Har du flera vuxna geckos kommer du däremot alltid få ägg som inte läggs i rören, och du kommer garanterat inte upptäcka alla ägg. Du kommer även behöva peta sönder majoriteten av nylagda ägg (innan de utvecklats till små geckos) om du inte vill ha en evigt växande hord av geckos. Det blir ganska många ägg över tid om du har flera vuxna!

Exo-Terras kan fungera (vi använde dem med god framgång), men du måste vidta extra åtgärder för att rymningssäkra dem. Ventilationshålen framtill (under dörrarna) måste åtgärdas, till exempel med finmasking metallnät. Försäkra dig om att det inte finns några glipor vid takets fästpunkter, samt på baksidan där man kan dra ut sladdar ur terrariet. Det är också en bra idé att antingen ta bort bakgrunden, eller täta så de inte kan ta sig in bakom den. Vissa Exo-Terra har större glipor mellan dörrar och tak/väggar än andra (dvs. det skiljer i produktionen mellan olika terrarier med samma mått) och där vet jag inte riktigt hur man ska täta om man har terrarium med stora glipor.

Jungfrugeckos är fantastiska terrariedjur, men de kräver lite plannering!

Det e terrariumet jag hade tänkt ha dom i. Måtten är 30×30×45.

Medlem i SkHF
105
73
bufobox:
Jackiboy skrev:

Det e terrariumet jag hade tänkt ha dom i. Måtten är 30×30×45.

inga limläggande ägg går att flytta. hos gecko gekko upphör läggningen om du tar ut äggen. vet inte om dessa gör så dock. du kan ta ut dem endast ifall dem lagt på exp en barkbit

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:

Lämna äggen där de är. 

Se till att ödlorna har god tillgång till mat så kommer de låta ungarna vara. Jag har två terrarier med jungfrugeckos och jag låter alla äggen vara där de sitter, det finns ingen anledning att flytta på dem. 

 

Om du trots detta ändå känner att du av någon anledning MÅSTE flytta på äggen är mitt tips att du sätter in filmburkar eller PVC rör i terrarierna, dessa kan du ta ut och sätta in i en annan behållare när du ser att där är ägg i dem. Jag har PVC rör i mina terrarier som jag silikonat och klätt med substrat, de lägger ägg i rören, men jag låter de vara kvar i terrariet och med jämna mellanrum ser man nykläckta ungar som kommer fram.


19
3
Jackiboy:
ZDC skrev:
Lämna äggen där de är. 

Se till att ödlorna har god tillgång till mat så kommer de låta ungarna vara. Jag har två terrarier med jungfrugeckos och jag låter alla äggen vara där de sitter, det finns ingen anledning att flytta på dem. 

 

Om du trots detta ändå känner att du av någon anledning MÅSTE flytta på äggen är mitt tips att du sätter in filmburkar eller PVC rör i terrarierna, dessa kan du ta ut och sätta in i en annan behållare när du ser att där är ägg i dem. Jag har PVC rör i mina terrarier som jag silikonat och klätt med substrat, de lägger ägg i rören, men jag låter de vara kvar i terrariet och med jämna mellanrum ser man nykläckta ungar som kommer fram.


 Tack:)

5061
3824
Tropfrog:
Och som tillägg. Du måste rymmningssäkra burken för små ödlor.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:

Tropfrog skrev:
Och som tillägg. Du måste rymmningssäkra burken för små ödlor.

Mvh
Magnus 


Instämmer, de är bra på att rymma. Om du ska använda Exo Terra måste du kolla springarna vid dörrarna. Du bör även silikona fast locket och täppa igen alla hål och springor. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild