Har en reevshona som gillar vara ute gå på golvet.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

4
0
nasmib:
Hon har möjlighet att själv ta sig i och ur sitt vatten och gör så. Hon sover dock i vattnet på natten efter jag släkt sollampan. Nu har jag en diskution med nån om hon ska har det så eller om det skadligt för henne. Vattnet har både värmare och renare och sollampan sitter så hon kan ligga under den både när hon på golvet och i vattnet. HUR FEL ÄR DET???

593
551
Redfoot:
Hur visar hon att hon gillar att vara på golvet?

Medlem i GHF
635
410
Jimmy:
Den bör kunna utöva naturligt beteende och välja själv när den vill vara i vatten och när den vill sola. 
Har du ett terrarie eller akvarie med både vatten och landdel till den? 
Om inte så bör du skaffa det.

229
223
Formula76:
Förstod inte frågan riktigt.
Om den ska sova i vattnet? Ja, det ska den, fullt naturligt och det gör alla vattenlevande sköldpaddor.
Den ska INTE vara på golvet!

26
53
RIBRI:
Ta en bild så är det lättare att förstå hur det ser ut. Har du ett begränsat område på golvet med någon ram samt vattendel eller går den fritt i hela bostaden.

4
0
nasmib:
kan inte ta bild MEN hon har tillgång till golvet i köket, en underdel till en kaninbur med sand 0ch för tillfället tyvärr en underdel till en stor kaninbur med vatten ( den större började bita henne i det gemensamma akvariet så jag måste dela på dem) .Hon kan fritt gå mellan dessa delar genom att stenar och landgångar. När hon givck i det större vattendelen kunde hon även då ta sig till en mindre landdel och sedan ut i köket. Gjorde så efter att jag försökt stänkt till så hon bara kunde ta sig till landdelen MEN hon hittade alltid ett sätt att ta sig igenom avspärrningen då jag inte ville bygga en vägg av trä och det va svårt med glas, så jag använde galler till kaninbur. Jag va rädd hon skull göra sig illa och öppnade upp för att se hur hon skulle göra. Hon lugnade ner sig och tar sig nu runt i de olika delarna själv , utom till den stora vattendelen då de inte sams. Ska ge henne ett egent akvarium så hon får lite djupare vatten, nu har hon så hon ligger helt under ordentligt, de finns värmare och en renare där. Hon äter och sover i sin vattenbit. Jag hemma nästan jämnt så jag håller koll på henne och vad hon gör och hur hon mår + min en grabb bor här och hjälper till. Hittat henne i min ryggsäck sovandes ett par gånger. Är man i köket kommer hon och tittar vad man gör. Hon hittades i Fyrisån för 5 år sedan och ingen vet hur länge hon varit där MEN då fick hon sin svans avbiten, så vi kallar henne svanslös. Den andra jag har är nöjd med att vara i sitt akvarium. Jag är den 3e ägaren vad jag vet sedan Svanslös hittades.Hon har även en sollampa som hon kan ligga under när hon är både i vattnet och på sanden, hon använder den inte så ofta men hon kan om hon vill.

229
223
Formula76:
Golvet är ingen bra plats för en sköldpadda

26
53
RIBRI:
Du bör ha ett vattendjup minst som skalets bredd på sköldpaddan så hon får simma. Det har du nog inte i kaninburarna. Bästa är att fixa ett akvarium. Om du har svårt att få tag i ett akvarium så kan du ha en rektangulär murbalja som vattendel så länge alltså tillfälligt, man bör följa L 80 (storlekskrav) och det beror på sköldpaddans storlek. Murbaljor från ex Biltema finns i olika storlekar från 80 kr - 100 kr och de har en blankare yta och är mindre plastluktande än från många Byggvaruhus. Men det blir ändå att fixa bygga rymningsäkert så hon inte är ute på golvet eller i ryggsäcken. Kolla ryggsäcken innan vid utflyckterna. 

4
0
nasmib:
Hon har numera varit i sitt vatten i 2 dygn och verkar nöjd med det. Kaninburbotten är så hög att hon kan stå på högkant och ändå vara täkt av vatten + jag har ej plats för den höjd du pratar om MEN jag ska skaffa ett specialbyggt akvarium som är högre och får plats där jag MÅSTE ha dem. Den andra har redan att kavarium jag byggde för min förra sköldpadda som va en gulörad. Den träram eller galler du ritat klättrar hon över. Hon tar sig över 25 cm utan större problem. Tack för alla komentarer och idee´r. Kram på er. Och jag kollar ryggsäcken varje gång efter att ha hittat henne där.

79
78
testudo_H:

Du frågar i börjarn hur fel det är! Väldigt fel och faktiskt inte ens lagligt enligt djurskyddslagen.

Att ha en Reeves som ju är en vattensköldapdda i en kaninburs botten är inte OK varken enligt djurskyddslagen eller enligt L80. En vattensköldpadda ska ha möjlighet att kunna simma omkring obehindrat samt ha en landdel där de kan sola och helt torka upp. Inte bara att de har skalet täckt av vatten. 

Ska du ha sköldpaddan kvar är det bättre du skaffar den ett ordentligt akvarium än att låta den gå omkring på ett golv vilket bara kommer leda till ssjukdomar i längden. Enligt djurskyddslagen är det ej heller Ok att låta en vattensköldapdda vandra omkring på ett golv, då de ska ha sin egen anpassade miljö med rätt belysning, uv, värme och framförallt vatten. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild