Parasit hos klockgroda?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i SHF
30
6
Bimpa:

Hej, 

en av mina juvenila klockgrodor dog härom dagen, och där magen/midjan var extremt smal i jämförelse med resten av kroppen. 

Kan det ha varit tal om en parasit av något slag? Finns det i så fall något jag kan göra för att skydda övriga grodor i samma kar? 


656
344
Johnexotics:
Ger du dom kalcium?

Medlem i SHF
30
6
Bimpa:

Johnexotics skrev:
Ger du dom kalcium?


Har försökt, men det är svårt då de bara äter små bananflugor (och där dessa gärna slänger sig i vattnet). Tror du det kan bero på det?


656
344
Johnexotics:
Det är väldigt viktigt dom få i sig det när dom växer annars får dom metabolic bone disease. du kan fånga upp dom och mata dom i en låda eller annan behållare.  

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2490
anders:

Tror inte man kan säga att den bär på parasit enbart för att den är smal, det kan likaväl vara något annat. Grodor som inte ätit på ett tag blir snabbt smala runt midjan, och är det en växande juvenil kan det gå ännu fortare. Bra poänger med att se till att pudra bananflugor (eller vad man nu använder för foder) med vitaminer och kalcium däremot. 

Behöver inte vara kalcium/vitaminbrist som är problemet dock, tror snarare symptomen för det brukar synas i deformationer på skelettet (t.ex. käken och extremiteter) samt neurologiska problem.

Mata dem i en separat behållare tycker jag kan vara ett bra förslag så att du dels ser att alla äter, samt att du lättare kan pudra insekterna innan de ges. 
Kan också vara värt att försöka variera fodret. Det finns ju inte mängder med alternativ för små grodor, men utöver bananflugor så kan du kanske ge gråsuggor, hoppstjärtar, buffaloworms eller bönbaggar också. 

Ett tredje tips är väl att se till att vattenkvalitén är bra. Är det en begränsad mängd som grodorna skiter i, kan man behöva göra vattenbyten lite oftare.

Slutligen, så är det inte säkert att du gjort något fel, utan vissa individer är svagare och en kombination av flera faktorer kanske har gjort att den helt enkelt inte klarat sig.


Medlem i SHF
30
6
Bimpa:

Tack - jag tar tacksamt emot era tips ovan. Jag har gjort om burken lite så det blir lättare att mata med och ha koll på dem. Hoppstjärtar har de redan tillgång till, och ska kolla om gråsuggorna i stora burken har ungar att erbjuda dessa med. 

/Jimmy


4
24
Sigridhusse:
Hackad daggmask! Bästa grodkäket.

Medlem i SHF
30
6
Bimpa:

Sigridhusse skrev:
Hackad daggmask! Bästa grodkäket.

De är fortfarande väldigt små... men sen så. =)


Medlem i SHF
30
6
Bimpa:
anders skrev:
Tror inte man kan säga att den bär på parasit enbart för att den är smal, det kan likaväl vara något annat. Grodor som inte ätit på ett tag blir snabbt smala runt midjan, och är det en växande juvenil kan det gå ännu fortare. Bra poänger med att se till att pudra bananflugor (eller vad man nu använder för foder) med vitaminer och kalcium däremot. 

Behöver inte vara kalcium/vitaminbrist som är problemet dock, tror snarare symptomen för det brukar synas i deformationer på skelettet (t.ex. käken och extremiteter) samt neurologiska problem.

Mata dem i en separat behållare tycker jag kan vara ett bra förslag så att du dels ser att alla äter, samt att du lättare kan pudra insekterna innan de ges. 
Kan också vara värt att försöka variera fodret. Det finns ju inte mängder med alternativ för små grodor, men utöver bananflugor så kan du kanske ge gråsuggor, hoppstjärtar, buffaloworms eller bönbaggar också. 

Ett tredje tips är väl att se till att vattenkvalitén är bra. Är det en begränsad mängd som grodorna skiter i, kan man behöva göra vattenbyten lite oftare.

Slutligen, så är det inte säkert att du gjort något fel, utan vissa individer är svagare och en kombination av flera faktorer kanske har gjort att den helt enkelt inte klarat sig.


En sista fråga: om jag nu anammar ert råd att mata dem separat - min gissning är att detta ska göras dagligen då de fortfarande är rätt små? I dagsläget har de alltid tillgång till mat (hoppstjärtar och små bananflugor), och jag ser ofta att någon av dem jagar och käkar. Eller är det oftare än så givet deras ringa ålder? 

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2490
anders:

Bimpa skrev:

En sista fråga: om jag nu anammar ert råd att mata dem separat - min gissning är att detta ska göras dagligen då de fortfarande är rätt små? I dagsläget har de alltid tillgång till mat (hoppstjärtar och små bananflugor), och jag ser ofta att någon av dem jagar och käkar. Eller är det oftare än så givet deras ringa ålder? 


Du behöver nog inte mata dem i en separat behållare varje dag, utan jag hade nog gjort det 1-2 gånger i veckan och sen övriga dagar försökt mata i terrariet. Det är framförallt för att du ska kunna se att alla får i sig foder och växer som de ska, så när de väl börjar komma upp i storlek och ser välgödda ut så brukar man kunna minska på detta. När de är lite större är det även lättare att kunna ha en skål i terrariet att lägga foder i.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild