Kan man ha vandrande pinnar och vandrande blad i samma terrarium?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
0
theodor:
Funderar på insekter man kan fylla mitt tomma terrarium med och tycker att det skulle vara en passande duo med en vandrande pinne och ett vandrande blad. Funkar det eller är deras levnadsmiljöer för olika?

Medlem i GHF
3094
1676
EmanuelKarl:
theodor skrev:
Funderar på insekter man kan fylla mitt tomma terrarium med och tycker att det skulle vara en passande duo med en vandrande pinne och ett vandrande blad. Funkar det eller är deras levnadsmiljöer för olika?

Beror lite på. Alla vandrande pinnar kommer inte från samma livsmiljö, så skulle inte gå med vilka som helst. Jag har aldrig hört att det hänt någon (men aldrig hört om någon som haft blad och pinnar tillsammans till och börja med heller), men när folk tidigare har ställt liknande frågor så har vissa nämnt att det finns risk att pinnarna misstar de vandrande bladen för blad och börjar nafsa. Vet som sagt inte om det är baserat på en teori eller om någon faktiskt upplevt det.

Jag skulle skippat det, troligen hade det gått med någon sorts pinne och någon sorts blad men inte riskfritt och lär krävas en del kunskap både för att veta vilka arter som skulle fungera tillsammans och för att se eventuella problem, vad som fungerar för en fungerar inte nödvändigtvis för alla.

Ett alternativ är att ha ett tjockt lager substrat och ha någon milliped tillsammans med pinnar eller blad, har sett många köra den kombon och mindre risker med det eftersom de inte lär träffas så ofta, så länge man väljer arter med liknande krav på klimat såklart (även där lär man dock kunna komma undan med några kryphål eftersom det är fuktigare nere i substratet än uppe i taket om det finns mycket ventilation i terrariet). Vissa kackerlackor kan också fungera, men undvik de som förökar sig snabbt och tar över, alternativt köp ett gäng hanar. Jag själv har haft Diapherodes gigantea, Ophistreptus guineensis och Lucihormetica subcincta (en art som förökar sig väldigt långsamt) tillsammans i ett 45*45*60 utan problem. Men jag hade också Extatosoma tiaratum däri, som dog av okänd anledning (har aldrig lyckats med den arten, inte heller när jag hade några andra individer som bodde ensamma, och vet inte varför) så vissa arter fungerar inte heller. Men som sagt, gör din research. Alla kombinationer fungerar inte nödvändigtvis, och vissa kombinationer fungerar för vissa men inte för andra.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild