Vilken ödla?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

15
1
Cjerkvall:
hejsan jag har ett terrarium på 45x45x45 över efter min ögonfrans som nu flyttat till ett större. Planerar att låta en annan liten gecko flytta in men vet inte vilken som passar, har ju läst på om daggecko osv då en dagaktiv hade varit kul att prova på.

Vad tycker ni passar, ge gärna lite förslag :)

69
21
Justivan:
Jungfrugeckos alternativt en liten art daggecko skulle passa bra

25
11
HeartbeatReptile:
Det finns en hel del otroligt fina och trevliga microgeckos som skulle trivas super i en 45a! Nu är jag inte någon expert på daggeckos men tror nämligen att de flesta arter skulle kräva ett större terrarium än det du har tomt nu :) 

15
1
Cjerkvall:
Justivan skrev:
Jungfrugeckos alternativt en liten art daggecko skulle passa bra

 
Tack för svaret :)

15
1
Cjerkvall:
HeartbeatReptile skrev:
Det finns en hel del otroligt fina och trevliga microgeckos som skulle trivas super i en 45a! Nu är jag inte någon expert på daggeckos men tror nämligen att de flesta arter skulle kräva ett större terrarium än det du har tomt nu :) 


 Har ju kllat lite på en l.williamsi men dom är ju super svåra att få tag i samt dyra

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:

Kolla på Phelsuma klemmeri, jäkligt fina daggeckos. 

 

Annars är Jungfru geckos trevliga också även om det är en nattaktiv art, alltid kul med en art som man bara behöver 2 styck av och efter ett år har man mer än 10 geckos i terrariet.


Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Du har en hel del att välja på.

Jag hade inte haft något större än 12-13 cm däri. Några förslag är:

Alla de små Phelsuma, alltså de på runt 10 cm
Lygodactylus-släktet
Gonatodes-släktet
Sphaerodactylus-släktet
Jungfrugecko
Tropiocolotes tripolitanus
Vipergecko
Hjälmgecko
Bauers kameleontgecko
Hemidactylus-släktet (om du väljer någon husgecko, t.ex Hemidactylus frenatus eller platyurus, max en av varje kön då de är väldigt territoriella mot sitt eget kön, även två honor kan orsaka bråk)

En bra start är att läsa igenom alla skötselråd här på sidan för geckos på under 12-13 cm. Det finns en del spännande arter, ganska säker på att jag missae några

25
11
HeartbeatReptile:
Cjerkvall skrev:


 Har ju kllat lite på en l.williamsi men dom är ju super svåra att få tag i samt dyra


Jovisst är det fallet många gånger... håller man utkik går det ofta att hitta några ändå. Jag hoppas själv på att kunna expandera min uppfödning av microgeckos när mässorna sätter igång igen :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild