Min första orm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

2
1
Fannykallin:
Hej! Jag har länge funderat på att skaffa mig en orm och har nu bestämt mig för att de får bli en kungspyton. Om jag har förstått det rätt ska dom vara ganska snälla och lätthanterade? Jag har försökt läsa på så mycket som de går men skulle endå uppskatta alla tips och råd jag kan få om tex hantering, miljö, mat och bara allmän fakta.
Jag har även hört så mycket olika åsikter om hur ofta de ska hanteras, enligt vissa dagligen och enligt andra inte mer än en gång i månaden, vilekt stämmer? Jag vill ju gärna ta upp den och "kela" med den varje dag nästan, borde jag skaffa någon annan sort då?
Tack snälla på förhand för svar :)

200
258
Lordguras:
Utan att låta otrevlig så borde du inte skaffa en reptil om du ska ta ut och kela med den. Den uppskattar inte det för fem öre. 

2
1
Fannykallin:
Jag förstår, jag menar såklart inte att jag vill sitta ock klappa på sen i flera timmar. Mer att låta den komma ut och vara där jag är, slingra omkring fritt liksom jag vet inte riktigt hur jag ska förklara haha. Men dom kanske inte vill det heller vill verkligen bara ha ärliga svar 

281
366
Cartaq:
Börja med att läsa på om ormen du är intresserad av, ormar är inga keldjur.

Medlem i GHF
3094
1677
EmanuelKarl:
Fannykallin skrev:
Jag förstår, jag menar såklart inte att jag vill sitta ock klappa på sen i flera timmar. Mer att låta den komma ut och vara där jag är, slingra omkring fritt liksom jag vet inte riktigt hur jag ska förklara haha. Men dom kanske inte vill det heller vill verkligen bara ha ärliga svar 

De slipper gärna det också. Att ett djur från tropiska områden som inte har något utbyte av sociala sammanhang skulle uppskatta att komma ut på ett kallt, dragigt golv för att utforska och bli klappad på av ett stort monster är inte riktigt ultimat. Generellt sätt blir ormar stressade av detta, men reagerar på ett sätt så att ägaren inte förstår det. När den slingrar runt kanske det inte är för att den älskar att utforska den intressanta soffan, utan för att den letar efter en varmare plats där den kan ha det lika bra som i terrariet. Ett annat tydligt exempel är leopardgeckos som blundar när man klappar dem på huvudet. Det innebär inte att de njuter, som en hund eller katt, utan att den är stressad och vill skydda ögonen (ormar har ju inga ögonlock så jämförelsen kan ju ej tillämpas där, men du fattar poängen). Likaså om ödlor kraftar på rutan, eller ormar på motsvarande sätt "verkar vilja komma ut" är det oftast något fel i terrariet (för litet, otrygg inredning, fel klimat etc), och den inte förstår att det är ännu sämre klimat utanför terrariet. Det är ju ändå ett naket och växelvarmt djur, som håller på att klättra runt på ens kalla soffa. Dessutom kan de få olika sjukdomar av t.ex låg luftfuktighet och fel temperaturer, såsom njursvikt.

Jag har tolkat det som att kungspyton kan ha en del humör också, men att det beror på en del på individen också, men vanligare att de är arga än att vissa andra arter är det. Inget som spelar jättestor roll eftersom de är tittdjur, men alltid trevligt att kunna hantera vid städning. Men jag har inte heller någon orm själv, däremot har jag en del erfarenhet av dem och de kungspytom jag träffat har haft varierande humör.

Kan tipsa om detta klippet. www.youtube.com/watch?v=gVPkVkWkwMg&ab_channel=LinusMattsson

Är kungspyton den art du är specifikt intresserad av och brinner för så kör, men om du bara tar den för att den är en av "de två nybörjarormarna" och är snäll (vilket inte ens stämmer alltid, men ofta, och du kan ju alltid fråga säljaren om det är en arg eller inte) finns det många fler alternativ. Men oavset vilken art du väljer så är det inget djur som ska utsättas för onödig hantering. Dvs. bara när terrariet ska städas, eller om du av någon anledning (vilket jag dock inte förstår varför vissa gör) matar utanför terrariet. Och då är det bara att lägga den i en låda en stund, inget gos eller upptäcksfärder på golvet.

Lycka till!

24
32
Darth_Vader:

Måste börja med att ge cred för vilka fantastiskt uppmuntrande svar alla ger, här har ni en tjej(antar det då du heter fanny?) som vill komma in i hobbyn och det enda ni har att säga inprincip är att "skaffa katt som du vill kela" . Alla ni experter, har ni frågat era djur om dom vill bo i en låda på 0,5 kvadrat i resten utav sina liv?

 

Så nu när jag har skaffat mig terrariedjurs.se alla fiender så kan jag säga att det är jättekul att du vill skaffa just en kungspyton(har en själv som är kanonsnäll) men som nån nämner så alla djur individer oavsett reptil eller däggdjur eller människa så bara för att min är snäll är inte alla andras det. Kanske skall säga mer att ormar är defensiva och inte arga, arg är mer att dom faktiskt är ute efter dig eller?

Jag tar ut mina ormar på vecklig basis för att kolla och lyssna på dom utifall det skulle vara något och en jävla tur var det för det visade sig att min ryska råttsnok hade fått med sig parasiter ifrån säljaren och att se dom utifrån ett terrarium ja, lycka till med det!

Men självklart så är det ju faktiskt så att det är utav yttersta vikt att just ditt djur skall ha dom förutsättningar som dom har utifrån hur dom lever i det fria, inga diskutioner om det. Men om vi utgår från att istället för att kela så vill du ha en orm som är lättare att kunna ta ut när behovet finns så vill jag påstå att kungspyton tillhör en utav dom lättare ja. Även min ryss är fruktansvärt lätthanterlig men är kanske inte lika slående såklart som en kungspyton. 

Kanske inte det lättaste i domhär tiderna men bästa är ju att läsa såklart, men även att åka och titta så du får en bra uppfattning om ormen. Dom blir trots allt större än vad man tror, när dom är små så är det ju inte så farligt att sticka in handen men när dom är fullvuxna ger dom en annan respekt som jag tror som nybörjare man inte räknar med när man skall sticka in handen och ta ut dom.

Kom ihåg att det är ditt djur och det är ditt ansvar att det mår bra, att ta ut din orm korta stunder dör den nog inte av. Har då aldrig hört det iaf att ormen dog utav att bli klappad på. Då är det nog vanligare att djuren dör av fel miljö, bukröta(när ormen ligger i blöt) , dåligt vatten, att man har värmekablarna i terrariet så den bränner sig etc. 

Mvh Kristoffer


206
224
Danne72:
Darth_Vader skrev:
Måste börja med att ge cred för vilka fantastiskt uppmuntrande svar alla ger, här har ni en tjej(antar det då du heter fanny?) som vill komma in i hobbyn och det enda ni har att säga inprincip är att "skaffa katt som du vill kela" . Alla ni experter, har ni frågat era djur om dom vill bo i en låda på 0,5 kvadrat i resten utav sina liv?

 

Så nu när jag har skaffat mig terrariedjurs.se alla fiender så kan jag säga att det är jättekul att du vill skaffa just en kungspyton(har en själv som är kanonsnäll) men som nån nämner så alla djur individer oavsett reptil eller däggdjur eller människa så bara för att min är snäll är inte alla andras det. Kanske skall säga mer att ormar är defensiva och inte arga, arg är mer att dom faktiskt är ute efter dig eller?

Jag tar ut mina ormar på vecklig basis för att kolla och lyssna på dom utifall det skulle vara något och en jävla tur var det för det visade sig att min ryska råttsnok hade fått med sig parasiter ifrån säljaren och att se dom utifrån ett terrarium ja, lycka till med det!

Men självklart så är det ju faktiskt så att det är utav yttersta vikt att just ditt djur skall ha dom förutsättningar som dom har utifrån hur dom lever i det fria, inga diskutioner om det. Men om vi utgår från att istället för att kela så vill du ha en orm som är lättare att kunna ta ut när behovet finns så vill jag påstå att kungspyton tillhör en utav dom lättare ja. Även min ryss är fruktansvärt lätthanterlig men är kanske inte lika slående såklart som en kungspyton. 

Kanske inte det lättaste i domhär tiderna men bästa är ju att läsa såklart, men även att åka och titta så du får en bra uppfattning om ormen. Dom blir trots allt större än vad man tror, när dom är små så är det ju inte så farligt att sticka in handen men när dom är fullvuxna ger dom en annan respekt som jag tror som nybörjare man inte räknar med när man skall sticka in handen och ta ut dom.

Kom ihåg att det är ditt djur och det är ditt ansvar att det mår bra, att ta ut din orm korta stunder dör den nog inte av. Har då aldrig hört det iaf att ormen dog utav att bli klappad på. Då är det nog vanligare att djuren dör av fel miljö, bukröta(när ormen ligger i blöt) , dåligt vatten, att man har värmekablarna i terrariet så den bränner sig etc. 

Mvh Kristoffer


Bra skrivet :) Äntligen ett vettigt svar, jag är av samma åsikt som dig.

143
72
Ezrath88:
Jag vill bara säga att det är bra att du läser på om arten och att du vill ha tips och råd på matningen och hanteringen av ormen innan du skaffa den :).
Jag har ingen koll på ormar och jag har bara lite koll på mina geckos.
Det viktigaste jag kan tänka mig att du bör tänka på om du vill låta den få vara ute ur sitt terrarium och slingra runt på golvet ibland är att du har koll så att den inte kan gömma sig under saker som till exempel badkaret eller att den kan gömma sig på andra ställen. Och om du har andra djur i hemmet som katt och/eller hund så ta inte ut din orm om dem är i samma rum.
Jag vill även säga att det som Darth_Vader skrev är bra skrivet :).

Jag brukar ta ut en av mina geckos(har 2st) från terrariet för att den inte ska vara rädd för när jag ska hantera den och se om den mår bra eller om det till exempel har fastnat något i sin mun som jag kan ta ut. Kan nämna att när jag hade repti bark som en del av bottenmaterialet i terrariet så kollade jag till min gecko och hon var på väg till att hoppa från ett ställe i terrariet till en skål med mjölmaskar i när jag kollade in i terrariet. Det var tur att jag var där och kollade för när hon precis landade där hon hoppade till så ramlade hon ner till bottenmaterialet så råkade en liten barkbit hamna i hennes mun. Jag öppnade dörrarna för terrariet och tog tag i henne och fick bort barkbiten utan problem och kollade så att hon mådde bra. Såg ut som att hon gjorde det och jag la in henne i terrariet igen utan problem.

Så om du vill ge ormen en chans att få knyta en band med dig och kunna slingra upp för din arm när du vill ta ut den så tycker jag att det är en bra idé att du vill kunna ta ut den och låta den få slingra runt och vara där du är. Kom bara ihåg att alla djur har olika personligheter och som Darth_Vader även skrev så är inte alla reptiler snälla bara för att vissa är det. Allt beror väl även på ägaren. Så strunta i alla negativa svar som du har fått och kanske får. Det är bara du som kan se till att ormen får rätt miljö och att den mår bra :).

Medlem i GHF
635
410
Jimmy:
Just KP är ju kända för att kunna vara kinkiga med maten emellanåt, och tills man lärt känna sin egen individ kan det nog vara bra att minimera hanteringen i början. 
Vissa individer verkar inte påverkas alls av hantering, medans vissa kanske är mer känsliga.

273
185
peter68:
Hanteringen av ormar som man ser på YouTube går emot all beteendevetenskap. Du kommer inte att tämja ormen genom att ständigt plockar upp den mot dess vilja. Det enda den lär sig är hjälplöshet. Ormen har helt enkelt gett upp.

KP, som du säkert vet, är populär delvis för att den sällan bits och istället rullar ihop sig. En KP som rullar ihop sig fruktar för sitt liv. Man kan se folk på YT plocka upp KP som är helt stela. Ormarna man ser på YT lider oändligt.

Du har säkert hört talas om att KP är kända för matvägran. Det är ett symptom på stress. Alternativt brist på UVB.

KP är kända för att vara skyggare än de flesta ormar.

Slutligen, att ha orm är ett stort åtagande.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild