Frågor om trynsnokar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

6
2
LasseHemberg:
Hej! köpte en trynsnok för 1 månad sedan. han är 6 månader gammal.
jag hade innan trynsnoken redan en annan orm.

jag har ett par frågor:
1. vad är ett bra tecken på att en trynsnok går in i öms? är det som andra ormar med blå/grå ögon?
2. pga. dens ålder ger jag den endast 1 pinkie varje måndag, men hört om folk som ger oftare, är mitt tempo samt mängd med måltider bra?
3. har lite problem med att den är väldigt hyper när jag håller i den, och väldigt defensiv när jag ska ta upp den. när jag började hantera min första orm (lampropeltis, fulla morph kan ni se på min profil), hanterade jag han 15-20min varannan dag i ca. 2 veckor innan han blev helt van och har t.om blivit så chill att det är näst intill omöjligt att reta upp honom (förutom om man kommer fram med mat-tången då han förknippar den med mat), är detta något jag kan förvänta mig utav min trynsnok också?
4.1. min trynsnok är 70% nedgrävd om dagarna och 30% ute. är detta ett tecken på dålig inredning i terrariet?
4.2. såfort han ser mig "springer" han till motsatt sida terrariet och gräver direkt ner sig efter att ha kramat väggen ett litet tag... är detta ett vanligt beteende eller känner ormen sig stressad av min närvaro?
5. jag använder mig utav exo-terras lampa som utger värme. pga. distansen ifrån markytan i terrariet (för att uppnå önskad temp) krävs det att lampan är utanför terrariet, vilket gör att lampan värmer upp glaset på terrariets tak. finns det sätt att kringå detta? som sagt kan jag inte sätt den i terrariet för det skulle bli allderles för varmt. men än så länge visar inte min trynsnok obekvämligheter med att ha den lampan där, när han väl är ute gillar han att ligga precis under lampan och sola.

tack på förhud!

Medlem i GHF
635
410
Jimmy:
Det är naturligt för trynsnokar att ligga nergrävda eller i något gömsle. Ibland kan de ligga och kika fram litegrand, men de ligger sällan framme helt öppet. Om den är 6 månader blr du kunna gå upp lite i storlek. Om du bara har pinkisar så testa att ge den 2 el 3 styck. 

6
2
LasseHemberg:
Jimmy skrev:
Det är naturligt för trynsnokar att ligga nergrävda eller i något gömsle. Ibland kan de ligga och kika fram litegrand, men de ligger sällan framme helt öppet. Om den är 6 månader blr du kunna gå upp lite i storlek. Om du bara har pinkisar så testa att ge den 2 el 3 styck. 

Ska jag göra :). men det där med att de är skygga är något man kan träna bort va?

Medlem i GHF
635
410
Jimmy:
Den behöver nog lite tid att bli hemmastadd bara.

80
29
Zombieboyy88:
Mina trynisar ligger ofta framme så dom syns, är mer framme än gömmer sig typ 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild