Hjälp ang terrariebygge!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

43
2
Widgy:
Hej! 

Tänkte ge mig på mittt första bygge ifrån grunden, gjort en del annat förut men ah..
Har ni några tips och idéer? 
Hade tänkt köra det i formplyfa (någon får gärna länka exakt vilken det är jag ska ha).
Behöver man behandla det trät alls? Och isåfall med vad? 
Finns det färg som är okej att använda till djuren? (kungspyton I det här fallet)
Hur gör ni med värme? Är värmeslinga något som bör undvikas? 

Alla länkar osv direkt till vad som är bra uppskattas, så slipper jag snurra runt på Google och fråga personalen (sist kom jag hem med mindre optimala prylar..)

Tack på förhand! 

Mvh 

508
304
Jonas77:
Om du använder formplyfa så behöver du inte måla eller behandla det annat än en silikonsträng i fogarna när det är klart. Man kan bygga akvarium med formplyfa, tro mig, det är fuktsäkert. Allt kommer till om du kan leva med färgen. Jag stör mig inte på den bruna färgen, ser ok ut.

Jag är av den sorten att jag anser att all värme bör komma ovanifrån, som i naturen.

Lägger in en bild på hur du kan bygga med formplyfa utan att få synliga reglar. Beroende på terrariets storlek så kan du säkert komma undan med att inte ha reglar alls.

43
2
Widgy:
Jonas77 skrev:
Om du använder formplyfa så behöver du inte måla eller behandla det annat än en silikonsträng i fogarna när det är klart. Man kan bygga akvarium med formplyfa, tro mig, det är fuktsäkert. Allt kommer till om du kan leva med färgen. Jag stör mig inte på den bruna färgen, ser ok ut.

Jag är av den sorten att jag anser att all värme bör komma ovanifrån, som i naturen.

Lägger in en bild på hur du kan bygga med formplyfa utan att få synliga reglar. Beroende på terrariets storlek så kan du säkert komma undan med att inte ha reglar alls.


Är av samma tankesätt egentligen, har tänkt ha en "compartment" för lampor I taket så det slipper se ut som fan.. 

Men går det måla utsidan av det?
www.byggmax.se/formplywood-p10045
Är det inte sån jag ska ha annars? Den ser ju ändå svart ut på bilden åtminstone och det går ju ha som det är

Tack så mycket för både svar och skiss! 

508
304
Jonas77:
Ser ut som formplyfa. Du kan säkert måla utsidan utan problem.

43
2
Widgy:
Jonas77 skrev:
Ser ut som formplyfa. Du kan säkert måla utsidan utan problem.



Tackar =) 

43
2
Widgy:
Jonas77 skrev:
Ser ut som formplyfa. Du kan säkert måla utsidan utan problem.



Hur mycket värme tror du man behöver för att få till rätt värme ungefär? 
Måtten är tänkta vara runt 90 brett, 50 djupt och höjd är obestämt men säg 50?
Temp ska vara mellan 26-32 kalla/varma delen. 
Det jag har hemma just nu är 2st 75w och en 100w keramisk värmelampa

43
2
Widgy:
Widgy skrev:



Hur mycket värme tror du man behöver för att få till rätt värme ungefär? 
Måtten är tänkta vara runt 90 brett, 50 djupt och höjd är obestämt men säg 50?
Temp ska vara mellan 26-32 kalla/varma delen. 
Det jag har hemma just nu är 2st 75w och en 100w keramisk värmelampa
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild