”Luktfria” foderdjur

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

13
8
MeeriV:

Halloj! 


Tänkte att jag skulle bolla lite ideer och erfarenheter med er ang att föda upp foderdjur som INTE luktar så förjävligt som möss gör. 

Såhär är det, jag har en liten majsorm som haft en jäkla massa problem, tills jag började föda upp eget foder. Vips så var alla hennes problem som bortblåsta. Har nu under sommaren haft en stor bur med en grupp på 3 möss i uthuset men nu när det började bli kallt fick jag avliva dem. Det tycker jag är lite tråkigt då jag ändå är mån om alla mina djur oavsett vad dem är till för och tycker dem förtjänar lite mer än så. Vill gärna ha ett mer året runt lösning. Plus att sambon klarar inte av att vara i uthuset när mössen är där på sommaren. 

Inne har jag frigående kaniner och chinchillor så lite djur lukt fins ju men dem luktar knappt något i min mening. 


Eftersom jag bara har en orm så behöver dem inte producera 2810 ungar utan 4-5 per/mån räcker väl. 

Här är lite vad jag tänkt på. 

Möss - Luktar, går inte
Nataler- Det lutar mest åt dessa men läser delade meningar om lukten samt verkar svåra och få tag på. Erfarenheter? Någon i dalarna/västmanland som har? 
Råttor - Luktar, behöver väldigt stor bur. Står mig för nära som husdjur då jag haft flera grupper som keldjur. 
Marsvin - för stora ungar för tillfället
Guldhamster - Svåra att para ihop, gillar ormar ens hamster? 
Dvärghamster: Små och svåravlade
Gerbil - Hade varit perfekta men vad jag förstått verkar inte ormar gilla dem pga någon bismak dem inte gillar. Sant, Falskt? 
Degus/Chilla: För stora, lång dräktighetstid. 
Kaniner: För stora ungar, krockar med mina frigående kaniner då jag redan har en kastrerad hane. 

Fler tips, och tankar mottages gärna! Tex funkar det med gerbiler? Luktar nataler? 


Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:
Om du behöver en så pass liten mängd varför köper du då inte bara frusna möss/råttor och har i frysen istället?
Det lär vara med ekonomiskt för dej, samt att du slipper problem med lukt.

13
8
MeeriV:

Flyers90 skrev:
Om du behöver en så pass liten mängd varför köper du då inte bara frusna möss/råttor och har i frysen istället?
Det lär vara med ekonomiskt för dej, samt att du slipper problem med lukt.



gjorde så förrut men de Fins ett par anledningar:
1: Min orm som haft väldans massa problem vart frisk så fort jag började föda upp eget. Finns en egen tråd ang detta. Samt lättare att få rätt storlek på bytesdjuren sålänge ormen växer. 
2: Jag gillar inte hur mössen som man köper i djuraffär behandlats där dem får bo i extremt trånga burar, dåligt med inredning utan någon tanke på djurens mående. Föder jag upp egna vet jag att dem har ett bra liv med en stor välinredd bur och får en bra varierande kost. Friska foderdjur = bättre foder = friskare orm. Sen tycker jag djuren kan få leva sin sista tid i pension utan massa ungar när dem inte är lika produktiva istället för att 100% bara uttnyttjas och sen avlivas. 
3: Är utbildad djurvårdare, älskar att pyssla med mina djur och har redan en hel drös. Varför inte 2-3 till? :) 


273
185
peter68:
Jag googlade gerbil. Första träffen www.cornsnakes.com/forums/showthread.php?t=111598

Se inlägg 8.

97
93
knotan:
Om du ska ha väldigt små mängder rekommenderar jag taggmus. Får bara 1-3 ungar per kull. Ungarna är dock förhållandevis stora jämfört med mus och gerbil. Har du 2 - 3 honor så borde det räcka med råge åt din majsorm. Byter du i buren varje vecka och har ett bra strömedel så luktar de nästan ingenting (åtminstone jämfört med möss och råttor).

13
8
MeeriV:

peter68 skrev:
Jag googlade gerbil. Första träffen www.cornsnakes.com/forums/showthread.php?t=111598

Se inlägg 8.


Har googlat runt en del ang just gerbiler men kan inte hitta ett jättebra svar mer än just dessa forum. Här skriver ju t.ex folk att ormar som vant sig vid gerbiler gärna inte äter annat medan andra skriver att dem inte gillar dem alls ???? Men jag får ta och prova! Skrev denhär tråden just för o se om någon här har erfarenhet om det! 


13
8
MeeriV:

knotan skrev:
Om du ska ha väldigt små mängder rekommenderar jag taggmus. Får bara 1-3 ungar per kull. Ungarna är dock förhållandevis stora jämfört med mus och gerbil. Har du 2 - 3 honor så borde det räcka med råge åt din majsorm. Byter du i buren varje vecka och har ett bra strömedel så luktar de nästan ingenting (åtminstone jämfört med möss och råttor).


Tack för input! 


Taggmöss visste jag fans men skrev inte med dem av någon anledning. Har funderat på dem med men de verkar också vara lite svåra att få tag på häromkring! Lutar nog mot dem eller ev. Prova gerbiler. Funkar ingen av dem får de bli nataler. 

Storleken på kull spelar ingen större roll ändå som sagt! Och att dem är lite större gör inget, hon äter nu runt popcorn/lite större storlek på mössen. 


273
185
peter68:
MeeriV skrev:


 

Har googlat runt en del ang just gerbiler men kan inte hitta ett jättebra svar mer än just dessa forum. Här skriver ju t.ex folk att ormar som vant sig vid gerbiler gärna inte äter annat medan andra skriver att dem inte gillar dem alls ???? Men jag får ta och prova! Skrev denhär tråden just för o se om någon här har erfarenhet om det! 



Jag tog själv inte det inlägg jag länkade till särskilt seriöst. Folk har olika erfarenheter. Ett problem är att fångenskap i sig är ett stressmoment för ett vilt djur. Djur i fångenskap beter sig inte som djur i vilt. Jag tror alltså att problemet är ormen och inte bytesdjuret. Detta är min personliga tro, men jag tycker inte att det är långsökt att tro att en stressad orm kan reagera annorlunda inför något obekant.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild