Solar Raptor hid 50w

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

6
1
matsel666:

Jag vill bara ge ett köptips till de som funderar på vilken uv-källa de ska ha till sitt terrarie.

Jag köpte en Solar Raptor vid för att användas i min skäggigs terrarie 150x80x100. Hade tidigare lysrör och solar glo men nu när jag använt Solar Raptorn ett tag kan jag säga att Rex blivit som en dopad Lance Armstrong i Pyrenéerna. 

Han ser piggare,friskare och har fått bättre aptit.

 

Ha en härlig sommar allesammans.

 

Matte


79
14
Alexxus:

Hur stor är en 50W? Skulle det räcka till en större inhängnad tror du?


6
1
matsel666:

Jag har min riktad mot hans solhylla så jag tror inte att den räcker till en inhägnad.

Men prata med P-A Barrskog på skoldpaddsgrejer.shop.textalk.se/ han är expert när det gäller Solar Raptor.

Gå in på sidan och läs då det finns olika modeller och användningsområden.

Matte


295
270
barkskog:

Skäggagamer och dabbagamer behöver mycket ljus. Traditionella lösningar med UV-rör och en värmelampa ger i bästa fall ett par tusen lux. En HID-lampa ger 60.000-70.000 lux på solplatsen.

"Hur stor är en 50W? Skulle det räcka till en större inhängnad tror du?"

Vilken art har du?

En HID-lampa ger belysning, värme och UV på solplatsen. För belysning av en större yta bör man använda lysrör med ljus av dagsljustyp.

skoldpaddsgrejer.shop.textalk.se/belysning/hid-belysning/solar-raptor-hid-50-w.html

 

 


79
14
Alexxus:

I detta fallet till en stäppvaran, en teiju alt. en halsbandsleguan.

Den hamnar med största sannolikhet hos stäppvaranen som ännu inte är så stor(runt 25cm) så ett svar vad som skulle behövas till den skulle uppskattas!

(Tror jag ska köpa en 70W flood i vilket fall då priset endast varierar med någon hundring)


508
304
Jonas77:

Jag är också helsåld på dessa. Jag har en spot, hade nog valt flood om jag hade vetat hur smal spot-strålen var.

Ni vet när solen luser in genom ett fönster och skapar en skarp s
kugga, så man inser hur ljus solen är? SÅ känns ljuset från raptor.

Det är inte bara ett bra balanserat spektrum av ljus, med bra UV, utan även den ljusintensitet som är så viktig för hormonbalansen hos solande djur.

Det är inte ens dyrt, jag kan bara rekommendera.

Ps, det är en HID, mer effektiv än lysrör när det kommer till ljus per watt, så det blir inte så varmt som man skulle tro under spotten.


295
270
barkskog:

Oavsett om man har spot eller flood finns ett problem med alla typer av värmelampor. Varmast mitt i zenit och avtagande temperatur ju längre från mittpunkten man mäter. Har man en ödla som är t ex 20-30 cm som solar under en värmelampa blir temperaturen mycket ojämnt fördelad över djuret.

En lösning på detta är att ha två eller flera värmelampor som värmer upp en större yta. Man kan lätt och snabbt kontrollera värmefördelningen över en större yta med en IR-termometer.

Jag använder denna metod för landsköldpaddorna när dom är inomhus och kan se hur dom anpassar sig genom att lägga sig med hänsyn till värmestrålningens fördelning. 


173
261
ricard:

PAs beskrivning av att kombinera flera lampor för större yta används oxå i varan-sammanhang där man har djur som är både 50 och 150cm långa. Vill också rekommendera dessa lampor. Har en HID som ger osannolikt mycket ljus. Har en 100W hallogen-par-lampa som i vanliga fall (jmf med lysrör) ger massor av ljus. 100W-halogenen är riktigt fisig och gul. Trodde faktiskt inte det skulle vara sååå bra tryck i dem. Har en 70W flood.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild