Best practice för att odla egna syrsor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

Medlem i SHF
30
6
Bimpa:

Hej alla, 

nästa steg i vårt projekt här hemma (salamandrar och klockgrodor) kommer att vara att odla egna syrsor, när grodorna växt lite till så att de kan äta små sådana. Jag har läst allt jag hittat på nätet och förstått att det finns en rad olika skolor i hur man bäst går till väga, men också att det finns en hel del som avråder från att odla syrsor helt och hållet. Men trots det sistnämnda tänkte jag ändå göra ett försök. =) 

Jag har därför ett par frågor till er andra som jag hoppas ni kan hjälpa mig med: 

1. Vilken art är bäst? Jag tänker kanske framför allt om det finns tystare/mer ljudliga arter. Som nybörjare på just detta är vi också angelägna att få veta om det finns någon variant som anses mer lätthanterad/tålig jämfört med andra. Storlek är också en faktor, då vi vill ha så små foderdjur som möjligt. 

2. Var köper jag vermiculite? Ett tips jag fått från flera håll är att använda vermiculite i botten på odlingslådan, för att undvika dålig lukt. Var tusan köper jag det? Har hittat värmeisolerande sådan på zoo.se, och någon odlingsvariant (skitdyr) på plantagen. Är detta det som finns att köpa? Någon som har bättre tips? 

Den som har ev andra tips och glada tillrop får gärna bidra också. 

Tack på förhand, och God Jul! =) 


5088
3858
Tropfrog:
Vermiculite:

ventilation.se/vermiculite-100-liter.htm?gclid=CjwKCAiAz4b_BRBbEiwA5XlVViOxW8Q9980WYsFPu1XAn0T2rGqedrM4ipM8txQE5p3OtIdAPoxZ_RoC6vgQAvD_BwE

Inom odling har jag ersatt vermiculite med perlite. Det kanske funkar som ersättare inom syrsodling också? Brukar vara något billigare.

Mvh
Magnus 

1
0
Ammie:
Hej
Jag är också i färd med att odla egna syrsor och har precis satt ner en låda med jord och hoppas på äggläggning. Jag använde ökensand i stora lådan (eftersom det var det jag hade hemma) men tänker byta till vermikulit senare. Det jag inte hittar info om är vilken storlek det ska vara på den. Funkar det vilket som? Finns 1-3 mm, 2-4 mm och 3-6 mm och större. Blir 3-6 för stort?

Mvh Ammie

Medlem i GHF
635
410
Jimmy:
Jag brukar använda vanlig blomjord eller såjord som medium i äggbox. Det brukar bli bra utdelning.
Det är lättare än vad man tror att odla själ. Med tanke på de höga priserna hos zooaffärer så kan man snabbt tjäna in en hel del.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild