Vem mer har käkat insekter?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

273
209
AndreasB:
Såg denna www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/samuel-borjade-med-100-inskter-nu-ager-han-20-000-och-flertal-sorter

Och kom att tänka på att jag har också käkat insekter. Friterade syrsor i Kambodja. Var crunchy och smakade sour cream.

Tror ni att det är något som kommer bli större i väst i framtiden?

5088
3861
Tropfrog:
Jag har också ätit friterade syrsor, fast i Thailand. De jag åt var bara saltade och passade alldeles utmärkt som tillbehör till singha. Så inte bara smaka, tryckte i mig 100 gram varje gång jag drack öl. Kanske i snitt 2 ggr i veckan i ett halvår. Hmmm, det blir några kilo.

Smakade också friterade mjölmaskar med sour cream smak. Också väldigt gott!

Jag tror att inseksmat blir större i framtiden. Gott, miljövänligt, energieffektivt och nyttigt. Synd att Sverige är så långt efter och inte ser möjligheterna det kan ge i framtiden. När vi väl släpper på restriktionerna är det för sent att hoppa på tåget. Insektsmat kommer att domineras av import som svenska företag har svårt att konkurrera med.

Mvh
Magnus  

10
5
hundpappan:
EU-kommissionen godkände väl det nyligen som livsmedel (eller ja övergångsperiod, kategoriseras som nya livsmedel och hanteras därefter), kanske ger det en boost!
Tänker på det här www.livsmedelsverket.se/om-oss/press/nyheter/pressmeddelanden/vissa-insekter-far-nu-saljas-som-mat-i-sverige-men-skaldjursallergiker-bor-vara-forsiktiga?AspxAutoDetectCookieSupport=1

5088
3861
Tropfrog:
Se där! Trevlig att det rör på sig. Snart kanske man kan sätta i sig en saftig bug Burger. Ser fram emot det :)

Någon som kan länka till Samuels Youtube kanal? Han kanske rent av hänger här? I sådana fall får du gärna ge dig tillkänna.

Mvh
Magnus 

Medlem i DHF
71
107
hansh:
Jag åt en "Bugburger" på Randers regnskog. 




Var väll i oktober i år som livsmedelsverket godkände insekter som mat i Sverige. 

5088
3861
Tropfrog:
hansh skrev:
Jag åt en "Bugburger" på Randers regnskog. 




Var väll i oktober i år som livsmedelsverket godkände insekter som mat i Sverige. 



Kul! Älskar Randers regnskog. Hoppas man kan åka dit igen snart.

Alla liknande inlägg borde följas av en recension. Hur smakade den?

Mvh
Magnus 

273
148
Flosker:
Bodde några år i Kina så har provat en del. Tror det finns lite bilder på vad jag skrev om det under resor. Vanligast på menyn är Scorpion scolopender dykare stora klodyvlar puppor av silkesmaskar och kackerlackor de sista som medecin, 

godast är scorpiner och fjärilspuppor. Dykare är fan i mig oätligt

mvh Micke 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild