100 kr/st för kameleont ungar??

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

17
2
RoseAngelBlue:
Hej, upptäckte för en vecka sedan att vi hade 8 kameleont ungar hemma som precis hade kläckts och lämnade in dem direkt till en djuraffär, de va sagt att om alla överlevde tills iallafall igår så skulle vi komma överens om ett pris. Men 100kr/st som dem erbjöd låter lite i minsta laget tycker jag då dem ändå säljer dem för runt 1000 kr sen. Så nu undrar jag vad är ett bra pris för dem?

102
100
jonnyake:
RoseAngelBlue skrev:
Hej, upptäckte för en vecka sedan att vi hade 8 kameleont ungar hemma som precis hade kläckts och lämnade in dem direkt till en djuraffär, de va sagt att om alla överlevde tills iallafall igår så skulle vi komma överens om ett pris. Men 100kr/st som dem erbjöd låter lite i minsta laget tycker jag då dem ändå säljer dem för runt 1000 kr sen. Så nu undrar jag vad är ett bra pris för dem?


Hej,

Här har du nog en shitstorm att vänta, men mitt tips till dig är att inte lämna in dom till en djuraffär. De brukar vara bristfälliga generellt i hur dom håller djuren men även i de skötselråd som ges till eventuella köpare. Så, om du är mån om att djuren ska få ett så bra liv som möjligt skulle jag säga att du bör sälja dom privat till köpare som är genuint intresserade. Det är inte det lättaste, men det bästa.

För att försöka svara på din fråga så är 100kr/st ett hån mot dig. Jag vet inte vad marknadsvärdet är eftersom jag inte vet vilken art det gäller, men jag tror att till och med 400kr/st är för lågt.

MVH Jonny

17
2
RoseAngelBlue:
Hej tack för svar, ja tog med dem till djuraffären för de va oväntat att det ens blev ungar då terrariet varit nersläckt ett bra tag och vi inte sett några ägg så det var lite akut att ta dem nånstans där dem kunde klara sig. Men då var det som jag misstänkte. Överlag är dem jäkligt duktiga där då dem har de flesta ödlor o vissa av dem föder upp diverse reptiler själva men detta priset tyckte ja va rejält lågt eftersom dem säljer dem för 995 om inte mer.

Glömde även nämna att de e jemenkameleont ungar

5092
3863
Tropfrog:
jonnyake skrev:



För att försöka svara på din fråga så är 100kr/st ett hån mot dig.


Jag är av avvikande åsikt. Ett bud i en affär är aldrig ett hån. Det är en inbjudan till förhandling. Om man ser det som ett hån så blir det ingen affär, om man ser det som en inbjudan till förhandling så ger man ett motbud och kanske lyckas komma överens.

Att stå med djuren i butiken och säga att man inte har plats för dem sätter en i ett väldigt dåligt läge. Då är det svårt att förhandla och djuren är då mycket möjligt inte värda mer än 100 kr. Sånt förstår varje affärsman och det är precis vad innehavaren av butiken är. Eftersom säljare och köpare kom överens så var priset rätt.

Mvh
Magnus 

129
114
kekke:
Håller med ovan.
Se det snare som schysst av dom att ta hand om djuren då du inte kunde det själv.
Annars är det ju bara för dig att skaffa några små plastlådor och fixa till dom med nät om du vill behålla och försöka få mer betalt på annat håll.

Medlem i SHF
3995
5018
Jonas_:
Det finns ju inget som hindrar att du själv föder upp ungarna och säljer dom på egen hand :) då får du det priset du känner att du vill ha osv. 

Säljer eller byter man in till vinstdrivande butiker får man räkna med att ekonomiskt göra en mindre bra affär. Om det är ekonomiska intressen så bör du sälja dom själv med allt det innebär, mata dom alla, ha egna behållare till alla individer, fixa uppfödarbevis, lägga ut annons osv osv.

Det går att sälja både ödlor och ormar som foderdjur också, en annan aspekt och synvinkel när det gäller oplanerade parningar/ungar. 

Allt beror ju hur du som uppfödare av djuren tänker kring dina djur. Finns många alternativ i såna här sammanhang. 

5092
3863
Tropfrog:
Jonas_ skrev:


Om det är ekonomiska intressen så bör du sälja dom själv med allt det innebär, mata dom alla, ha egna behållare till alla individer, fixa uppfödarbevis, lägga ut annons osv osv.



Hmm, uppfödarbevis lär väl åtminstone behövas även när man säljer till butik, eller?

Mvh
Magnus  

Medlem i SHF
3995
5018
Jonas_:
Tropfrog skrev:


Hmm, uppfödarbevis lär väl åtminstone behövas även när man säljer till butik, eller?

Mvh
Magnus  


Det är nog upp till butiken (köparen) och uppfödaren (säljaren). Det är inget måste/krav, men nog känns det mer seriöst kan jag tycka. 

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:

Att stå med djuren i butiken och säga att du inte har plats och inte kan ta hand om dem sätter dig i ett dåligt läge att förhandla. 


Butikerna är företag som förväntas gå med vinst, de ska betala hyra, el för ljus och värme till terrarier, lön till anställda, foder till djuren under tiden de är där. 

Butiken ger dig ett bud, de vet om att de inte kommer få sålt alla ungar på en gång, de vet inte med säkerhet att alla ungarna överlever. 
Tar du budet som ett hån, ta med dig djuren hem och föd upp dem själv och lägg ut annons sen sälja dem. 

Hade jag haft 8 jemen kameleontungar hade jag varit riktigt glad och gjort det bästa av situationen. 

 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild