Mer levande terrarium till blåtunga

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
GenralKrukvaxt:
Hej! Jag har precis återupptagit hobbyn efter ett par års uppehåll. Jag har skaffat en indonesisk blåtunga. Hen bor nu i ett terrarium på 190x80x60 (60 högt) och den är väl runt 40 cm. Men jag tycker terrariet känns så livlöst, visst krälar ödlan ibland men ni förstår vad jag menar. Att husera två blåtungor tilmmans är en jävligt dåliga idé. Jag förmodar att det inte heller finns någon annan art som kan funka ihop? Inte heller är väl en akvariedel direkt en bra idé. Så - är det någon som har tips på hur jag får terrariet att kännas lite mer levande? Jag funderar på levande växter och kanske någon vattenfallshistorik men vet faktiskt inte vad som är lämpligt. Vad tror ni? Några andra idéer? 

Tack på förhand. ????????

5099
3873
Tropfrog:
Vad kul att du funderar på estetiken i ditt terrarium! Läs på om bio active terrarium och terrascaping. Det finns så mycket man kan göra, bara fantasin sätter gränser.

Mvh
Magnus 

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Välkommen tillbaka till hobbyn! Kul att höra att du ger din ödla gott om utrymme dessutom!

Vattenfall brukar ofta bli lite sisådär när man har stora djur som skitar ner i vattnet. Jag skulle rekommendera att du kollar in lite olika lämpliga växter att använda för att liva upp terrariet. Det finns även olika typer av grenar och stenar du kan använda samt torkade löv att lägga på bottenmaterialet. 
Det du skulle kunna göra är att kolla upp lite vilka växter som kommer från indonesien och använda växter som skulle förekomma i ödlans naturliga miljö.

Att blanda in något annat djur i terrariet tycker jag är en dum idé utan satsa istället på det du kan inreda med för att både göra det snyggare för din del, samt ge ödlan bra med gömställen att gömma sig under.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild