Var/hur köper man en strumpebandssnok idag?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
2
stefan_h:
Hej
Jag och min dåvarande flickvän hade på 90-talet en mycket trevlig orm som jag minns hette schackmönstrad strumpebandssnok. På den tiden minns jag att det inte var helt ovanligt att se strumpebandssnokar i djuraffärer. Vi köpte den i en zoo-butik i Linköping. Året måste ha varit 1994 eller 1995. Jag gillade den där ormen. Jag köpte gös fångad i sötvatten minns jag, rensade den ,tärnade den , fryste in tärningarna, och sedan när det var dags för matning så tinade jag en tärning och rullade den i nån typ av vitamin / kalcium för att simulera att ormen fick i sig fiskskelett. Jag metade även mört till ormen. Ormen åt med mycket god aptit. Jag minns också att den blev passiv en gång , lade sig raklång och ville inte gömma sig eller ens äta fisk. Jag såg då att den hade nån form löss (den måste fått den med den köpta reptilbarken). Det gick att behandla med nån spray och ormen blev fri från lössen.
Jag minns också att under behandlingen var jag tvungen att sticka iväg till Holland på ett jobb och hur jag ringde hem och oroligt förhörde mig om ormens tillfrisknande. Detta lilla djur betydde mycket för mig.
Sedan gick jag och denna flickvän skilda vägar och då jag for iväg på jobb utomlands tog hon ormen. Vi tappade kontakten och dess vidare öden är för mig okända. Idag känns det konstigt att jag så lättvindigt gav upp ormen.
När jag nu många år senare tittar på gamla bilder minns jag med värme detta husdjur. Jag har visat bilderna för min dotter och under de senaste månaderna har det vuxit fram ett intresse att skaffa orm igen. Gärna en strumpebandsnok. Men mitt intryck är att de inte är lika vanliga som de var på 90-talet. Är det så?
Om man vill ha en strumpebandsnok hur går man då tillväga?
Mitt intryck är att Kungspyton och Majsormar gått om i popularitet. Kungspyton är ju otroligt fascinerande , jag och min dotter har kollat på hur många youtube-videos som helst med Kungspyton.
Men det känns som för att återknyta till en tid som flytt så vill jag gärna ha en schackmönstrad strumpebandssnok igen. Är dom svåra att få tag på? Eller ska vi kanske skaffa Kungspyton?

5058
3824
Tropfrog:
Det finns många underarter av strympebandssnok. Börja med att bildgoogla  thamnophis sirtalis.  Kanske hittar du rätt underart? Eller det kanske finns någon annan du gillar?

Sen kan du börja med att lägga en köpes annons här. Det finns en artförteckning där medlemmarna kan anmäla vad de har hemma och ett uppfödningsregister. Kanske hittar du en ägare eller uppfödare där?

Sen går det förstås att fråga någon välrenomerad butik om de kan ta hem. Så fort pandemin lugnat sig så kommer mässorna igång. Då kan du kontakta någon tysk som kan ta med vad du vill ha.

Men först och främst.....spendera gott om tid på att läsa på om arten och bygg ett vackert och välfungerande terrarium till den. Så att du är redo när du väl finner den.

Lycka till!

Mvh
Magnus  

27
31
Calder:
Det lär ju vara en Thamnophis marcianus som du letar efter. Jag köpte mina förra året på Malmömässan, och jag vet att Ormar & sånt i Ängelholm hade ett par större individer.


Medlem i GHF
635
408
Jimmy:
När mässorna kommer igång igen blr det inte vara något större problem att få tag i både marcianus och sirtalis.

44
36
Masala:
Åh, jag minns också strumpebandssnokarna och min kompis hade ett flertal. 

Är så sugen på dem jag också. Riktigt trevliga små ormar. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild