harlequin frog

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1228
464
leedragon:

Någon som håller i den art? såg det i hamn för ett par år sen och minns att det var också nån som tog hem några till Sverige. 

Kan ni dela vad ni vet om denna art?


187
33
AntonMurseli:
Jag förmodar att du menar Atelopus varius. Vad jag har hört är denna en väldigt ovanlig art som inte många kan få tag på. Jag själv har ingen erfarenhet av grodan, men det finns en herpetolog i England som har dessa grodor. Han hade en youtube kanal där han bland annat berättade om denna arten. Jag hittar inte kanalen längre (tror att han har raderat den). Han heter Andrew Gray

273
148
Flosker:
Sorglig läsning.

en.wikipedia.org/wiki/Atelopus_varius

Mvh Mikce

5099
3873
Tropfrog:
En padda från höglänt terräng som är kraftigt utrotningshotad pga cytric . Det finns inga tecken på varken laglig export, care sheets eller lyckad avel online.

Om du får tag i denna art till salu så rekommenderar jag en mycket noggrann bakgrundscheck, så att du inte omedvetet gör dig skyldig till artskyddsbrott. Visst vore det roligt om arten kom in i hobbyn på laglig väg, men chanserna är nog mycket små.

Och ta en rejäl funderare på om du är rätt person för att förvalta en sån art. Lär krävas en hel del av den som håller arten.

Mvh
Magnus

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Är det som sagt Atelopus varius du menar, så skulle jag starkt avråda från det.

Det finns förvisso åtminstone andra arter i släktet med nyligen lyckad avel på t.ex. Atelopus balios av Nick Stacey och jag vet om en lyckad avel på Atelopus sp. här i Sverige även om avkomman inte klarade sig så länge efter metamorfos.

Atelopus spp. är vad jag förstått väldigt känsliga och det är därför stor risk till att du kastar pengar i sjön. Blandar man sedan in de etiska problemen som kan finnas så kan nog jag tycka att man inte bör skaffa dem så vida det inte är för någon form av bevarandeprojekt.

Finns mängder med andra grod- och paddarter som förmodligen lämpar sig bättre, och är det färgen du vill åt så finns det flera pilgiftsgrodor som avlas stabilt i både Sverige och Europa.


För genuint intresse om arten, så finns det säkerligen flera olika sätt att hjälpa den och dess habitat genom herpetologer i Costa Rica, t.ex. Brian Kubicki(CRARC) eller Cesar Barrio Amorós. De behöver säkerligen extra resurser med tanke på att turismen till landet är som den är i dessa tider.

cramphibian.com/

www.crwild.com/


1228
464
leedragon:
Sorry det känns som att det här tråden missuppfattades nånstans med att jag håller eller ska skaffa denna art. Jag är efter kunskapen om hållning i detta djur. Och minns attdet var någon i hammbussen för typ 9 år sen? som hade några med sig.

Medlem i SmHF
68
62
Aneides:
Betvivlar att någon privatperson har A.varius. Det finns några låglandsarter som syns ibland, men jag förmoder att det i detta fallet var en helt annan art. Ett tipps: Anteckna alltid det latinska namnet. Det finns så många fantasinamn hos försäljare. Är det möjligt att du såg en Hyperolius eller en sydamerikansk lövgroda?

Medlem i SmHF
68
62
Aneides:
När jag googlar harlequin frog hittar jag bland annat någon Rhacophorus och Oophaga pumilio.

5099
3873
Tropfrog:
Oophaga pumilo är ju vanligt i Sverige. Är det den det rör sig om så är det inga problem.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild