Hjälpa unge ur skalet?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

26
0
Alexander:

Hallå, helt ny på den här biten.

 

Tittade ut en leopardgeckounge ur skalet igår. Nu på morgonen har han fortfarande inte fått ut bakbenen. Ska man ge honom en hjälpande hand? Verkar frisk och pigg i övrigt.


Medlem i GHF
635
410
Jimmy:

Nej gör inte det, den kommer ut när den absorberat gulan. Bäst är att låta den sköta det själv.


26
0
Alexander:

Check. Tack.


333
97
leolina:

Låt den vara, det kan ta flera dygn innan den är redo att lämna ägget helt.


26
0
Alexander:

Förresten, 33 dagar i kläckaren (möjligen någon dag i terrariet med) på 30 grader, är inte det ganska kort tid?


333
97
leolina:

Det är väldigt kort tid. Min gissning är att din termometer visar någon grad för lite. Ju högre temp, desto kortare kläckningstid. Gissningsvis är det en aggressiv hona som kryper ur ägget om den inte deformerats av den höga tempen.


26
0
Alexander:

Hehe ja vi får väl se. Jag hoppas att termometern visar rätt då jag tog den från jobbet där den har använts för att odla bakteriekulturer i ett litet kontrollabb inom livsmedelsindustrin.


333
97
leolina:

Visar termometern rätt har ägget legat mer än 33 dagar...Kläckningstid i förhållande till temp är väldigt exakt när det gäller leopardgeckos.


26
0
Alexander:

Har ett par ägg till som jag vet mer exakt när de lades så jag kan ju jämföra med dem sen, men nu känns det ju som att den kanske visar någon grad för lite.

Släppte förresten skalet efter drygt 24 timmar =)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild