Hur får man tag på vietnamesisk mossgroda/theloderma corticale

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

18
9
klockgrodan2019:
Hej!

Jag har ett stort intressa för grodor och börjat komma in på mossgrodan. Har kollat och sökt information om skötsel etc. Men vet inte vart jag kan köpa den? Någon har erfarenhet eller vet hur man kan få tag på den till ett bra pris? Minsta lilla svar uppskattas. (Har inte tänkt att köpa den förens om några månader).

Mvh Gabriel!

5061
3826
Tropfrog:
Jag antar att du i dina studier hittat följande:

De flesta mossgrodor i hobbyn är viltfångade. Det innebär förbjudna i Sverige.

De är relativt besvärliga att avla på.

Avel ger kraftig övervikt på hanar. Pga detta så rekommenderas att köpa så många ungdjur som möjligt för att säkra ett det finns med minst en hona. Minimum 10 st, men är ändå ingen garanti.

Pris för viltfångade i Amerika 80 dollar. Det torde innebära minst en tusenlapp i Europa.

Slutsatsen jag drar av detta är att det knappast går att få fungerande par till "bra pris". Även om du lägger 10000 kr så är det ingen garanti.

Jo, vart man hittar dem? Troligtvis i Hamm, men ta med en stor plånbok.

Edit: hittade en säljare som har rätt förutsättningar för att avla med hög andel honor i Frankrike.  Archibald Lesavre, han kommer till snake day houten och terrastika Hamm.......Om det nu blir av?


Mvh
Magnus

18
9
klockgrodan2019:
Tropfrog skrev:
Jag antar att du i dina studier hittat följande:

De flesta mossgrodor i hobbyn är viltfångade. Det innebär förbjudna i Sverige.

De är relativt besvärliga att avla på.

Avel ger kraftig övervikt på hanar. Pga detta så rekommenderas att köpa så många ungdjur som möjligt för att säkra ett det finns med minst en hona. Minimum 10 st, men är ändå ingen garanti.

Pris för viltfångade i Amerika 80 dollar. Det torde innebära minst en tusenlapp i Europa.

Slutsatsen jag drar av detta är att det knappast går att få fungerande par till "bra pris". Även om du lägger 10000 kr så är det ingen garanti.

Jo, vart man hittar dem? Troligtvis i Hamm, men ta med en stor plånbok.

Edit: hittade en säljare som har rätt förutsättningar för att avla med hög andel honor i Frankrike.  Archibald Lesavre, han kommer till snake day houten och terrastika Hamm.......Om det nu blir av?


Mvh
Magnus

Det blir nog svårt men tack för hjälpen. Det går inte att dieta så att hanarna går ner i vikt på något sätt eller ska man hålla sig undan från det helt och hållet?

5061
3826
Tropfrog:
klockgrodan2019 skrev:

Det blir nog svårt men tack för hjälpen. Det går inte att dieta så att hanarna går ner i vikt på något sätt eller ska man hålla sig undan från det helt och hållet?


Inte att hannarna blir överviktiga. Att kullarna har en övervikt av hannar. Dvs att de flesta juveniler blir hannar. Det är temperatur beroende.

Mvh
Magnus 

18
9
klockgrodan2019:
Oj förlåt men stort tack för informationen det uppskattas

Mvh Gabriel

273
148
Flosker:
Tropfrog skrev:
Jag antar att du i dina studier hittat följande:

De flesta mossgrodor i hobbyn är viltfångade. Det innebär förbjudna i Sverige.

De är relativt besvärliga att avla på.

Avel ger kraftig övervikt på hanar. Pga detta så rekommenderas att köpa så många ungdjur som möjligt för att säkra ett det finns med minst en hona. Minimum 10 st, men är ändå ingen garanti.

Pris för viltfångade i Amerika 80 dollar. Det torde innebära minst en tusenlapp i Europa.

Slutsatsen jag drar av detta är att det knappast går att få fungerande par till "bra pris". Även om du lägger 10000 kr så är det ingen garanti.

Jo, vart man hittar dem? Troligtvis i Hamm, men ta med en stor plånbok.

Edit: hittade en säljare som har rätt förutsättningar för att avla med hög andel honor i Frankrike.  Archibald Lesavre, han kommer till snake day houten och terrastika Hamm.......Om det nu blir av?


Mvh
Magnus

Svårt att tro att så är fallet i Sverige då en av två odlare som faktiskt lyckats över förväntan finns på detta forum. Men vet inte om denna säsong har gott bra.

5061
3826
Tropfrog:
Flosker skrev:

Svårt att tro att så är fallet i Sverige då en av två odlare som faktiskt lyckats över förväntan finns på detta forum. Men vet inte om denna säsong har gott bra.


Nu vet jag inte vilket av mina kommentarer som du tycker är felaktiga. Men kan bara kommentera att det känns bra att höra att de odlas framgångsrikt i Sverige, men tråkigt att medlemmarna inte använder uppfödarfunktionen. Det är ju ett utmärkt sätt att få kontakt med potentiella köpare.

Till ts: lägg en köpesannons så kanske du får kontakt med en uppfödare. Vid kontakt så fråga om vilken temperatur de är kläckts vid. Rumstemperatur går bort då det bara ger hannar. Optimalt är 10-13 grader för bästa könsfördelning. Då kanske det räcker med att köpa 5 st för god chans att få med honor.

Mvh
Magnus 

Medlem i SmHF
68
62
Aneides:
Jag har själv haft olika mossgrodor och kan säga att de är ganska enkla att sköta och att föda upp. Det finns mycket duktiga uppfödare i Sverige och ungar och handjur går för ca 5 - 600:- (T. corticale). Med detta sagt, måste det ändå bekäftas att det kommer kanske 1 hona på 10 hanar. Tyvärr är det där med tempraturen en myt som fortfarande håller i sig. Det är ingen som vet eller så är det ingen som berätta hur man kan fler honor. Sedan finns det ytterliggare ett problem som gäller nyköpta djur. De är väldigt känsliga för vattenförändringar och behöver mycket huminsyra i vattnet (via död eklöv eller alkotter). Finns en utmärkt bok om mossgrodor som rekommernderas (Kriton Kunz). Jag ger mer än gärna bort mina gamla hanar av T.vietnamense om någon är alvarligt intresserad.

Medlem i SmHF
68
62
Aneides:
Hör med "Pelle" här på sidan.

5061
3826
Tropfrog:
Fransmannen som jag nämnde tidigare i denna tråd verkar som han är erfaren och menar på att temperaturen visst är avgörande för könsfördelningen. Men det krävs som sagt 10-13 grader för att göra någon skillnad. Nog inte många som har provat det i Sverige? Jag tänker att det är lite besvärligt att få till i våra normalt sett värmare hem?

Själv har jag ingen egen erfarenhet av arten, bara svart bälte i Google:)

Mvh
Magnus  
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild