Foderinsekter till B. Orientalis

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i SHF
30
6
Bimpa:

Hej!

Tänkte mest be om tips vad ni matar era klockgrodor med, och vad av dessa foder som ni odlar själv. Har salamandrar som gärna äter hackad metmask, bananflugor och blackworms och tänker att de två förstnämnda också ska ingå i grodornas diet. Men utöver det? 

Små dubias? Syrsor? Gräshoppor? 

Tacksam för alla eventuella tips. Grodorna är inte inköpta än, men tänkte vara förberedd. =) 

 

/J

 


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2490
anders:

Dubia tycker jag brukar röra sig för lite, och lätt att de bara trillar ner i vattnet och drunknar innan grodorna kommer åt dem. 
Syrsor och gräshoppor funkar säkert bra så länge de är i lämplig storlek.

Utöver det så kan man ge vanliga flugor, gråsuggor, ugnssmyg, mjölmask, buffaloworms m.m.


18
9
klockgrodan2019:
Bimpa skrev:
Hej!

Tänkte mest be om tips vad ni matar era klockgrodor med, och vad av dessa foder som ni odlar själv. Har salamandrar som gärna äter hackad metmask, bananflugor och blackworms och tänker att de två förstnämnda också ska ingå i grodornas diet. Men utöver det? 

Små dubias? Syrsor? Gräshoppor? 

Tacksam för alla eventuella tips. Grodorna är inte inköpta än, men tänkte vara förberedd. =) 

 

/J

 



Hej!

Jag matade i början mina med syrsor. Men de var lite för stora för dem då grodorna var väldigt små och inte åt dem. Därför har jag under ett års tid matat de med mjölmaskar med lite kalk emellanåt och låtit de växa till sig lite (Maskarna är väldigt feta och mäktiga och kan vara dåliga för deras njurar vid för många). Nu har jag bytt tillbaka till syrsor för nu är de stora och jagar dem utan problem och behöver inte äta lika mycket som när de var mindre och behövde växa. Detta har funkat då de mår bra är ute och hoppar runt och låter som en groda ska göra.

Om du är mer intresserad om de kan du kolla min instagram @ggrodorna

Mvh Gabriel

Medlem i SHF
30
6
Bimpa:

klockgrodan2019 skrev:


Om du är mer intresserad om de kan du kolla min instagram @ggrodorna

Mvh Gabriel

Tack! Kollar instagram omedelbums - och har du tips på var jag kan hitta 3-4 grodor så tas det också tacksamt emot =) 

/Jimmy


18
9
klockgrodan2019:
Såg att du bodde i stockholm så jag kollade och på Zoo.se (heter affären tydligen) i bromma har de 9 klockgrodor på lager som väntar på en ny ägare så det är bara att svänga förbi. 

Numret dit är 08-280740

Kul att du är intresserad i denna art, de är nyfikna men väldigt passiva i början. 

Mvh
Gabriel

Medlem i SHF
30
6
Bimpa:

klockgrodan2019 skrev:
Såg att du bodde i stockholm så jag kollade och på Zoo.se (heter affären tydligen) i bromma har de 9 klockgrodor på lager som väntar på en ny ägare så det är bara att svänga förbi. 

Tack för att du kollade, tyvärr är det fel uppgift på deras hemsida. Det är en superbra butik, men de suger på webben (och deras kundtjänst verkar vara underbemannad..) =/


18
9
klockgrodan2019:
Bimpa skrev:

 

Tack för att du kollade, tyvärr är det fel uppgift på deras hemsida. Det är en superbra butik, men de suger på webben (och deras kundtjänst verkar vara underbemannad..) =/


Men åk dit och kolla i alla fall:)

654
341
Johnexotics:
matar mina med dubia syrsor mjölmask daggmask 

Medlem i SHF
30
6
Bimpa:

SneakyTurtle skrev:
matar mina med dubia syrsor mjölmask daggmask 

Tack! Har (äntligen) hittat grodor nu, och hämtar dem på tisdag. De är dock ungdjur, så för tillfället äter de bara mängder med bananflugor. Men skulle vilja testa att odla dubia framöver. =)


654
341
Johnexotics:
jag tong matar mina dock ^^ med dubia 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild