Gråsuggorna förökar sig explosionsartar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:

I mitt stora kar, 60x60x150 som är bioaktivt har både gråsuggor och hoppstjärtar. 

Suggorna har under en längre tid förökat sig vilket är positivt men nu har de blivit så många att de klättrar upp på korksidorna och på korkrören och de har även börjat ta sig ur terrariet högst upp i terrariet där det sitter ett ganska så grovmaskigt nät. Nu jag kan börja borsta ner ett 20 tal suggor om dagen då de sitter och käkar CGD. 

I terrariet går en ensam Gargoyle gecko men han kan inte själv avverka gråsuggorna och jag vet inte ens om han rör dem överhuvudtaget. 

Vad kan jag göra? 
Kan jag sätta in pilgiftsgrodor i hopp om att de decimerar antalet gråsuggor? Nackdelen är att pilgiftsgrodor inte finns på samma plats som Gargoyle geckos.

Sätta in något annat som tar dem eller ska jag bita i det sura äpplet och städa ur terrariet helt och hållet och börja med ett nytt bioaktivt setup och göra likadant om ett år? Eller är det så enkelt att de börjar ta sig uppåt i terrariet på jakt efter mat då de inte hittar tillräckligt där nere? 


Om terrariet inte varit så enormt stort och haft det stormaskiga nätet i toppen hade jag kunnat tänka mig att sätta in några jungfrugeckos i terrariet men de kommer rymma ut ur detta utan att behöva anstränga sig samt att det finns väl en risk att Gargoyle geckon til slut hade tagit dem. 


Jag är fullt medveten om att det inte är speciellt poppis i hobbyn att mixa arter i terrarier så hela den biten behöver ni inte påtala, jag känner redan till detta. 


Medlem i GHF
3095
1682
EmanuelKarl:
ZDC skrev:
I mitt stora kar, 60x60x150 som är bioaktivt har både gråsuggor och hoppstjärtar. 

Suggorna har under en längre tid förökat sig vilket är positivt men nu har de blivit så många att de klättrar upp på korksidorna och på korkrören och de har även börjat ta sig ur terrariet högst upp i terrariet där det sitter ett ganska så grovmaskigt nät. Nu jag kan börja borsta ner ett 20 tal suggor om dagen då de sitter och käkar CGD. 

I terrariet går en ensam Gargoyle gecko men han kan inte själv avverka gråsuggorna och jag vet inte ens om han rör dem överhuvudtaget. 

Vad kan jag göra? 
Kan jag sätta in pilgiftsgrodor i hopp om att de decimerar antalet gråsuggor? Nackdelen är att pilgiftsgrodor inte finns på samma plats som Gargoyle geckos.

Sätta in något annat som tar dem eller ska jag bita i det sura äpplet och städa ur terrariet helt och hållet och börja med ett nytt bioaktivt setup och göra likadant om ett år? Eller är det så enkelt att de börjar ta sig uppåt i terrariet på jakt efter mat då de inte hittar tillräckligt där nere? 


Om terrariet inte varit så enormt stort och haft det stormaskiga nätet i toppen hade jag kunnat tänka mig att sätta in några jungfrugeckos i terrariet men de kommer rymma ut ur detta utan att behöva anstränga sig samt att det finns väl en risk att Gargoyle geckon til slut hade tagit dem. 


Jag är fullt medveten om att det inte är speciellt poppis i hobbyn att mixa arter i terrarier så hela den biten behöver ni inte påtala, jag känner redan till detta. 

Absolut inte pilgift i samma. Den blandningen är dömd att totalt misslyckas. Inte bara världsdelmässigt utan även att  de kräver helt olika miljöer, deras krav inte ens liknar varandra och geckon kommer skada dem.
Jungfrugeckos skulle bli uppätna av gargoylen. Varken jungfrugeckos eller pilgift skulle heller åtgärda problemet i tillräckligt stor utsträckning. Tror inte på biologisk bekämpning, då får nog bita i det sura äpplet, antingen behöver du åtgärda ett problem för att de ska sluta föröka sig eller kanske byta art, vilken har du.

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:

EmanuelKarl skrev:
får nog bita i det sura äpplet, antingen behöver du åtgärda ett problem för att de ska sluta föröka sig eller kanske byta art, vilken har du.
Ja, det är nog ditåt det lutar. 

Blir till att flytta över Gargoylen till ett annat kar under tiden, det lär ju ta minst en heldag att röja ut karet  :)


5117
3883
Tropfrog:
Vad är det för gråsuggor?

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:

Tropfrog skrev:
Vad är det för gråsuggor?

Mvh
Magnus 
Väldigt bra fråga, jag köpte en mix med suggor och hoppstjärtar. 

Om jag minns rätt är det kubanska gråsuggor

Porcellionides pruinosus


Men jag är långt ifrån säker


Medlem i GHF
3095
1682
EmanuelKarl:
ZDC skrev:
Väldigt bra fråga, jag köpte en mix med suggor och hoppstjärtar. 

 

Om jag minns rätt är det kubanska gråsuggor

Porcellionides pruinosus


Men jag är långt ifrån säker


Är de vita, eller ser ut som de du får upp om du googlar Porcellionides pruinosus? Eller något annat utseende? Och vilken storlek?

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:

165
93
Sockerfar:
Snor din tråd lite, har samma problem med samma gråssugga, skulle det funka att stoppa in en jungfrugecko? Eller måste man stöd mata den med annat och vad för temp kräver dem?

5117
3883
Tropfrog:
Jag dumpar i stora mängder kubaner i mitt terrarium med jämna mellanrum och har gjort det i 3 år. Har jungfrugeckon däri, kanske de håller populationen nere?

Sockerfar: jungfrugeckon gillar värme och kommer till att vara där det är varmast. Men rumstemperatur verkar funka bra, då uppehåller de sig närmast belysningen.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:

Tropfrog skrev:
Jag dumpar i stora mängder kubaner i mitt terrarium med jämna mellanrum och har gjort det i 3 år. Har jungfrugeckon däri, kanske de håller populationen nere?

Sockerfar: jungfrugeckon gillar värme och kommer till att vara där det är varmast. Men rumstemperatur verkar funka bra, då uppehåller de sig närmast belysningen.

Mvh
Magnus 

I karet där jag har jungfrugeckos finns det inga gråsuggor kvar, det är knappt där är hoppstjärtar kvar för de nykläckta ungarna tar hoppstjärtarna.

 

Sockerfar, du lär nog behöva stödmata jungfrugeckon med tanke på att det finns lite andra saker i CGD som geckon behöver. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild