P. laevis dödar mina växter?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

27
8
Kitte94:
Jag har märkt att många av mina växter i mitt bioaktiva terrarium inte mår så bra. Har ormbunke, ampellilja, paraplyaralia, svärmorstunga och gullranka. De tre första mår inte bra. Har redan haft palettblad, plättar i luften och fredskalla som dött. Vissa säger att jag måste skaffa växt belysning men nån sa att mina gråsuggor, närmare bestämt mina P. laevis "dairy cow" äter rötterna. Jag har löv och sånt som suggorna kan äta. Trodde det räckte. Är det mest troligt att det är suggorna just den sorten) som dödar växterna eller är det mer belysning som krävs(har 13w uvb och ljus från fönstret)? 

Medlem i DHF
71
107
hansh:
Högst troligt att det är gråsuggorna. Mina cubaner slaktade rötterna på både ampelliljorna och ormbunkarna när de blev för många. 

27
8
Kitte94:
hansh skrev:
Högst troligt att det är gråsuggorna. Mina cubaner slaktade rötterna på både ampelliljorna och ormbunkarna när de blev för många. 


Va kubaner också? Har dem också i terrariet. Fast har inte sett en enda gråsugga på flera veckor. Men min gecko är nere i substratet och jagar så antar att de håller sig vid liv. 

5099
3873
Tropfrog:
Gråsuggorna äter sannolikt inte friska växter. Däremot ger de sig helt säkert på växter som inte trivs så bra.

Alla växter som dött eller är döende är känsliga för uttorkning. Medans de som finns kvar är mycket torktåliga. Jag tror helt enkelt att det är för torrt och att gråsuggorna äter döende växter främst för vattnet i dem.

Mvh
Magnus 

27
8
Kitte94:
Tropfrog skrev:
Gråsuggorna äter sannolikt inte friska växter. Däremot ger de sig helt säkert på växter som inte trivs så bra.

Alla växter som dött eller är döende är känsliga för uttorkning. Medans de som finns kvar är mycket torktåliga. Jag tror helt enkelt att det är för torrt och att gråsuggorna äter döende växter främst för vattnet i dem.

Mvh
Magnus 


Substratet är fuktigt. Men ska jag testa att typ "dränka" jorden? Så de rinner ner i dräneringen? 

Medlem i DHF
71
107
hansh:
Cubanerna äter till 100% rötter till friska växter och de ger sig på dem ganska fort då deras ordinarie mat börjar ta slut. 

27
8
Kitte94:
Funderar på hur jag ska göra... Hade varit en idé att göra ett totalt substratbyte och skippa gråsuggor? vill ju att växterna ska må bra. kanske sätta växterna i krukor? får ju skaffa nya ser det ut som. 

5099
3873
Tropfrog:
Kitte94 skrev:


Substratet är fuktigt. Men ska jag testa att typ "dränka" jorden? Så de rinner ner i dräneringen? 


Jag har svårt att tänka mig att din botten är konstant fuktig. Då hade svärmorstungan ruttnat.

Mvh
Magnus 

256
35
huckerby:
Jag håller med Magnus, jag har många olika gråsuggor i mina bioaktiva terrarium & inga gråsuggor äter friska växter som mår bra. De äter dött material i första hand.
jag tror dina växter som dött inte mått bra av andra orsaker såsom belysning el annat i miljön.

27
8
Kitte94:
växtbelysning påveerkar inte min gecko negativt? 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild