Min nya mysksköldpadda - hjälp att bekräfta art och kön?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

352
269
Animallover_1984:
Hej!

Precis fått hem en underbart söt liten sköldpadda. Den skänktes bort och fanns i närheten så...nu fick jag äntligen hem art nummer två. Jag har letat ett bra tag men alltid hittat fel art eller jättelångt bort utan att hitta transporthjälp sen...men nu så :-). Enligt uppgift är den 32 år. 

Jag tror i alla fall att det är en S. carinatus "Razor-backed" (så en av mina favoritarter)...vet att det finns andra liknande arter (bilder/filmer är ju inte det samma som att se de i verkligheten liksom)...men visst är det en carinatus? 

Förra ägaren sa att det är en hane...men visst är det en liten dam jag fått hem? Väldigt kort svans...så känns väldigt mycket som en hona. För min del spelar det ingen roll, men kul att veta. Namnet kommer vara det samma oavsett, det hade jag bestämt för lääänge sedan.  

Jag tycker de ser lite "snappsköldpadds-lika" och namnet kändes självklart...barndomen och nostalgin gör sig påmind antar jag...välkommen hem lilla Bowser :-)





/Animallover_1984

Medlem i GHF
74
161
Jeppe:
Definitivt Sternotherus carinatus, och definitivt en hona. 

352
269
Animallover_1984:
Bra att veta att jag inte är ute och cyklar :-) Tack. 

Medlem i GHF
74
161
Jeppe:
Just carinatus är lätta att skilja från andra Sternotherus-arter då de saknar intergularplåt. Grattis till nytillskottet :) 

352
269
Animallover_1984:
Tack :-) 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild