Levande växter för trädlevande orm?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

15
4
Pattzo:
peter68 skrev:


Poängen med mitt inlägg är att det sägs en massa. Luftfuktighet på 60-70% rekommenderas vanligen för boa constrictor, även då regnskogen i Sydamerika har en luftfuktighet på i princip 100% året om. Jag har en boa och därför har lite koll på Central- och Sydamerika. Jag reagerade också på 50% för att fuktigheten i mitt terrarium aldrig sjunker lägre än ca 70%. Jag tror inte att du behöver oroa dig för att den sjunker under 70% om du har levande växter.

Min syn på ormhållning är att replikera deras naturliga miljö så långt det är möjligt. För GTP betyder det, som exempel, att ha grenar högt uppe vid värmeelementet och UVB, var ormen befinner sig på dagarna, och närmre marken, var ormen jagar på natten.

Frågar du mig om källor?

"A fully grown adult will be more than happy in a 3ft x 2ft x 2ft enclosure, with the 3ft being the height" www.reptilerange.com/green-tree-python-care-sheet/

"whilst adults can be kept in terrariums measuring 60cm x 60cm x 60cm or 90cm x 60cm x 60cm. Keep in mind that your python should ideally be able to reach the bottom of the cage from its highest perch." www.moreliapythons.co.za/greentreepythons_caresheet.php

Hur är reagera mot djurplågeri och sadism eskalering? Att påstå att en orm på 150 cm är tillfreds i ett terrarium på 60 x 60 x 90 är i sig redan extremt. Eskalering från det skulle vara att påstå att en GTP trivs bra att bli nertryckt i en ursköljd syltburk.


Kollade genom dina källor och där står det bland annat "Humidity: 40-70% is optimal. This can be higher after misting etc. but the cage should not be allowed to be continually damp as this can cause dermal infections in the animal. This can be monitored with the help of a hygrometer."
Det har jag läst på några sidor, dom kanske har fel men har man över 70% luftfuktighet verkar det kunna leda till olika infektioner. Dessa ormar härstammar ju inte från amazonernas djupaste djungel utan ofta på öar som jag förstår. Jag har som sagt ett terrarium på 150x90x60, kan tyvärr inte få en hel djungel i hemmet.

I new Guinea är average luftfuktighet 76-81% och deras ventilation är lite bättre än ett terrarium så risken för mögel/bakterier är mindre. www.weather-atlas.com/en/papua-new-guinea/port-moresby-climatehumidity_relative

200
258
Lordguras:
Allt över 60% är okej. Du bedömer själv hur mycket du ska mista burken. Det beror på substrat, växter, värme osv. Skaffa dig en sjysst hygrometer.



273
185
peter68:
Kriktorlina skrev:
Men alltså var skrev Pattzo att ormen skulle bo i ett sånt liter terrarium som du skrev?? Frågan gällde väl luftfuktighet eller va?? Hur blev det till sadism och djurplågeri??


Om du hade läst föregående inlägg så hade du inte behövt fråga. "Poängen med mitt inlägg är att det sägs en massa."

Medlem i GHF
99
204
Daniel81:

peter68 skrev:


Om du hade läst föregående inlägg så hade du inte behövt fråga. "Poängen med mitt inlägg är att det sägs en massa."

Och du är den som kan bedöma vad som är rätt och vad som är fel av det som sägs?? Har du ens haft chondros? Inget illa ment... jag blir alltid lite fascinerad av folk som är så tvärsäkra bara. 


5095
3865
Tropfrog:
Ge er nu....hur kan citatet att 50-70 låter lågt tolkas som tvärsäkert.

Jag är mer nyfiken på svar på frågan om lämpliga växter.

Så här tänker jag som växtinteresserad utan ormerfarenhet

Små klättrade plantor kan nog gå bra om man kan vänta och släppa in ormen tills de etablerat sig ordentligt. Tex ficus pumila. Det kan bli riktigt snyggt, men tar tid.

Stabilare arter av philodendron funkar nog bra. Finns många trevliga.

Gullranka är en klassiker. Visserligen kan ormen krossa den lätt. Men avbrutna delar rotas lätt om. Med tiden kan man få täta bestånd där ormen inte rör sig.

Olika vedartade ficusar borde kunna funka.

Inom släktet callathea finns också några robusta arter.

Mvh
Magnus 

54
45
Kriktorlina:
peter68 skrev:


Om du hade läst föregående inlägg så hade du inte behövt fråga. "Poängen med mitt inlägg är att det sägs en massa."


Men chilla.

15
4
Pattzo:
Jag tror alla menar väl och försöker hjälpa. Det blir lätt misstolkningar i skrift. Jag ser gärna att vi fortsätter tråden med fokus på växter igen om möjligt :-)

Som svar på Magnus så kan jag absolut tänka mig att vänta, jag har fått kontakt med en uppfödare och leveransklara ormar är nog 4-6 månader bort. Jag har ett intresse av växter och jag ser fram emot att se terrariets växter frodas i ett (förhoppningsvis) snyggt och passande sätt för ormen. 

Hur är det med blommande växter? Får man ha sånt i buren? 

5095
3865
Tropfrog:
Blommor i sig är nog inga problem. Men de flesta är väl för veka för att  klara en orm som kryper på dem. Jag har inga självklara förslag.

Mvh
Magnus 

5095
3865
Tropfrog:
Dendrobium!! Apropå blommor. Kom på det precis. En ganska lätt orkidefamilj med ganska så kraftig stam. Borde klara orm som kryper runt hyggligt. Läs på om släktet så hittat du säkert en lämplig art.

Mvh
Magnus 

273
185
peter68:
Daniel81 skrev:

 

Och du är den som kan bedöma vad som är rätt och vad som är fel av det som sägs?? Har du ens haft chondros? Inget illa ment... jag blir alltid lite fascinerad av folk som är så tvärsäkra bara. 



Jag är tvärsäker på att ingen orm "will be more than happy in a 3ft x 2ft x 2ft enclosure." Det är ren tortyr att ha en orm på 150 cm i en burk på 90 x 60 x 60 cm. När det gäller storlek på burken så spelar arten ingen roll. Vissa ormar klättrar, andra gräver, men de har alla samma behov av utrymme. Så stort som möjligt.

När det gäller luftfuktighet så är det bara att kolla upp miljön där de lever. Djur i vilt kan utstå både extrem torka och väta. Otaliga reptiler dör förmodligen av uttorkning och, som följd, svält varje år, men vi utgår inte från extremer. Som sagt, jag reagerade på luftfuktigheten av två skäl. Både för att det låter lågt och för att det aldrig sjunker under 70% i mitt terrarium. Alltså, växterna behöver klara ganska till väldigt hög luftfuktighet. Som jag skrivit på annat ställe, så är jag värdelös med växter. Men ampelliljorna frodas i terrariet. Jag antar att det är för luftfuktigheten, 75-95%.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild