Vildfångad mat?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
2
MoggeM:
Jag har en kompis som bor lite på landet och som fångar en hel del möss. Finns det nån vettig anledning att inte ta till vara på dessa och mata kungspytonen med?
Eventuella bakterier borde ju oskadliggöras vid frysning. 

1
2
MrJ:
Ingen expert på detta men vet att det finns mer saker än bakterier i vilda djur. Parasiter, andra sporbildande otyg som kan vara lite tuffare att ta livet av. Vet ej om frysning tar död på dessa rakt av. Gissar att ett husdjur är betydlig känsligare än ett vilt som iofsofta har parasiter med mer just från att ätit andra som är värd åt sånt. Kanske räcker om man låter dom rensa ur sig ordentligt innan avlivning, värt att kolla upp.

143
72
Ezrath88:
Jag vet inte så mycket om levande föda till reptiler. Men jag kollade upp åt dig och hittade den här tråden till dig.
www.terrariedjur.se/forum/thread/5437/1/
Du kan läsa genom den tråden så kan du se vad dem säger. Så åter igen, jag har ingen koll på det ämnet. tänkte bara vara snäll och se om jag kunde hitta någon sida som kunde ge dig information. Hoppas att det är den typen av svar du vill ha.

281
366
Cartaq:
Parasiter, miljögifter och diverse bakterier/virus är väll det största problemet skulle jag tro. Parasiterna kanske man lyckas frysa bort, men långt ifrån alla bakterier/virus och miljögifterna följer med vilket som. Om det nu är svårt att få tag på bra foder så kan man ha en avelsgrupp och föda upp hemma. 
Jag personligen hade inte matat ormen med gnagare fångade i det vilda, ormens välmående är viktigare än gratis foder.  

3
2
MoggeM:
Ezrath88 skrev:
Jag vet inte så mycket om levande föda till reptiler. Men jag kollade upp åt dig och hittade den här tråden till dig.
www.terrariedjur.se/forum/thread/5437/1/
Du kan läsa genom den tråden så kan du se vad dem säger. Så åter igen, jag har ingen koll på det ämnet. tänkte bara vara snäll och se om jag kunde hitta någon sida som kunde ge dig information. Hoppas att det är den typen av svar du vill ha.

Där stod inte mycket om min fråga. 

3
2
MoggeM:
Cartaq skrev:
Parasiter, miljögifter och diverse bakterier/virus är väll det största problemet skulle jag tro. Parasiterna kanske man lyckas frysa bort, men långt ifrån alla bakterier/virus och miljögifterna följer med vilket som. Om det nu är svårt att få tag på bra foder så kan man ha en avelsgrupp och föda upp hemma. 
Jag personligen hade inte matat ormen med gnagare fångade i det vilda, ormens välmående är viktigare än gratis foder.  

Tack. Precis vad jag ville veta.

47
46
Pretorian:
Det som händer med bakterierna är inte att dom dör i frysen, snarare stoppas deras tillväxt.
Jag ser tyvärr inga fördelar med att mata sina djur med vildfångad mat, endast nackdelar.
När vi pratar om djur i naturen så lever dessa i en helt annan bakterieflora än dom i fångenskap.
Dom djuren som lever vilt i naturen äter, sover och lever i samma omgivning som sina byten.
Dom eventuella miljögifter som det foder du hittar har i sina kroppar kommer du inte kunna på nåt sätt filtrera bort eller liknande utan dessa följer med rakt in i ditt djur.


Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild