Bra "nybörjar-orm"

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

273
3
117:

@Hillside

Men du vet väll att det är större chans att bli biten av en djungelrutpyton än av en kungspyton

Mvh Dragon


6
0
Hillside:

@Dragon


Det är inget jag skulle utgå ifrån.
Det finns väldigt tama Djungelrut, likaväl som det finns väldigt aggresiva KP's.

Som jag skrev tidigare så finns det vissa tendenser i underarten Cheynei, men det kommer an på uppfödare, genetiskt material samt djurets personlighet.


Medlem i SHF
274
341
Jubari:

Om du har bra erfarenhet av terrariedjur i allmänhet så ser jag ingen anledning till att inte skaffa det du villl ha. Om det är hantering du har brist på så kan du alltid höra med någon som har en orm eller en djuraffär som har som du kan träna hos. 

 


1661
777
fluffis:

Har man ingen erfarenhet av ormar sen tidigare så är det inte fel att skaffa en lugn orm som man vet går att hantera, så att man kan vänja sig vid hur en orm känns och vad man kan förvänta sig. Det är ju ägaren som är nybörjare, inte ormen :) Eller så kan man göra som Jubari tipsar om att träna och vänja sig hos en kompis, i en hjälpsam djuraffär eller kontakta en reptilförening och få hjälp där.

Har man ett jätteintresse för en viss orm/art så finns det inget hinder för att läsa på, fixa terrarium och skaffa ormen, tycker jag.

Hur stor blir djungelrutpytonormen egentligen? Runt två meter eller? Blir ormen två meter eller längre så siktar vi på minst 2,15 kvm i terrariestorlek och det är inte så kul i en trång lägenhet :)

En bra idé när man är nybörjare tycker jag är att skaffa en vuxen orm där man känner till temperamentet och kanske till och med kan få ett terrarium med på köpet så att ormen känner sig "hemma"/trygg och så att man slipper skaffa terrarium och inreda.


83
6
Pytonjocke:

är det inte så att man ska trivas med den ormen som man har skaffa det du vill ha men läs på mycket och tänk igenom det länge inan du gör det, dom flästa skaffar kungs pyton eller majs orm för dom är de lugnaste ormarna men jag har haft o göra med agresiva kungspyton också och blivit biten av majsorm med. 

sen kan man ju tänka att det gör betydligt ondare att bli biten av en rutpyton än en kungspyton :)


366
155
Linus:

För det första vill jag bara påpeka att kungspyton helt klart kan bli större än 122 centimeter. Har för mig att längdrekordet ligger på cirka 180 centimeter. Det är heller inte ovanligt alls att honor blir uppåt 150 centimeter. Sen ang. begreppet nybörjarorm.. Jag tycker själv att en djungelrutpyton är det du ska köra på, om det är det du är mest intresserad av - då det förmodligen är ormen du är mest intresserad av som du ger den bästa skötseln. 
Att hävda att det är större chans att bli biten av en djungelrutpyton än av en kungspyton är också ett ganska konstigt påstående, allting handlar ju om individens beteende samt hur ägaren hanterar ormen. 

Dragonemperor, har du haft djungelrutpyton? Annars är det väldigt konstigt att säga att de "enligt dig" inte är bra nybörjarormar. Möjligtvis enligt något Youtubeklipp du sett, eller ett skötselråd du läst. 

Jag har stött på otroligt aggressiva kungspytons, och majsormar som vägrar sluta bitas. Det fungerar liksom inte att hävda att en viss orm kommer vara lätt att handskas med. Man kan nog säga som så att när man skaffar en orm ska man vara beredd på att man kanske blir biten, och man ska helt klart vara beredd på risken att man får en individ som vägrar låta sig hanteras med händer någonsin.

Självklart stödjer jag tanken att giftiga ormar aldrig bör innehas av nybörjare.


131
8
stumpwen:

av egen erfarenhet så tycker jag boa constrictor är en väldigt lätt orm att starta med. de blir visseligen lite stor, men de är otroligt lugna djur. väldigt sällan de bits. mina är mellan 180 och 200cm långa, men dom kan ju bli upp mot 3 m i fångenskap, men de beror ju också på utrymmet och hur stor födan är. 


83
6
Pytonjocke:

"men de beror ju också på utrymmet och hur stor födan är."

stämmer inte.. detta är en myt att reptiler inte växer mer en vad dom får platts.

dom växer saktare om du matar dom mindre men då riskar dom ju dock att svälta också och det vill man ju inte .. därimot så kan ormar utväckla sjukdommar om dom inte kan sträcka på sig helt i sitt terrarie. :)

 


131
8
stumpwen:

ok. my bad. då ska jag stryka den myten i mina dokument i minnescentrat :P 


90
5
azbt:

Jag säger som många andra, tänk och fundera ordentligt på vilken orm du vill skaffa dig.

 

Läs och ta reda på ordentligt med fakta. Försök komma i kontakt med en uppfödare eller någon i din omgivning som har denna orm.

 

Det finns liksom inga nybörjardjur egentligen. Bara en massa fakta som måste in.

 

Men sen är det ju som sandiz nämde att det finns ju "lugnare" arter men det finns även riktigt agressiva arter.

 

Lycka till i alla fall...

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild