"Mössa" till exoterra. Fråga.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

84
38
Ems:
Behöver bygga en "mössa" eller nån lock variant till mitt 60*45*60, exoterra med nättak. Har en ögonfransgecko i det så är fuktigt där inne. 

Tips på material jag kan använda som tål fukt? Kommer ha nättaket kvar så skivan blir några cm ovanför. 

102
100
jonnyake:
Ems skrev:
Behöver bygga en "mössa" eller nån lock variant till mitt 60*45*60, exoterra med nättak. Har en ögonfransgecko i det så är fuktigt där inne. 

Tips på material jag kan använda som tål fukt? Kommer ha nättaket kvar så skivan blir några cm ovanför. 


Hej!

För din kännedom så kommer nätet att rosta inom 1-2 år. Köp aluminiumnät och byt ut befintligt nät. Eftersom ögonfransgeckos ska ha det fuktigt är det ingen dum idé att täcka åtminstone hälften av toppen med glas. 

Exo terras toppar klarar fukt bra och är snygga. Dom är inte jättedyra heller :)

Om du inte vill köpa sådana kan du bygga en egen topp i exempelvis plywood, och måla med våtrumsfärg.

Lycka till!

MVH Jonny

1228
464
leedragon:
jonnyake skrev:


Hej!

För din kännedom så kommer nätet att rosta inom 1-2 år. Köp aluminiumnät och byt ut befintligt nät. Eftersom ögonfransgeckos ska ha det fuktigt är det ingen dum idé att täcka åtminstone hälften av toppen med glas. 

Exo terras toppar klarar fukt bra och är snygga. Dom är inte jättedyra heller :)

Om du inte vill köpa sådana kan du bygga en egen topp i exempelvis plywood, och måla med våtrumsfärg.

Lycka till!

MVH Jonny


Hur byter man nätet på exoterratoppar?

Medlem i GHF
3094
1677
EmanuelKarl:
Läste att Exo terra numera använder rostfritt nät. Så du kanske kan köpa ett nytt tak?

5095
3865
Tropfrog:
Jag byggde min huv av osb, helt enkelt för att det hade jag hemma. Målade med snickerifärg och klädde insidan med reflekterande folie. Osb är mycket fuktkänsligt och sväller lätt. Trots detta har den hållt bra i tre år nu.
  
Tänk bara på att du måste ha någon form av ventilation kvar. Helt igentäppt är inte bra.
 
Mvh
Magnus 

102
100
jonnyake:
leedragon skrev:


Hur byter man nätet på exoterratoppar?


Det är lite pilligt, men det går. Det sitter som ett gummiband som håller nätet på plats. Lyckas man pilla bort det är det bara att dra tills allt är borta. Eftersom man använder samma gummiband för att fästa det nya nätet är det bra om man håller det så helt som möjligt.

Men om det är som emanuelkarl skriver så behövs ju inte detta :)

MVH Jonny

1228
464
leedragon:

jonnyake skrev:


Det är lite pilligt, men det går. Det sitter som ett gummiband som håller nätet på plats. Lyckas man pilla bort det är det bara att dra tills allt är borta. Eftersom man använder samma gummiband för att fästa det nya nätet är det bra om man håller det så helt som möjligt.

Men om det är som emanuelkarl skriver så behövs ju inte detta :)

MVH Jonny


Oh shit, dud borde nästa göra en video tutorial på det, vore canon.


Medlem i GHF
3094
1677
EmanuelKarl:
leedragon skrev:


 

Oh shit, dud borde nästa göra en video tutorial på det, vore canon.


Finns flera redan.

84
38
Ems:
Tropfrog skrev:
Jag byggde min huv av osb, helt enkelt för att det hade jag hemma. Målade med snickerifärg och klädde insidan med reflekterande folie. Osb är mycket fuktkänsligt och sväller lätt. Trots detta har den hållt bra i tre år nu.
  
Tänk bara på att du måste ha någon form av ventilation kvar. Helt igentäppt är inte bra.
 
Mvh
Magnus 


Tänkte borra hål längs sidorna samt uppepå. 

84
38
Ems:
jonnyake skrev:


Hej!

För din kännedom så kommer nätet att rosta inom 1-2 år. Köp aluminiumnät och byt ut befintligt nät. Eftersom ögonfransgeckos ska ha det fuktigt är det ingen dum idé att täcka åtminstone hälften av toppen med glas. 

Exo terras toppar klarar fukt bra och är snygga. Dom är inte jättedyra heller :)

Om du inte vill köpa sådana kan du bygga en egen topp i exempelvis plywood, och måla med våtrumsfärg.

Lycka till!

MVH Jonny


Är inte nätet som är problemet. Vet att jag kan byta ut det. Vill ha mer höjd på det samt stabilare/skydd över nätet då jag har en katt som hoppar upp ibland. Jag tar självklart ner henne så fort jag ser det och jag tror hon fattar att hon inte får vara där, men better safe than sorry. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild