Dysor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

256
35
huckerby:
Hej, har bara haft exoterra-delar till mina regnsystem innan men dysorna pluggar igen. När jag gör dem rena så blir de oftast lite skadade efter vilket är trist. Jag tänkte byta ett par hela dysor men tänkte denna gång mest byta munstyckena. Tänkte testa de från Dusk.
Det står inte att de passar men det borde de väl göra antar jag? Man behöver ingen extra packning el liknande?
Ett par frågor bara, när de kalkar igen. El oftast är det ngn slemmig massa som sätter sig, är de enklare att göra rent än exoterras munstycken?
De känns ju hållbarare såklart men kommer man åt osv?

Ska även börja fundera på att byta till ett sådant där filter så vattnet blir mer mjukt, men oftast är det ngn slemmig massa som sätter sig.

5099
3873
Tropfrog:
Slemmig massa har jag aldrig råkat ut för. Men så kör jag alltid osmosvatten. Så det skulle säkert hjälpa dej med.

Jag som har korvhänder och är närsynt tycker att det är lite besvärligt att rengöra dusk dysorna. Men samtidigt har jag svårt att se hur man skulle kunna göra det enklare utan att göra dem större och klumpiga. Man skruvar ur innehållet ur dysan och tvättar rent alla delarna, sen monterar igen. Jag gör det ett par tre gånger om året.

Mvh
Magnus

256
35
huckerby:
Tropfrog skrev:
Slemmig massa har jag aldrig råkat ut för. Men så kör jag alltid osmosvatten. Så det skulle säkert hjälpa dej med.

Jag som har korvhänder och är närsynt tycker att det är lite besvärligt att rengöra dusk dysorna. Men samtidigt har jag svårt att se hur man skulle kunna göra det enklare utan att göra dem större och klumpiga. Man skruvar ur innehållet ur dysan och tvättar rent alla delarna, sen monterar igen. Jag gör det ett par tre gånger om året.

Mvh
Magnus


Ja det är kanske samma sak som exoterras munstycken just rengöringen då, men dusk-munstyckerna kanske iaf håller bättre. Jag kanske är slarvig med underhållet, kanske borde rengöra dem varannan månad el ngt med tanke på att jag inte kör ngt filtrerat vatten. Ska försöka göra det framöver. Lade iaf nyss en beställning på lite nya dysor & munstycken. Är redigt trött på plasten.
Nästa gång blir det kanske osmosvatten med. Kondensvatten från tumlaren, funkar det lika bra el är det bara en konstig tanke jag fått?

5099
3873
Tropfrog:
Jag har sett saltvattensakvariister som använder kondensvatten från luftavfuktare.  Så det är både teoretiskt möjligt och under vissa förutsättningar även praktiskt. Det kommer väl än på vilket material som används i slingorna som kondenserar vattnet. Många använder koppar, det tycker jag känns riskabelt.

Men enda sättet att få veta är att testa. Och andra sidan finns det ro enheter för en femhundring, det tycker jag att det är värt.

Mvh
Magnus 

256
35
huckerby:

Tropfrog skrev:
Jag har sett saltvattensakvariister som använder kondensvatten från luftavfuktare.  Så det är både teoretiskt möjligt och under vissa förutsättningar även praktiskt. Det kommer väl än på vilket material som används i slingorna som kondenserar vattnet. Många använder koppar, det tycker jag känns riskabelt.

Men enda sättet att få veta är att testa. Och andra sidan finns det ro enheter för en femhundring, det tycker jag att det är värt.

Mvh
Magnus 


ja det är det värt. Ska beställa lite belysning om några månader så kanske skaffar det med. Kan testa vattnet från torktumlaren nu innan. Vet inte om det gör ngn skillnad men vi har värmepumpstumlare & inte kondens, men borde ju vara det samma.
tack för råd!


47
46
Pretorian:

Hur gör du rent dessa för att dom ska bli skadade?

Har du något filter i systemet, tex filter som ansluts mellan vattenbehållare och slangen som skickar vidare till dysorna?
En väldigt enkel och billig lösning på detta är att koppla filter emellan, detta hindrar många partiklar från att vandra igenom och även sätta igen slangar och dysor, sedan byter man bara filtret.

Jag antar att regnsystemet i sig också är ett Exo Terra, på den kan du enkelt byta ut "nippeln" som sitter på slangen som går ner i behållaren till en som faktiskt gör nytta.

När det kommer till dom flesta dysorna som finns måste man ha i åtanke att dom KOMMER sätta igen förr eller senare, speciellt när man använder vanligt kranvatten.
Den högre halten kalk gör sitt bara den. Olika vatten i olika områden och folk som använder vatten ifrån sinna brunnar m.m..

Självklart har inte alla möjligheten att köra Osmos, men om du tex har en burk du ska använda dysorna till är det rätt enkelt löst.

Säg att du ska ha 2 st dysor  kopplade i burken så har du 2 st i reserv som är rengjorda och redo att användas.
När du tar ut dom smutsiga så kopplar du in dom rena, rengör dom smutsiga och låter dom stå redo tills det är dags att användas igen.
Avkalka ordentligt, det går även att rengöra dysorna med ultraljudstvättar som kan köpas rätt billigt.

Glöm inte att cykeln spelar in också, är det en dysa som har mer öppet munstycke och endast arbetar en gång om dagen i några sekunder så kommer vattnet stå mer stilla än i en dysa som går igång flera gånger om dagen.


256
35
huckerby:
Pretorian skrev:
Hur gör du rent dessa för att dom ska bli skadade?

Har du något filter i systemet, tex filter som ansluts mellan vattenbehållare och slangen som skickar vidare till dysorna?
En väldigt enkel och billig lösning på detta är att koppla filter emellan, detta hindrar många partiklar från att vandra igenom och även sätta igen slangar och dysor, sedan byter man bara filtret.

Jag antar att regnsystemet i sig också är ett Exo Terra, på den kan du enkelt byta ut "nippeln" som sitter på slangen som går ner i behållaren till en som faktiskt gör nytta.

När det kommer till dom flesta dysorna som finns måste man ha i åtanke att dom KOMMER sätta igen förr eller senare, speciellt när man använder vanligt kranvatten.
Den högre halten kalk gör sitt bara den. Olika vatten i olika områden och folk som använder vatten ifrån sinna brunnar m.m..

Självklart har inte alla möjligheten att köra Osmos, men om du tex har en burk du ska använda dysorna till är det rätt enkelt löst.

Säg att du ska ha 2 st dysor  kopplade i burken så har du 2 st i reserv som är rengjorda och redo att användas.
När du tar ut dom smutsiga så kopplar du in dom rena, rengör dom smutsiga och låter dom stå redo tills det är dags att användas igen.
Avkalka ordentligt, det går även att rengöra dysorna med ultraljudstvättar som kan köpas rätt billigt.

Glöm inte att cykeln spelar in också, är det en dysa som har mer öppet munstycke och endast arbetar en gång om dagen i några sekunder så kommer vattnet stå mer stilla än i en dysa som går igång flera gånger om dagen.



Jag har troligen lite för bråttom att rengöra nu när jag ser din princip. Jag lägger dem ngn halvtimma i avkalkningsmedel, vinäger el liknande, sedan spolar. Ibland hjälper det inte utan jag pillar med nål. Då pajar de.

Ok jag har inget extra filter. Hur kan jag sätta det? Jag har endast den pluppen som sitter i ändadn på slangen som följer med.

Japp allt är exoterra.

Ska försöka köra samma princip som du att byta två & två & rengöra under tiden. Hur rengör jag bäst? Vilket medel använder du?

47
46
Pretorian:

Visst spolar jaag ur dysorna osv men jag har aldrig använt någon form av nål eller "tillhygge" för att peta skrapa.

Ett väldigt bra alternativ för att rengöra tillbehör och även andra saker i hemmet:
www.kjell.com/se/sok?q=ultraljudstv%C3%A4tt

När jag rengör i ultraljudstvätt brukar jag bara tillsätta några droppar Yes diskmedel i och sen sköljer av allt ordentligt efteråt.

Ett av tricken jag använder i mina större system som aldrig har gett mig något gegg eller skit också är att ansluta en sådan:
www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/filter/branslefilter/branslefilter-universal-2000036994
Det finns självklart mer avancerade filter att ansluta men du ser lite principen, du klipper av pluppen i botten av din slang, kortar ner en bit så filtret får plats, sedan kopplar på pluppen med den slangbit som är över i botten.

Du kan självklart även använda vanliga avkalkningsmedel som du hittar på tex Ica osv men du måste vara noggrann med att tvätta av dom efteråt.
Ättika osv är klassiska huskurer mot kalkningen som kan uppstå i munstycken också.
Men tyvärr kräver dom nästan alla lite tålamod, så är det så att du bara har dom dysorna som är inkopplade blir det svårt att lägga ner dysorna i ett bad med ättika över 1-2 dagar.




huckerby skrev:


Jag har troligen lite för bråttom att rengöra nu när jag ser din princip. Jag lägger dem ngn halvtimma i avkalkningsmedel, vinäger el liknande, sedan spolar. Ibland hjälper det inte utan jag pillar med nål. Då pajar de.

Ok jag har inget extra filter. Hur kan jag sätta det? Jag har endast den pluppen som sitter i ändadn på slangen som följer med.

Japp allt är exoterra.

Ska försöka köra samma princip som du att byta två & två & rengöra under tiden. Hur rengör jag bäst? Vilket medel använder du?



256
35
huckerby:

256
35
huckerby:

Tropfrog skrev:
Jag har sett saltvattensakvariister som använder kondensvatten från luftavfuktare.  Så det är både teoretiskt möjligt och under vissa förutsättningar även praktiskt. Det kommer väl än på vilket material som används i slingorna som kondenserar vattnet. Många använder koppar, det tycker jag känns riskabelt.

Men enda sättet att få veta är att testa. Och andra sidan finns det ro enheter för en femhundring, det tycker jag att det är värt.

Mvh
Magnus 


Behöver lite hjälp igen.
köpte några dysor. Ska sätta på den på en nippel som är som ett uppochnervänd L. Sitter även sugpropp på den.
nippeln är i ena ändan anpassad för 6mm slang så den passar den ingående slangen.
min dusk-dysa går inte tror jag sätta direkt på den större nippeln utan jag tänkte först sätta en slangbit emellan, men som sagt passade inte den slangen.
känns som jag saknar ngn övergång?
jag har många sådana nipplar men på exoterra-dysan så sitter en anpassad övergång som ett L den med som passar deras dysa.
men nu då när jag ska byta till dusk hur löser jag detta?
har lite bilder men lyckas aldrig ladda upp här.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild