Framtida terrariebygge för en boa

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

Medlem i SHF
7
4
DanneG3:
Halloj! 

För att spara lite pengar så tänkte jag bygga ett terrarium till min framtida boa som vars lokalitet kommer bli runt 2 meter som fullvuxen.  Tänkte mig då måtten 220x80x80 blir lagom. I vilket material är bäst att bygga burken med? Hur mycket ungefär kommer det kosta med all material? 

47
46
Pretorian:

Rekommenderar att du bygger en burk med reglar.
Antingen bygger du med OSB eller formplyfa.

Båda material är enkla att arbeta med skulle jag säga, när det kommer till frågan om vad det kommer kosta är det ett flertal faktorer som spelar in.

Menar du endast material för att bygga själva terrariet?
då är svaret; det beror nog helt på vad din lokala bygghandel tar för dom material du väljer.

Pratar du kostnader inklusive detaljer som värme belysning mm?

För att du enklare ska kunna räkna på hur mycket material som behövs och vad det därefter kan kosta bara för material:
www.terrariedjur.se/info/terrarium

Fyll i dina uppgifter i dom måtten du vill ha.
Tex 220*80*80 med ovankanten 5cm och botten 10 cm, 10mm tjocka skivor och 50mm tjocka reglar:
Bottenskiva: 2180 x 780 mm
Sidoskivor: 800 x 800 mm
Baksida: 2180 x 800 mm
Ovansida: 2180 x 780 mm

Frontsida nedre: 2180 x 100 mm
Frontsida övre: 2180 x 50 mm
Reglar, långa (4st): 2080 mm
Reglar, korta (6st): 680 mm
Reglar, ändar (4st): 780 mm

Hål för lister & glas: 2180 x 650 mm
Bottenarea inuti: 1,70 kvm
Höjd inuti: 680 mm


Medlem i SHF
7
4
DanneG3:
Pretorian skrev:
Rekommenderar att du bygger en burk med reglar.
Antingen bygger du med OSB eller formplyfa.

Båda material är enkla att arbeta med skulle jag säga, när det kommer till frågan om vad det kommer kosta är det ett flertal faktorer som spelar in.

Menar du endast material för att bygga själva terrariet?
då är svaret; det beror nog helt på vad din lokala bygghandel tar för dom material du väljer.

Pratar du kostnader inklusive detaljer som värme belysning mm?

För att du enklare ska kunna räkna på hur mycket material som behövs och vad det därefter kan kosta bara för material:
www.terrariedjur.se/info/terrarium

Fyll i dina uppgifter i dom måtten du vill ha.
Tex 220*80*80 med ovankanten 5cm och botten 10 cm, 10mm tjocka skivor och 50mm tjocka reglar:
Bottenskiva: 2180 x 780 mm
Sidoskivor: 800 x 800 mm
Baksida: 2180 x 800 mm
Ovansida: 2180 x 780 mm

Frontsida nedre: 2180 x 100 mm
Frontsida övre: 2180 x 50 mm
Reglar, långa (4st): 2080 mm
Reglar, korta (6st): 680 mm
Reglar, ändar (4st): 780 mm

Hål för lister & glas: 2180 x 650 mm
Bottenarea inuti: 1,70 kvm
Höjd inuti: 680 mm




Tack för svaret! Hur löser jag värmen på bästa sätt? Med tanke på att värmen från väfmematta inte tar sig igenom träd lika bra som glas. 

206
224
Danne72:
DanneG3 skrev:



Tack för svaret! Hur löser jag värmen på bästa sätt? Med tanke på att värmen från väfmematta inte tar sig igenom träd lika bra som glas. 

Värmepanel i taket.

Medlem i SHF
7
4
DanneG3:
Danne72 skrev:

Värmepanel i taket.


Någon specifik värmepanel för ett såpass stort terrarium? Vad kan du rekommendera? 

206
224
Danne72:
DanneG3 skrev:


Någon specifik värmepanel för ett såpass stort terrarium? Vad kan du rekommendera? 

www.yourvismawebsite.com/tropiska-rum-genevad-zoologiska/shop/product/varmepanel-90-watt-41x51cm?tm=tillbehor/klimatkontroll/varmemattor-varmepaneler
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild