Boa

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

46
3
Matterothoff:
Tips på mått till fullvuxen boahane. Börjar bli dags för uppgradering?^^

46
3
Matterothoff:
Matterothoff skrev:
Tips på mått till fullvuxen boahane. Börjar bli dags för uppgradering?^^

Kungsboa 2.5m^^

47
46
Pretorian:

Hej!

Menar du mått på terrarium?

Hur stort har du nu?

Hur stort kan du bygga och får plats med skulle jag väl fråga rent spontant, kan du få plats med en bjässe till burk.. Kör på direkt!=)
Dessutom är det många gånger roligare att inreda större terrarier än lite mindre just för att du kan göra och få plats med så mycket saker i.

Ska du bygga i OSB/Plyfa?

Minimum kraven hittar du tex här:
www.terrariedjur.se/info/terrarium/l80

Verktyg för att räkna på terrarium:
www.terrariedjur.se/info/terrarium

Bra läsning här på sidan om Boa:
www.terrariedjur.se/caresheet/snakes/b_constrictor

Upp till 3 m längd ska du ju trots allt ha en MINIMUM yta av 2.15kvm.
Har du platsen att smälla upp ett stort 300*100*100 (B*D*H)
så har du 3kvm.


46
3
Matterothoff:
Pretorian skrev:
Hej!

Menar du mått på terrarium?

Hur stort har du nu?

Hur stort kan du bygga och får plats med skulle jag väl fråga rent spontant, kan du få plats med en bjässe till burk.. Kör på direkt!=)
Dessutom är det många gånger roligare att inreda större terrarier än lite mindre just för att du kan göra och få plats med så mycket saker i.

Ska du bygga i OSB/Plyfa?

Minimum kraven hittar du tex här:
www.terrariedjur.se/info/terrarium/l80

Verktyg för att räkna på terrarium:
www.terrariedjur.se/info/terrarium

Bra läsning här på sidan om Boa:
www.terrariedjur.se/caresheet/snakes/b_constrictor

Upp till 3 m längd ska du ju trots allt ha en MINIMUM yta av 2.15kvm.
Har du platsen att smälla upp ett stort 300*100*100 (B*D*H)
så har du 3kvm.


160x90x60 får plats nu kanske får möblera om 

273
185
peter68:
Matterothoff skrev:

160x90x60 får plats nu kanske får möblera om 


Boahanar blir typiskt upp till 2m. Vi pratar om ett släkte med stor variation mellan arter. Allt från drygt metern till 2,5m. 

Om ormen blir 2m, så är skulle jag hävda att 200 x 80 x 80 är minimum. Högre är bättre. Boa är ingen marklevande orm.

Kolla storleken på föräldrarna. Det ger en god indikation.

46
3
Matterothoff:
peter68 skrev:


Boahanar blir typiskt upp till 2m. Vi pratar om ett släkte med stor variation mellan arter. Allt från drygt metern till 2,5m. 

Om ormen blir 2m, så är skulle jag hävda att 200 x 80 x 80 är minimum. Högre är bättre. Boa är ingen marklevande orm.

Kolla storleken på föräldrarna. Det ger en god indikation.

Har plats för L150D100H50 just nu, räcker det i längden eller ska jag möblera om?

273
185
peter68:
Matterothoff skrev:

Har plats för L150D100H50 just nu, räcker det i längden eller ska jag möblera om?


Enklast är väl att skaffa en boa som inte blir längre än 150. Där är en "Kungsboa" i Klippan till salu. Ormen är ca 80 cm. Låter som underskattning. Förvisso hona. Där står inget om ålder, men den ser kraftig ut. Det borde betyda att den är vuxen, även om den inte är fullvuxen. Jag kan givetvis ha fel. Vissa arter/lokaliteter är kraftiga, andra slanka. Min dvärgboa är ca 80 cm och får nästan plats i handen. Väger ca 400g. Hane.

46
3
Matterothoff:
peter68 skrev:


Enklast är väl att skaffa en boa som inte blir längre än 150. Där är en "Kungsboa" i Klippan till salu. Ormen är ca 80 cm. Låter som underskattning. Förvisso hona. Där står inget om ålder, men den ser kraftig ut. Det borde betyda att den är vuxen, även om den inte är fullvuxen. Jag kan givetvis ha fel. Vissa arter/lokaliteter är kraftiga, andra slanka. Min dvärgboa är ca 80 cm och får nästan plats i handen. Väger ca 400g. Hane.

Hur lång blir den?

273
185
peter68:
Matterothoff skrev:

Hur lång blir den?


Det längsta jag vet att de har blivit är 135cm, honor och hanar. Det är en "Tarahumara mountain boa". Alltså Boa sigma. Den är just nu 2år, 1vecka. 

Denna video har en bra genomgång. www.youtube.com/watch?v=DkK3xftFguQ

Boan till salu som jag refererade till är denna: www.terrariedjur.se/market/item/73689

Jag tycker den ser trevlig ut, men allt handlar om ålder. Och reseavstånd.

46
3
Matterothoff:
peter68 skrev:


Det längsta jag vet att de har blivit är 135cm, honor och hanar. Det är en "Tarahumara mountain boa". Alltså Boa sigma. Den är just nu 2år, 1vecka. 

Denna video har en bra genomgång. www.youtube.com/watch?v=DkK3xftFguQ

Boan till salu som jag refererade till är denna: www.terrariedjur.se/market/item/73689

Jag tycker den ser trevlig ut, men allt handlar om ålder. Och reseavstånd.

Skulle passa perfekt för mitt terrarium!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild