Skulle gråsuggor äta larv bajs)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

77
29
Insecta:
Hejsan precis börjat med larver och fjärilar tänkte dom bajsar rätt mycket haha! Skulle gråsuggor äta upp detta mvh Andreas

5061
3824
Tropfrog:
Nej. Gråsuggor äter inte bajs.

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
7
2
Concretejungle:

Tropfrog skrev:
Nej. Gråsuggor äter inte bajs.

Mvh
Magnus 


Är du helt säker? Mina samlas i klungor på ormens avföring.
aldrig tänkt på om de äter av det då jag även har hoppstjärtar, men de är garanterat attraherade av det ormen släpper. 


5061
3824
Tropfrog:
Då rättar jag mig själv:

Jag är helt säker på att varken kubanska eller tropiska äter bajs från jungfrugeckos. Har inte testat andra kombinationer av gråsuggor eller djur.

Rent biologiskt så är gråsuggor detrivoura, de äter förmultnande växtdelar. Bajs hjälper till i förmultningsprocessen. Så rent logiskt skulle bajs kunna attrahera gråsuggor att leta mat i närheten. Om det håller i verkligheten vet jag inte. Är ingen biolog.

I bioaktiva lösningar är det först svampar som ger sig på bajset, sen hoppstjärtar som äter svamparna. Detta gör att bajset bryts ner och komposterar torkade löv som blir mat åt gråsuggorna.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:

Tropfrog skrev:
Nej. Gråsuggor äter inte bajs.

Mvh
Magnus 

Konstigt, mina flockas runt geckoskiten och hanterar det. 

Säger inte att du har fel, men i terrariet finns det både multnade växter de kan käka på, trots detta så klättrar de upp i karet och tuggar skit. 


5061
3824
Tropfrog:
ZDC skrev:

Konstigt, mina flockas runt geckoskiten och hanterar det. 

 

Säger inte att du har fel, men i terrariet finns det både multnade växter de kan käka på, trots detta så klättrar de upp i karet och tuggar skit. 



Se mitt senaste svar. Säger inte att någon har fel, bara att jag har en annan erfarenhet.

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
7
2
Concretejungle:
Tropfrog skrev:
Då rättar jag mig själv:

Jag är helt säker på att varken kubanska eller tropiska äter bajs från jungfrugeckos. Har inte testat andra kombinationer av gråsuggor eller djur.

Rent biologiskt så är gråsuggor detrivoura, de äter förmultnande växtdelar. Bajs hjälper till i förmultningsprocessen. Så rent logiskt skulle bajs kunna attrahera gråsuggor att leta mat i närheten. Om det håller i verkligheten vet jag inte. Är ingen biolog.

I bioaktiva lösningar är det först svampar som ger sig på bajset, sen hoppstjärtar som äter svamparna. Detta gör att bajset bryts ner och komposterar torkade löv som blir mat åt gråsuggorna.

Mvh
Magnus 


Det kan säkert vara så att det kan bero på typ av avföring eller art av gråsugga. Mina tar även öms från ormen på nolltid, innan något mögel hinner uppstå på varken öms eller avföring brukar de vara där. Har planer på att skaffa jungfrugeckos igen, ska bli intressant att se hur det går där efter den här konversationen. :)

5061
3824
Tropfrog:
Concretejungle skrev:


Det kan säkert vara så att det kan bero på typ av avföring eller art av gråsugga. Mina tar även öms från ormen på nolltid, innan något mögel hinner uppstå på varken öms eller avföring brukar de vara där. Har planer på att skaffa jungfrugeckos igen, ska bli intressant att se hur det går där efter den här konversationen. :)


Öms kan jag tänka mig att många arter av gråsuggor äter. Det är ju trots allt död material med visst näringsinnehåll. Men jag har fått för mig att jungfrugeckon äter upp sitt eget öms. Har aldrig sett ömsrester i burken.

Mvh
Magnus  

Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:
Tropfrog skrev:


Öms kan jag tänka mig att många arter av gråsuggor äter. Det är ju trots allt död material med visst näringsinnehåll. Men jag har fått för mig att jungfrugeckon äter upp sitt eget öms. Har aldrig sett ömsrester i burken.

Mvh
Magnus  

Korrekt, nästan alla geckos gör det. Men enligt min erfarenhet har det hänt att de tappar en bit öms på marken någon enstaka gång, och då är gråsuggorna där direkt

77
29
Insecta:
Vi får se ska göra bioaktive i det terrariet larver och fjärilar kommer vara, så får jag själv se om dom går på bajset om inte så gör det inget men jag hoppas för gråsuggorna skull extra mat hehe lyckas avla på svenska gråsuggor från naturen har väl 20 tal ungar efter 6 månader tid, sakta men säkert :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild