Inredning till daggeckos

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Äntligen kom mitt paket ifrån Herpers choise med terrarium, levande växter och inredning.
Tänkt skaffa mig några Phelsuma madagascariensis grandis och passar då på att dela med mig utav hur jag inrett till dom. Tar jättegärna emot tips och förslag på ändringar.

I compact-toppen används 2st "Natural light" (Tidigare repti glo 2.0) samt en UVB100 (Tidigare repti glo 5.0). Sen sitter det även i en 60W värmelampa till höger. Även tänkt att sätta i ett regnsystem så man slipper spraya själv. Samt kanske några växter att sätta på sidorna för att skapa mer skydd åt ödlorna.

 

Jag började med att skapa en liten vägg/avskiljare i epiweb för att kunna ha en smal liten vattendel längst fram, och för att få dränering.

Fyllde sedan på den bakre delen med lekakulor, och lite akvariegrus längst fram.

Sen var det bara att börja sätta in växter och bamburör.

Limmade fast en del med limpistol för att det ska sitta säkert och inte trilla ner.

Limmade även fast en liten kruka av epiweb, där jag kan plantera någon växt.

 

 

Slutresultat:


1159
625
Temla:

Oooh.. dom ödlorna är jättefina! Där vill dom säkert gärna bo. Jättefint. Visste inte att dom var simmare. Eller är vattendelen till för luftfuktigheten bara? 

Vad menar du med "Tidigare repti glo 2.0" och "Tidigare repti glo 5.0"? Menar du att du köpt ett annat märke eller har ExoTerras lampor bytt namn? 


1662
779
fluffis:

Äntligen fick du grejerna! Jag vet att du har väntat på dem ett tag :)

Det ser ju fint ut! Är det ett inredningstest eller ska du slänga in ödlorna där innan epiwebben har växt? Hur funkar den där pumpen som jag har förstått följer med epiwebb och framförallt: var placerar man den? Hur blir det med vattendelen, behövs vattnet bytas ut eller filtreras? Tror du att vattendelen kan hålla luftfuktigheten uppe ganska bra så att regnsystem inte behövs? Massa frågor från mig. Känns som om jag är redo att lära mig lite mer om akvariestikdelen av terrariestik :)


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Temla,
Tack så mycket :)
De är inga simmare vad jag vet, utan vattendelen är enbart till för luftfuktigheten och för att lätt göra att det kan avdunsta och lätt dräneras.

Ja, Exo-terra har numera bytt namn på deras lampor för att göra det lite tydligare vad som menas med deras lampor. Deras lampor klassas numera in under 3 kategorier: "Ultraviolet light", "Visible light" och "Infrared light /heat".
"Repti glo 2.0" och "Repti glo 5.0" har varit väldigt olika sorters lampor då t.ex. 2.0 inte avger någon UVB alls, utan enbart UVA.

Finns att se lite mer om uppdelningen här:
www.exo-terra.com/en/products/lighting.php

fluffis,
Jag har inget direkt på epiwebben överhuvudtaget, men ska väl plantera lite växter i vattendelen.
Någon pump har jag inte alls vid detta tillfälle då jag behållt den vanliga exo-terra bakgrunden.
Vattnet kan säkert behöva bytas en del. Akvariegruset är porigt, och kan samla på sig en del nyttobakterier som bryter ner nitrit. Jag har även lagt i ett par sötvattensräkor och sniglar i mina vattendelar, då de både hjälper till att bryta ner och äta upp skit samtidigt som de ger en indikation för om vattnet får dåliga värden. (Räkor ska tydligen vara känsliga mot höga nitrithalter)

Eftersom exo-terra har väldigt hög luftgenomströmning tror jag inte ett regnsystem kan skippas utan att man behöver spraya själv. Daggeckos dricker även vatten ifrån blad och väggar, så därför är det rätt bra att ha det för den anledningen med.


Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:

seJag såg att markusbabs tipsade om en sida med billiga växter som du kansk är intresserad av 

Www.exotics.se


4
0
TobbeF:

När jag hade Phelsumas gjorde jag hål i bamburören mellan segmenten så dom kunde krypa in och gömma sig annars ser det riktigt snyggt ut.


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

TobbeF, smart. Det borde jag fixa :)
Är ju perfekt om de lägger ägg på det stället då med, eftersom det blir rätt så lätt att sätta ett nät över hålet.


90
5
azbt:

Vet inte om jag missade det, men. Vad är det för mått på burken *nyfiken*


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Det är ett 60x45x90 :)


57
0
Linder2000:

Snyggt!!

 

vad är det för lianer, organiska? Var hitta du dom?

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild