exo-terra 90x45x90 bygge - inriktning växter/regnskog

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6

165
93
Sockerfar:
Dessa är växter jag skulle kunna tänka mig, gällande bromeliorna vet ni om dessa är terrarie vänliga eller blir enorma?, 

Obs! namnen är kopierade från Bens-jungle så kan säkert skilja sig ej kontrollerat

Ficus scandens
Marcgravia spec. Kolumbien
Marcgravia umbellata
Peperomia prostrata - Babyplant
Rankpflanze spec. Ecuador

Bromelia

Cryptanthus spec. Peru
Guzmania white stripes
Neoregelia "high red"
Neoregelia Tiger Stripes
Neoregelia bright eye
Neoregelia fireball mini (bromelie)
Neoregelia Freddie
Neoregelia green pointet (bromelie)
Neoregelia green stripes (bromelie)
Neoregelia liliputiana XXL
Neoregelia white stripes
Vriesea red chustnet
Vriesea redstriped NEU
Vriesea splendens era (bromelie)
Vriesea splendens gross

Ormbunkar

Bolbitis difformis
Nephrolepis spec. Schwertfarn
Rumohra spec.
Selaginella kraussiana
Selaginella spec. Kolumbien NEU

Mossor

Lebermoos spec. Bali
Salvinia natans Schwimmfarn
Xaximplatte bewachsen mit Lebermoos

Fittonior / begonior olika färger
Hypoestes phyllostachya pink ground cover plant
Hypoestes phyllostachya red ground cover plant
Hypoestes phyllostachya white ground-cover plant

Tilliandisor
Utricularia bisquamata

köttätande
klibbiga blad m.m

Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:
Sockerfar skrev:
Dessa är växter jag skulle kunna tänka mig, gällande bromeliorna vet ni om dessa är terrarie vänliga eller blir enorma?, 

Obs! namnen är kopierade från Bens-jungle så kan säkert skilja sig ej kontrollerat

Ficus scandens
Marcgravia spec. Kolumbien
Marcgravia umbellata
Peperomia prostrata - Babyplant
Rankpflanze spec. Ecuador

Bromelia

Cryptanthus spec. Peru
Guzmania white stripes
Neoregelia "high red"
Neoregelia Tiger Stripes
Neoregelia bright eye
Neoregelia fireball mini (bromelie)
Neoregelia Freddie
Neoregelia green pointet (bromelie)
Neoregelia green stripes (bromelie)
Neoregelia liliputiana XXL
Neoregelia white stripes
Vriesea red chustnet
Vriesea redstriped NEU
Vriesea splendens era (bromelie)
Vriesea splendens gross

Ormbunkar

Bolbitis difformis
Nephrolepis spec. Schwertfarn
Rumohra spec.
Selaginella kraussiana
Selaginella spec. Kolumbien NEU

Mossor

Lebermoos spec. Bali
Salvinia natans Schwimmfarn
Xaximplatte bewachsen mit Lebermoos

Fittonior / begonior olika färger
Hypoestes phyllostachya pink ground cover plant
Hypoestes phyllostachya red ground cover plant
Hypoestes phyllostachya white ground-cover plant

Tilliandisor
Utricularia bisquamata

köttätande
klibbiga blad m.m

Jag skulle skippat de köttätande.

Vrieseor blir väldigt stora med få undantag, men ack så fina. Man måste nästan tänka ut en plats till en Vriesea som blir 40+ cm när man bygger bakgrunden om man har ett terrarium i den storleken. Det gjorde tyvärr inte jag (har en erythrodactylon i mitt, den är lite mindre). Önskar jag skulle tänkt på det i tidigare stadium, splendens är ju så fina! Har du någon plats hade jag kört på en splendens, men börja med en liten så du inte får en som har blommat och snart dör

Jag skulle skippat guzmanian också, den dör efter att den blommat vilket kan vara väldigt snabbt. Samma gäller för vrieseor, men de kan ta 5 år tills de blommar och de dör långsamt sedan. Vad jag har sett blommar BJ's Guzmanior redan när man får dom.

Jag gullar att ha mycket buskage i mina burkar men det handlar ju om smak. Jag gillar att ha någon stor philodendron som fångar ögat och några ormbunkar (jag har Didymochlaena truncata, som dock heter Asplenium sp. Panama på BJ's hemsida, och Neprolephis cordifolia 'Duffy') samt många små växter för att de stora ska se stora ut. Kanske någon rolig stor monstera eller någon Philodendron. Tänk bara på att philodendron och ormbunkar vill ha väldigt olika substrat. Det är dock en fråga om smak och du måste inte hålla med.

165
93
Sockerfar:
EmanuelKarl skrev:

Jag skulle skippat de köttätande.

Vrieseor blir väldigt stora med få undantag, men ack så fina. Man måste nästan tänka ut en plats till en Vriesea som blir 40+ cm när man bygger bakgrunden om man har ett terrarium i den storleken. Det gjorde tyvärr inte jag (har en erythrodactylon i mitt, den är lite mindre). Önskar jag skulle tänkt på det i tidigare stadium, splendens är ju så fina! Har du någon plats hade jag kört på en splendens, men börja med en liten så du inte får en som har blommat och snart dör

Jag skulle skippat guzmanian också, den dör efter att den blommat vilket kan vara väldigt snabbt. Samma gäller för vrieseor, men de kan ta 5 år tills de blommar och de dör långsamt sedan. Vad jag har sett blommar BJ's Guzmanior redan när man får dom.

Jag gullar att ha mycket buskage i mina burkar men det handlar ju om smak. Jag gillar att ha någon stor philodendron som fångar ögat och några ormbunkar (jag har Didymochlaena truncata, som dock heter Asplenium sp. Panama på BJ's hemsida, och Neprolephis cordifolia 'Duffy') samt många små växter för att de stora ska se stora ut. Kanske någon rolig stor monstera eller någon Philodendron. Tänk bara på att philodendron och ormbunkar vill ha väldigt olika substrat. Det är dock en fråga om smak och du måste inte hålla med.



tack så mycket för infon!, jag ska gå genom luftplantors bromelior så får vi se vilka det slutligen blir(bra sponsra svenska butiker)
ormbunkar blir det, sen blir blir det olika typer av typ moses tavlor och liknande EV, vill helst ha mycket kulör små växter typ som ett korallrev.

hittade bara denna, och denna måste jag ha 
CRYPTANTHUS FOSTERIANUS

165
93
Sockerfar:
SOm ni ser har jag problem med att få bilden rak hur jag än gör väljer den att lägga sig :S, iaf nu brjar jag med botten, vad tror ni om att pensla på mossmix direkt på hygrolonet? någon som försökt förut? tror ni mossrötterna kan fästa där det varit fogskumsklister?




5060
3824
Tropfrog:
Om du vill ha köttätare så titta på släktena pinguicula (De mexikanska) och utricularia (De tropiska epifytiska). De två är nog de som passar bäst i tropiska terrarium. Det går förståss bra med nepenthes också, men blir för stora inom 4 år om den trivs. 

Mvh
Magnus 

165
93
Sockerfar:
Tropfrog skrev:
Om du vill ha köttätare så titta på släktena pinguicula (De mexikanska) och utricularia (De tropiska epifytiska). De två är nog de som passar bäst i tropiska terrarium. Det går förståss bra med nepenthes också, men blir för stora inom 4 år om den trivs. 

Mvh
Magnus 



blir enbart tätörtsblomman och storsileshår, kan tyvärr inte latinska namnen. haft dem förut i terrarium och dem har funkat 

5060
3824
Tropfrog:
Sockerfar skrev:



blir enbart tätörtsblomman och storsileshår, kan tyvärr inte latinska namnen. haft dem förut i terrarium och dem har funkat 


Tätört=pinguicula. Som nämnts innan, går bra om du väljer någon av de mexikanska. Jag har pinguicula mesophytica. Den enda rent epifytiska mexikanska pinguiculan.

Storsileshår= Drosera anglica. Den kommer ifrån tempererad miljö och kräver vintervila. Inte lämpligt i ett tropiskt terrarium. Det finns massor av andra drosera som passar bättre. Jag tipsar om  drosera capensis. Mycket enkel från frö och mycket billiga frön. men bara om du inte har djur däri. Inga drosera är lämpliga i terrarium med djur i.

Mvh
Magnus

165
93
Sockerfar:
Tropfrog skrev:


Tätört=pinguicula. Som nämnts innan, går bra om du väljer någon av de mexikanska. Jag har pinguicula mesophytica. Den enda rent epifytiska mexikanska pinguiculan.

Storsileshår= Drosera anglica. Den kommer ifrån tempererad miljö och kräver vintervila. Inte lämpligt i ett tropiskt terrarium. Det finns massor av andra drosera som passar bättre. Jag tipsar om  drosera capensis, men bara om du inte har djur däri. Inga drosera är lämpliga i terrarium med djur i.

Mvh
Magnus 



nej djur blir det icke, möjligen olika typer av insekter, vi får se. haft en dröm om ett växtfyllt terra bra länge nu och gjort förvisso byggen tidigare, men av olika anledningar har jag behövt göra mig av med dem. denna gång ska jag gå hela vägen :D

165
93
Sockerfar:
sådär hyffsat nöjd, kanske pillar med det blåa mer när jag applicerar mossa osv. gör en beställning från bens i ef, bifogar lista,

165
93
Sockerfar:
beställt från bens-jungle nu för 1200, skickar lista när allt anlänt, ingen som sitter på marcgravia skott?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild