Mina 2 första byggen

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

31
16
Emma88:

Hej! Blev så inspirerad av alla andra som visar upp sina byggen så kände att jag ville göra det samma!

Jag har två exo terra terrarium, ett med måtten 90x60x45 och ett med måtten 90x90x45. Det större terrariet är ännu inte inrett utan det planerar jag att göra under augusti månad, kommer dela med mig av processen här. =)

Det lilla terrariet har varit igång i 1-2 månader nu ungefär. Det är väldigt simpelt inrett då det var mitt första försök och fokuset för mig var att få in några av mina växter där, de som är svårare att hålla utan ett terrarium eller växthus på något vis. Det har en korkbakgrund, falsk botten av leka kulor en matta för att hålla isät det från suibstratet som är min vanliga aroid mix med bark, blomjord och perlite. När jag köppte terrariet så fanns redan ett automatiskt regnsystem installerat kopplat till en hygrostat, det har även en värmematta men den har jag hitintills inte behövt använda. 

Det var framförallt mitt växtintresse som fick mig att skaffa mina terrarium men de har väckt nyfikenheten kring ödlor och nu även grodor. Så vi får se om jag såsmåningom kommer husera något i det större terrariet när det är färdiginrett och pina kära plantor har etablerat sig där inne! =) I det större har jag tänkt sätta in några av mina lite större (men ändå relativt små) plantor, som helt hade överväldigat detta lite mindre på bilden men som förhoppningsvis ska funka i det större.  

För de intresserade så tänkte jag lista de växter som finns i terrariet just nu:

Philodendron Melanocrysum
Philodendron Camposportoatumm 
Philodendron Sagittifolium
Philodendron Brantianum
Philodendron white princess
Monstera Siltepecana
Monstera Adnansonaii
Linspeperomia
Maranta Leuconeura Fascinator
Ctenanthe burle-marxii ‘amagris’
Calathea Lancifolia
Calathea Whitefusion
Raphidophora Cryptantha
Raphidofora Korthalisii
Red stem pilea (pilea glauca)
Fittonia, 2 olika sorter. En med vita vener och en med röda. 
Cotula Minima
Bergpalm, Chamaedorea Elegans
Tradescantia zebrina
Tradescantia Nanouk
Ficus Pumila
Red stem pilea
Mimosa pudica
Tillandisia curly slim
Tillandisia argentea
Bulbophyllum frostii

Om det är någon ni vill se närmare bild på får ni hojta. Var framförallt pga min White Fusion och min Melanocrysum som jag ville ha terrarie till dem, men resten av gänget klagar inte! =P


Medlem i GHF
3094
1677
EmanuelKarl:
Emma88 skrev:
Hej! Blev så inspirerad av alla andra som visar upp sina byggen så kände att jag ville göra det samma!

Jag har två exo terra terrarium, ett med måtten 90x60x45 och ett med måtten 90x90x45. Det större terrariet är ännu inte inrett utan det planerar jag att göra under augusti månad, kommer dela med mig av processen här. =)

Det lilla terrariet har varit igång i 1-2 månader nu ungefär. Det är väldigt simpelt inrett då det var mitt första försök och fokuset för mig var att få in några av mina växter där, de som är svårare att hålla utan ett terrarium eller växthus på något vis. Det har en korkbakgrund, falsk botten av leka kulor en matta för att hålla isät det från suibstratet som är min vanliga aroid mix med bark, blomjord och perlite. När jag köppte terrariet så fanns redan ett automatiskt regnsystem installerat kopplat till en hygrostat, det har även en värmematta men den har jag hitintills inte behövt använda. 

Det var framförallt mitt växtintresse som fick mig att skaffa mina terrarium men de har väckt nyfikenheten kring ödlor och nu även grodor. Så vi får se om jag såsmåningom kommer husera något i det större terrariet när det är färdiginrett och pina kära plantor har etablerat sig där inne! =) I det större har jag tänkt sätta in några av mina lite större (men ändå relativt små) plantor, som helt hade överväldigat detta lite mindre på bilden men som förhoppningsvis ska funka i det större.  

 

För de intresserade så tänkte jag lista de växter som finns i terrariet just nu:

Philodendron Melanocrysum
Philodendron Camposportoatumm 
Philodendron Sagittifolium
Philodendron Brantianum
Philodendron white princess
Monstera Siltepecana
Monstera Adnansonaii
Linspeperomia
Maranta Leuconeura Fascinator
Ctenanthe burle-marxii ‘amagris’
Calathea Lancifolia
Calathea Whitefusion
Raphidophora Cryptantha
Raphidofora Korthalisii
Red stem pilea (pilea glauca)
Fittonia, 2 olika sorter. En med vita vener och en med röda. 
Cotula Minima
Bergpalm, Chamaedorea Elegans
Tradescantia zebrina
Tradescantia Nanouk
Ficus Pumila
Red stem pilea
Mimosa pudica
Tillandisia curly slim
Tillandisia argentea
Bulbophyllum frostii

Om det är någon ni vill se närmare bild på får ni hojta. Var framförallt pga min White Fusion och min Melanocrysum som jag ville ha terrarie till dem, men resten av gänget klagar inte! =P


Ser väldigt bra ut. Några tips bara.

Strunta i bergspalmen. Det är som bajs på en tårta att slänga in en vanlig växt från blomsteraffären bland alla ovanliga Philodendron. Den kommer dessutom växa väldigt mycket och ta upp all plats. Du kommer få hålla efter pumilan riktigt ordentligt, just saying. Jag har den i mitt terrarium men har minskat ned på den rejält och klipper den väldigt ofta. Ett annat tips för det estetiska utseendet är bromelior. Att ha jättemycket grönt i tre dimensioner på marken och en platt korkskiva på bakgrunden med Philodendron som kommer klättra platt mot den är inte så tilltalande enligt mig. Jag skulle tipsa om att sätta in bromelior. Du kan trycka fast den genom att göra en U-formad metallbit i korkväggen med bromelians lilla rot/pinne (den på undersidan) emellan. Dessa är bra vattenskålar till geckos, favoritplatser hos grodor och gör stor estetisk skillnad. Jag kan också varna om att ifall botten är så tätplanterad efter 1 månad kommer det vara extremt övervuxet inom ett halvår.

Väldigt bra första terrarium och alltid en bonus att ha gröna fingrar sedan tidigare. Hur fuktig botten har du? Vilken substratblandning? Jag tänkte sätta in min monstera siltepecana och leichleriana i mitt terrarium men tror min botten är för blöt, därav min fråga.

31
16
Emma88:

EmanuelKarl skrev:

Ser väldigt bra ut. Några tips bara.

Strunta i bergspalmen. Det är som bajs på en tårta att slänga in en vanlig växt från blomsteraffären bland alla ovanliga Philodendron. Den kommer dessutom växa väldigt mycket och ta upp all plats. Du kommer få hålla efter pumilan riktigt ordentligt, just saying. Jag har den i mitt terrarium men har minskat ned på den rejält och klipper den väldigt ofta. Ett annat tips för det estetiska utseendet är bromelior. Att ha jättemycket grönt i tre dimensioner på marken och en platt korkskiva på bakgrunden med Philodendron som kommer klättra platt mot den är inte så tilltalande enligt mig. Jag skulle tipsa om att sätta in bromelior. Du kan trycka fast den genom att göra en U-formad metallbit i korkväggen med bromelians lilla rot/pinne (den på undersidan) emellan. Dessa är bra vattenskålar till geckos, favoritplatser hos grodor och gör stor estetisk skillnad. Jag kan också varna om att ifall botten är så tätplanterad efter 1 månad kommer det vara extremt övervuxet inom ett halvår.

Väldigt bra första terrarium och alltid en bonut att ha gröna fingrar sedan tidigare. Hur fuktig botten har du? Vilken substratblandning? Jag tänkte sätta in min monstera siltepecana och leichleriana i mitt terrarium men tror min botten är för blöt.


 

Smaken är som baken. Gillar bergspalmen där inne för att bara ha en grön enkel växt att komplementera stjärnorna. Är samma anledning till att jag har peperomian där inne som lite botten krypare. =) Den lär ryka när den blir för stor, men än så länge har den typ växt 0 och ingenting under den tiden jag haft den. Bromelior är jag inget fan av... de tilltalar mig inte estetiskt, och väggen kommer bli allt annat än platt när de små Philodendron Camposportoatumm och Philodendron Sagittifolium sätter fart, de har allt annat än platt växtsätt... =P Det är inte inrett för att se toppen ut nu utan om ett år. I det lilla kommer jag inte ha några djur tror jag... alldeles för rädd om min White fusion... och i det stora kommer jag ha lite andra typer av Philodendrons/Monsteror samt flytta in sticklingar från Camposportatum och Saggitafolium när topparna växer sig för stora. =) 

Att saker komemr växa och behöva trimma räknar jag med... tänker klippa och "slänga" in i det stora terrariet allt eftersom, så behöver jag inte köpa en massa... xD Tradescantian har jag redan behövt klippa en gång... 

Botten är fuktig men absolut inte blöt, då hade mina aroider fått spel direkt! Har massor med bark iblandat och även lite perlite. 


Medlem i GHF
3094
1677
EmanuelKarl:
Emma88 skrev:


 

 

Smaken är som baken. Gillar bergspalmen där inne för att bara ha en grön enkel växt att komplementera stjärnorna. Är samma anledning till att jag har =) Den lär ryka när den blir för stor, men än så länge har den typ växt 0 och ingenting under den tiden jag haft den. Bromelior är jag inget fan av... de tilltalar mig inte estetiskt, och väggen kommer bli allt annat än platt när de små Philodendron Camposportoatumm och Philodendron Sagittifolium sätter fart, de har allt annat än platt växtsätt... =P Det är inte inrett för att se toppen ut nu utan om ett år. I det lilla kommer jag inte ha några djur tror jag... alldeles för rädd om min White fusion... och i det stora kommer jag ha lite andra typer av Philodendrons/Monsteror samt flytta in sticklingar från Camposportatum och Saggitafolium när topparna växer sig för stora. =) 

Att saker komemr växa och behöva trimma räknar jag med... tänker klippa och "slänga" in i det stora terrariet allt eftersom, så behöver jag inte köpa en massa... xD Tradescantian har jag redan behövt klippa en gång... 


Okej. Vad tror du om frågorna jag hade (substratblandning du har och huruvida siltepecana, och leichleriana om du nu har erfarenhet av den också, fungerar i terrariets fuktiga substrat)?

Edit: Sorry såg att du redigerade ditt svar till mig.

31
16
Emma88:

EmanuelKarl skrev:

Okej. Vad tror du om frågorna jag hade (substratblandning du har och huruvida siltepecana, och leichleriana om du nu har erfarenhet av den också, fungerar i terrariets fuktiga substrat)?


Kom på att jag missade det. Skerv till lite i mitt förra inlägg. Min Siltepecana mår toppen i mitt, men mitt är som sagt bara lätt fuktigt aldrig blött för det gillar de inte! Substatet är mycket bark i och lite perlite. Har fått ta ut och blanda om substratet en gång då det första försöket blev för blött, fick ta ut hälften av jorden ungefär jag hade där inne och fyllde upp med bark istället. Och nu håller det sig bättre vilket märktes direkt på mina aroider som satte igång att växa som galningar direkt. Speciellt min Melano. =) 


Medlem i GHF
3094
1677
EmanuelKarl:
Emma88 skrev:


 

Kom på att jag missade det. Skerv till lite i mitt förra inlägg. Min Siltepecana mår toppen i mitt, men mitt är som sagt bara lätt fuktigt aldrig blött för det gillar de inte! Substatet är mycket bark i och lite perlite. Har fått ta ut och blanda om substratet en gång då det första försöket blev för blött, fick ta ut hälften av jorden ungefär jag hade där inne och fyllde upp med bark istället. Och nu håller det sig bättre vilket märktes direkt på mina aroider som satte igång att växa som galningar direkt. Speciellt min Melano. =) 


Jag tror nog det blir olämpligt i mitt, jag har satsat mer på ormbunkar som älskar det väldigt fuktiga (inte blött, men det kommer ut liiite vatten när man klämmer det) substratet. Kanske får fixa ett litet hörn med luftigare blandning för den, eller någon form av kruka. I dagsläget är nog terrariet för fullt, men har redan börjat planera på nästa stora projekt så de åker väl in i det. Tror jag delar in substratet i olika bäddar, några för aroider och några för ormbunkar.

31
16
Emma88:
EmanuelKarl skrev:

Jag tror nog det blir olämpligt i mitt, jag har satsat mer på ormbunkar som älskar det väldigt fuktiga (inte blött, men det kommer ut liiite vatten när man klämmer det) substratet. Kanske får fixa ett litet hörn med luftigare blandning för den, eller någon form av kruka. I dagsläget är nog terrariet för fullt, men har redan börjat planera på nästa stora projekt så de åker väl in i det. Tror jag delar in substratet i olika bäddar, några för aroider och några för ormbunkar.


Jag hade någon liten ormbunke i mitt, men den åke ut snabbt.... den gillade inte alls mitt terrarium! =P Ormbunkar och aroider är inte riktigt överens över vilken typ av substart som är bra. =P

31
16
Emma88:

Nya terrariet. Jag och min Verrucosum... var tvungen att ta denna bilden då mina avunndsjuka "växtvänner" som sade att det nästan vara stort nog att sitta i... och jag såklart var tvungen att visa att det ÄR stort nog att sitta i! =P

 

Frigolitbakgrunden ska ut och ersättat med kork både bak och på sidorna, ska grejja lite med den så den inte blir helt platt är tanken. Ska sen även använda lite större grennar/rötter har jag tänkt för att få mer höjd och annat än bakgrunden för växterna att klättra på. Och för att ge ev djur i framtiden något att klättra på också. 

 

Växter jag äger för tillfället som jag planerar att plantera in är: 

Alocasia Dragonscale
Epipremnum Pinnatum
Epipremnum N-Joy
Monstera Karstenianum, sp. Peru
Monstera lecheriana
Watermelon Pepperomia
Philodendron Micans
Philodendron Luxurians
Philodendron Verrucosum
Philodendron white princess
Ctenanthe burle-marxii ‘amagris’
Syngonium red arrow


Medlem i GHF
3094
1677
EmanuelKarl:
Emma88 skrev:
Nya terrariet. Jag och min Verrucosum... var tvungen att ta denna bilden då mina avunndsjuka "växtvänner" som sade att det nästan vara stort nog att sitta i... och jag såklart var tvungen att visa att det ÄR stort nog att sitta i! =P

 

Frigolitbakgrunden ska ut och ersättat med kork både bak och på sidorna, ska grejja lite med den så den inte blir helt platt är tanken. Ska sen även använda lite större grennar/rötter har jag tänkt för att få mer höjd och annat än bakgrunden för växterna att klättra på. Och för att ge ev djur i framtiden något att klättra på också. 

 

Växter jag äger för tillfället som jag planerar att plantera in är: 

Alocasia Dragonscale
Epipremnum Pinnatum
Epipremnum N-Joy
Monstera Karstenianum, sp. Peru
Monstera lecheriana
Watermelon Pepperomia
Philodendron Micans
Philodendron Luxurians
Philodendron Verrucosum
Philodendron white princess
Ctenanthe burle-marxii ‘amagris’
Syngonium red arrow

 


Längtar på att se detta! Kommer bli riktigt coolt!

5092
3863
Tropfrog:
Härligt med fler växtnerdar här! Imponerande samling, ser fram emot detta.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild